Blogs (laten) schrijven
Blogs, in de online marketing wereld is het weer een rage, terug van weggeweest. Het is, wanneer je het goed inzet, relevante en sterke content voor je website of sociale media. In tegenstelling tot wat het op het eerste gezicht lijkt, is het niet simpelweg een tekstje typen om zo maar op je website te plaatsen. Het is in de laatste tijd een middel geworden wat bij tactische inzet ervan goud waard kan zijn voor elke onderneming. Dus ook voor jouw onderneming!
Waarom bloggen?
Waarom zou je gaan bloggen? Het kost toch ontzettend veel tijd? Op het eerste gezicht lijkt dit misschien zo maar niets is minder waar. Het is een bewezen effectief middel wat werkt voor zo goed als alle ondernemingen. Met je blog kun je daadwerkelijk iets toevoegen aan de waarde van je website. Met interessante onderwerpen die raakvlakken hebben met je onderneming kan je de aanwezige kennis overdragen aan de lezers van je blogs. Vertrouw op de verschillende meningen en invalshoeken vanuit waar jij relevante onderwerpen binnen je branche bekijkt en beschrijf deze binnen een blog. Op deze manier laat je enerzijds zien dat je kennis van zaken hebt en anderzijds dat je op een andere manier dan andere onderneming tegen bepaalde onderwerpen aankijkt.
Het bereik van een blog kan tot hoge aantallen stijgen, op enkele simpele manieren kan je het bereik van je blogs vergroten. In beginsel zullen alleen bestaande klanten en mensen in je directe omgeving de blogs gaan lezen, maar spoor hen aan om je blogs te delen. Wanneer een blog gedeeld wordt dan krijgt het hele netwerk van de deler de blog ook te zien. Zorg er dan ook voor dat van meet af aan duidelijk is dat het een interessant blog betreft, het bereik zal zich dan vergroten door het verder delen van je blog. Daarnaast is het bereik te vergroten op basis van een sterke SEO-strategie. Richt de zoekwoordenstrategie achter je blog ook dusdanig sterk in dat je blog online goed gevonden wordt. Maar let wel, laat de SEO werking niks afdoen aan de kwaliteit van je blog. De kwaliteit van je blog is veel waard voor je SEO, maar dient daarnaast ook voorop te staan om de blog te laten werken. Pas daarom niet je teksten achteraf of inhoudelijk aan om het goed te doen op SEO-gebied maar denk voorafgaand aan het schrijven goed na. Schrijf over onderwerpen die zowel veel gezocht worden als dat ze je onderneming raken. Lees onze blogs over de werking van SEO eens goed na om je blogs aan de hand van deze richtlijnen op te stellen.
De werking van je blog op SEO gebied is niet alleen goed om het bereik van de blog zelf te vergroten. Het überhaupt plaatsen van een blog draagt bij aan de vindbaarheid van je website. Het regelmatig plaatsen van content draagt namelijk bij aan de score die Google je geeft binnen de zoekmachine. Het regelmatig plaatsen van blogs draagt ook bij aan de waardering van bezoekers voor je website. Door frequent te verschijnen met een blog laat je zien dat je bezig bent met je onderneming. Daarnaast creëer je door je naam herhaaldelijk terug te laten keren, naamsbekendheid op voor je onderneming. Jij koopt toch zelf ook liever bij een bedrijf wat voor jou bekend is. Het is daarom goed om herhaaldelijk terug te keren met iets dusdanig informatief als een blog, je wordt dan herinnerd als een onderneming met verstand van zaken. Dit verstand van zaken overbrengen is heel simpel te bereiken door ’gewoon’ te gaan bloggen. Hetgeen je beschrijft in je blog ziet op jouw expertise. Lees je daarom voorafgaand aan het schrijven van je blogs wel goed in over het te beschrijven onderwerp, niets staat zo slecht als een blog vol met onwaarheden. Het goed inlezen draagt niet alleen bij aan de inhoud van je blog maar je spijkert daarnaast ook nog eens je eigen kennis extra bij. Niet alleen hetgeen wat je uit de blogs haalt aan eigen ervaring en kennis is van waarde voor je onderneming. Op het overgrote gedeelte van de blogs gaat reactie komen vanuit degene die de blogs hebben gelezen. Inzichten van personen van buitenaf verbreden je horizon. De interactie tussen de lezer en jou helpt je dus verder met je onderneming. Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat je zaken opmerkt die je anders niet had gezien.
De hiervoor genoemde extra vergaring van kennis is volgens ons echt een pluspunt van het bloggen. Je gaat bewust aan de gang met hetgeen je in je blogs gaat plaatsen. Deze extra momenten van kennisvergaring voor jezelf maken jou en daarmee je onderneming alleen maar beter. Je bent door het maken van blogs niet alleen bezig met het verbeteren van je online vindbaarheid, ook met je expertise en ook met je onderneming in het algemeen.
