Google Analytics
Bij alle vormen van online adverteren en binnen online marketing zijn data vaak leidend. Met deze data kun je aan de slag, je krijgt inzichtelijk hoe je gekozen strategie het doet. Een website online zetten zonder in de gaten houden hoe deze het doet is zo goed als zinloos.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is dé tool voor het bijhouden van gedragingen op je website. Zowel voor de website in het algemeen als per pagina kun je zien hoe de bezoekers ervan zich gedragen. Het gratis dashboard wat Google aanbiedt via Google Analytics heeft een scala aan mogelijkheden om bepaalde gegevens inzichtelijk te maken. Voor veel mensen lijkt het van een afstandje een wirwar aan getallen waar ze niet mij uit de voeten kunnen.
Hoe gebruik ik Google Analytics?

Door middel van het strak in de gaten houden van de gegeven data kun je actief bezig zijn met het verhogen van de kwaliteit van zowel je website als onderneming. Allereerst is het een interessant platform voor het verhogen van de conversie, althans het in de gaten houden van de eventuele stijging. Via het dashboard kun je per doelstelling in de gaten houden hoe deze werkt op je website. Wij raden dan ook aan om de doelstellingen goed uit elkaar te houden en te bekijken. Immers, elke doelstelling behoeft nou eenmaal een andere aanpak. De verschillende gegevens kun je verzamelen per pagina, wij raden aan om de gehele website bij te houden. Plaats daarom de tracker van Google Analytics op elke pagina van je website om zo relevant mogelijke gegevens te verzamelen. Voor het verzamelen van relevante gegevens dien je voorafgaand een periode in te stellen. Dit is de periode waarover Google Analytics gegevens gaat verzamelen om later in tabellen en grafieken te zetten. Voorafgaand aan het bij houden stel je dus zowel de periode als de te onderzoeken data vast. Zo krijg je enkel voor jou relevante data.
Vervolgens raden we aan om te filteren tussen bezoekers die via de zoekmachine bij je terecht zijn gekomen en bezoekers die via een campagne bij de website zijn gekomen. De groepen zouden zich in theorie exact hetzelfde kunnen gedragen vanaf het moment dat ze op je website terecht komen, zelfs dan is het interessant om de groepen te onderscheiden van elkaar. Over het algemeen gedragen verschillende groepen zich ook anders, dus een andere aanpak per groep wordt aangeraden. Daarnaast is het met name interessant omdat je bij eventuele slechte resultaten bij zoekmachine bezoekers logischerwijs wat aan je SEO-waarde moet gaan doen, niet aan de kwaliteit van je advertenties.
Om je toch enkele handvatten te bieden voor het gebruik van Google Analytics bespreken we hieronder enkele gegevens die je volgens ons op zijn minst zou moeten bekijken. Allereerst beginnen wij het de start van het bezoek, eigenlijk zelfs iets ervoor. De gegevens rondom traffic. Het traffic is zowel in totaal als per pagina te bekijken. Beide lijnen zijn interessant om enerzijds het gehele bezoek te bekijken en anderzijds de pagina’s die het slecht doen.
Beide grafieken dien je daarnaast naast een aanhangige variant ervan te leggen. De duur van het bezoek, ook weer onderverdeeld in dezelfde variaties. Het is interessant om de duur per bezoeker in de gaten te houden. Bezoekers die maar enkele seconden op een pagina spenderen hebben daar namelijk een reden voor, het is dan ook interessant om deze pagina’s goed onder de loep te nemen. Met name de pagina’s waardoor de mensen weggaan van je website zijn de pagina’s waar je aandacht naar uit zou moeten gaan.
Daarnaast is het interessant om in het kader van je linkbuilding in de gaten te houden waar de bezoekers van je website vandaan komen. De afkomst van je bezoekers is aan de hand van een aantal tools te bekijken. Per tool kun je inzichtelijk maken op welke manier of waar vandaan de bezoekers op je website zijn gekomen, aan de hand van deze gegevens kun je onder andere je linkbuilding gaan optimaliseren.
Vervolgens raden we aan om te filteren tussen bezoekers die via de zoekmachine bij je terecht zijn gekomen en bezoekers die via een campagne bij de website zijn gekomen. De groepen zouden zich in theorie exact hetzelfde kunnen gedragen vanaf het moment dat ze op je website terecht komen, zelfs dan is het interessant om de groepen te onderscheiden van elkaar. Over het algemeen gedragen verschillende groepen zich ook anders, dus een andere aanpak per groep wordt aangeraden. Daarnaast is het met name interessant omdat je bij eventuele slechte resultaten bij zoekmachine bezoekers logischerwijs wat aan je SEO-waarde moet gaan doen, niet aan de kwaliteit van je advertenties.
Om je toch enkele handvatten te bieden voor het gebruik van Google Analytics bespreken we hieronder enkele gegevens die je volgens ons op zijn minst zou moeten bekijken. Allereerst beginnen wij het de start van het bezoek, eigenlijk zelfs iets ervoor. De gegevens rondom traffic. Het traffic is zowel in totaal als per pagina te bekijken. Beide lijnen zijn interessant om enerzijds het gehele bezoek te bekijken en anderzijds de pagina’s die het slecht doen.
Beide grafieken dien je daarnaast naast een aanhangige variant ervan te leggen. De duur van het bezoek, ook weer onderverdeeld in dezelfde variaties. Het is interessant om de duur per bezoeker in de gaten te houden. Bezoekers die maar enkele seconden op een pagina spenderen hebben daar namelijk een reden voor, het is dan ook interessant om deze pagina’s goed onder de loep te nemen. Met name de pagina’s waardoor de mensen weggaan van je website zijn de pagina’s waar je aandacht naar uit zou moeten gaan.
Daarnaast is het interessant om in het kader van je linkbuilding in de gaten te houden waar de bezoekers van je website vandaan komen. De afkomst van je bezoekers is aan de hand van een aantal tools te bekijken. Per tool kun je inzichtelijk maken op welke manier of waar vandaan de bezoekers op je website zijn gekomen, aan de hand van deze gegevens kun je onder andere je linkbuilding gaan optimaliseren.
Locatie bezoekers
Met deze tool krijg je een heatmap te zien van de bezoekers van je website. Je kan er zelf voor kiezen om het nationaal te houden of bijvoorbeeld intercontinentaal. Wanneer het overgrote deel van de bezoekers van je website afkomstig uit Utrecht is zal er op de kaart van Nederland een grote stip bij Utrecht verschijnen.
Hoe komen bezoekers bij je website?
Deze tool maakt inzichtelijk op welke manier de bezoekers bij je website terecht zijn gekomen. De manier van afkomst valt onder te verdelen in drie categorieën. Allereerst heb je de directe bezoekers, zij hebben de url van je website eigenhandig ingetypt, om zo op je website te komen. Logischerwijs zijn dit mensen die bekend zijn met de website. Vervolgens is het mogelijk dat via iemand via een sterke linkbuilding terecht komt op de website. Via links op andere websites wordt degene die doorverwezen naar jouw website. Tenslotte kunt u nog gevonden worden binnen de verschillende zoekmachines, de zogenaamde organische bezoekers. De resultaten per categorie kun je op een andere manier gebruiken om bepaalde zaken van je online marketing te optimaliseren. Wanneer je bijvoorbeeld interessante gegevens verkrijgt binnen de organische resultaten is de vervolgstap om te gaan kijken naar SEO-waarde van je website.
Wat is de bouncerate?
De bouncerate, het percentage van bezoekers dat de website weer verlaat vanaf de landingspagina. Nadat je, met name via linkbuilding, bezoekers naar je website hebt getrokken komen ze op een landingspagina terecht. De tool die ziet op de bouncerate maakt inzichtelijk hoeveel procent van de bezoekers besluit daarna de website weer te verlaten. Het doel van de landingspagina dient in beginsel te zijn dat de bezoekers doorklikt, met name op de daarvoor ontwikkelde CTA-buttons. Wanneer je dus een heel hoog bouncerate hebt op je landingspagina, dan is deze, en de CTA-buttons, onvoldoende aantrekkelijk. |
Spitsuur op je website?
Google Analytics biedt daarnaast ook inzichten in de tijdstippen van bezoek. Net zoals het in het fysieke winkels gaat is het bijvoorbeeld op woensdagavond om 18:00 uur heel druk op de website. Google biedt hiervoor twee verschillende gegevens aan, enerzijds de tijdstippen en anderzijds de drukke dagen. In beginsel lijkt dit niet zo heel relevant maar voor het plaatsen van posts kan dit goed van pas komen. Ga maar eens bij jezelf na, wanneer je op een website ziet dat een blog een aantal uur geleden geplaatst is komt deze direct als relevant en interessant over. Met de populaire bezoekerstijdstippen en dagen in je achterhoofd kun je dus tactische tijdstippen kiezen voor het plaatsen van content.
Wat zijn do’s en dont’s binnen Google Analytics?

Bij goed gebruik biedt Google Analytics verschillende mogelijkheden om het optimale resultaat uit je website te halen. Aan de hand van een scala aan gegevens kun je uitstekend de werking van je website in kaart brengen. Voor een betrouwbaar en bovenal bruikbaar set aan gegevens dien je wel met de juiste data te werken. Dit is dus een do en een don’t ineen. Wanneer je gegevens over je website gaat verzamelen dien je rekening te houden met een aantal factoren. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om jezelf(en werknemers) uit te sluiten als bezoekers. Het is immers totaal niet interessant hoe deze zich gedragen op de website. De resultaten zouden dan ook een vertekend beeld geven wanneer deze bezoekers mee gaan tellen in de resultaten. Alsook de bezoekers uit landen waaraan je niet levert. Deze kun je uitsluiten binnen de resultaten maar dit dien je dan wel actief in de gaten te houden. Deze bezoekers kunnen simpelweg niet bestellen en zullen dus altijd een negatief resultaat op levert wat betreft conversie.
Een absolute aanrader is om zo specifiek mogelijke gegevens te verzamelen. Het klinkt bijvoorbeeld heel erg mooi wanneer je website het enorm goed doet wat betreft traffic maar het zegt helaas niet zo veel. Wanneer je het traffic actief gaat filteren naar relevante data kun je er echt wat mee zeggen. Zorg er dan ook voor dat je vanuit een grote basis verschillende kleinere specifieke gegevens gaat verzamelen om aan de slag te gaan. Ga daarnaast vanuit je doelstellingen filteren, via het dashboard zijn deze doelstellingen aan te geven. Aan de hand van verschillende tools kun je zo de verzamelde data gebruiken voor het bereiken van je doelstellingen. Het is vele malen interessanter om te bekijken hoe bepaalde gegevens zich verhouden tot je doelstellingen dan ten aanzien van enkel je traffic.
Vervolgens iets op het gebied van SEO. De meest gebruikte zoekmachine is Google, laat dat nou net ook het bedrijf achter Google Analytics zijn. Binnen SEO is er dus enorm veel mogelijk met alle verschillende tools van Google. Zorg er dan ook voor dat deze allemaal aan elkaar gekoppeld zijn om een zo integraal mogelijk resultaat te krijgen. Binnen Google Analytics zijn bijvoorbeeld enkele tools te vinden die zien op SEO. Maak hiervan gebruik om enerzijds je dashboard compleet te maken maar ook om je SEO-waarde te optimaliseren. De onderlinge samenhang van de tools is in deze met name van belang. Eerder in dit blog bespraken we bijvoorbeeld de organische bezoekers, een andere tool maakt inzichtelijk op welke keywords deze bezoekers hebben gezocht. Zo kun je inzichtelijk maken of je 1) gevonden wordt op de juiste zoektermen en 2) hoe je huidige SEO-strategie het doet.
Naast de verschillende SEO-tools die Google aanbiedt is het ook een aanrader om je Google Ads account te koppelen aan je Google Analytics dashboard
Een absolute aanrader is om zo specifiek mogelijke gegevens te verzamelen. Het klinkt bijvoorbeeld heel erg mooi wanneer je website het enorm goed doet wat betreft traffic maar het zegt helaas niet zo veel. Wanneer je het traffic actief gaat filteren naar relevante data kun je er echt wat mee zeggen. Zorg er dan ook voor dat je vanuit een grote basis verschillende kleinere specifieke gegevens gaat verzamelen om aan de slag te gaan. Ga daarnaast vanuit je doelstellingen filteren, via het dashboard zijn deze doelstellingen aan te geven. Aan de hand van verschillende tools kun je zo de verzamelde data gebruiken voor het bereiken van je doelstellingen. Het is vele malen interessanter om te bekijken hoe bepaalde gegevens zich verhouden tot je doelstellingen dan ten aanzien van enkel je traffic.
Vervolgens iets op het gebied van SEO. De meest gebruikte zoekmachine is Google, laat dat nou net ook het bedrijf achter Google Analytics zijn. Binnen SEO is er dus enorm veel mogelijk met alle verschillende tools van Google. Zorg er dan ook voor dat deze allemaal aan elkaar gekoppeld zijn om een zo integraal mogelijk resultaat te krijgen. Binnen Google Analytics zijn bijvoorbeeld enkele tools te vinden die zien op SEO. Maak hiervan gebruik om enerzijds je dashboard compleet te maken maar ook om je SEO-waarde te optimaliseren. De onderlinge samenhang van de tools is in deze met name van belang. Eerder in dit blog bespraken we bijvoorbeeld de organische bezoekers, een andere tool maakt inzichtelijk op welke keywords deze bezoekers hebben gezocht. Zo kun je inzichtelijk maken of je 1) gevonden wordt op de juiste zoektermen en 2) hoe je huidige SEO-strategie het doet.
Naast de verschillende SEO-tools die Google aanbiedt is het ook een aanrader om je Google Ads account te koppelen aan je Google Analytics dashboard
Moet ik Google Analytics gebruiken?
Mocht het na het lezen van bovenstaande blog nog niet duidelijk zijn, ja. Wij raden absoluut aan om gebruik te maken van de mogelijkheden die Google Analytics je biedt. Met het gebruik ervan open je de weg naar optimalisatie van je website en je online marketing.