Tenslotte zijn de achterliggende technieken en gedachten achter het bloggen ook van waarde voor activiteiten buiten het bloggen om. Denk aan de SEO taken, creativiteit, communiceren en een bepaalde mate van dienstverlening. Al de hiervoor genoemde zaken spelen (mede) in de dagelijkse taken van je onderneming. Op het moment dat je deze competenties optimaliseert door middel van het schrijven van blogs, draag je dus niet meer enkel bij aan de kwaliteit van je blogs, maar ook aan de algemene kwaliteit van je onderneming.
Het bereik van een blog kan tot hoge aantallen stijgen, op enkele simpele manieren kan je het bereik van je blogs vergroten. In beginsel zullen alleen bestaande klanten en mensen in je directe omgeving de blogs gaan lezen, maar spoor hen aan om je blogs te delen. Wanneer een blog gedeeld wordt dan krijgt het hele netwerk van de deler de blog ook te zien. Zorg er dan ook voor dat van meet af aan duidelijk is dat het een interessant blog betreft, het bereik zal zich dan vergroten door het verder delen van je blog. Daarnaast is het bereik te vergroten op basis van een sterke SEO-strategie. Richt de zoekwoordenstrategie achter je blog ook dusdanig sterk in dat je blog online goed gevonden wordt. Maar let wel, laat de SEO werking niks afdoen aan de kwaliteit van je blog. De kwaliteit van je blog is veel waard voor je SEO, maar dient daarnaast ook voorop te staan om de blog te laten werken. Pas daarom niet je teksten achteraf of inhoudelijk aan om het goed te doen op SEO-gebied maar denk voorafgaand aan het schrijven goed na. Schrijf over onderwerpen die zowel veel gezocht worden als dat ze je onderneming raken. Lees onze blogs over de werking van SEO eens goed na om je blogs aan de hand van deze richtlijnen op te stellen.
De werking van je blog op SEO gebied is niet alleen goed om het bereik van de blog zelf te vergroten. Het überhaupt plaatsen van een blog draagt bij aan de vindbaarheid van je website. Het regelmatig plaatsen van content draagt namelijk bij aan de score die Google je geeft binnen de zoekmachine. Het regelmatig plaatsen van blogs draagt ook bij aan de waardering van bezoekers voor je website. Door frequent te verschijnen met een blog laat je zien dat je bezig bent met je onderneming. Daarnaast creëer je door je naam herhaaldelijk terug te laten keren, naamsbekendheid op voor je onderneming. Jij koopt toch zelf ook liever bij een bedrijf wat voor jou bekend is. Het is daarom goed om herhaaldelijk terug te keren met iets dusdanig informatief als een blog, je wordt dan herinnerd als een onderneming met verstand van zaken. Dit verstand van zaken overbrengen is heel simpel te bereiken door ’gewoon’ te gaan bloggen. Hetgeen je beschrijft in je blog ziet op jouw expertise. Lees je daarom voorafgaand aan het schrijven van je blogs wel goed in over het te beschrijven onderwerp, niets staat zo slecht als een blog vol met onwaarheden. Het goed inlezen draagt niet alleen bij aan de inhoud van je blog maar je spijkert daarnaast ook nog eens je eigen kennis extra bij. Niet alleen hetgeen wat je uit de blogs haalt aan eigen ervaring en kennis is van waarde voor je onderneming. Op het overgrote gedeelte van de blogs gaat reactie komen vanuit degene die de blogs hebben gelezen. Inzichten van personen van buitenaf verbreden je horizon. De interactie tussen de lezer en jou helpt je dus verder met je onderneming. Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat je zaken opmerkt die je anders niet had gezien.
De hiervoor genoemde extra vergaring van kennis is volgens ons echt een pluspunt van het bloggen. Je gaat bewust aan de gang met hetgeen je in je blogs gaat plaatsen. Deze extra momenten van kennisvergaring voor jezelf maken jou en daarmee je onderneming alleen maar beter. Je bent door het maken van blogs niet alleen bezig met het verbeteren van je online vindbaarheid, ook met je expertise en ook met je onderneming in het algemeen.
Tenslotte zijn de achterliggende technieken en gedachten achter het bloggen ook van waarde voor activiteiten buiten het bloggen om. Denk aan de SEO taken, creativiteit, communiceren en een bepaalde mate van dienstverlening. Al de hiervoor genoemde zaken spelen (mede) in de dagelijkse taken van je onderneming. Op het moment dat je deze competenties optimaliseert door middel van het schrijven van blogs, draag je dus niet meer enkel bij aan de kwaliteit van je blogs, maar ook aan de algemene kwaliteit van je onderneming.
Hoe moet je beginnen met bloggen?
Bedenk voorafgaand aan het schrijven van je blogs voor wie en waarom je het gaat schrijven. De vooraf in kaart gebrachte doelgroep en doelstellingen kunnen veel doen aan bijvoorbeeld de schrijfstijl en de lay-out van je blog. Ga zelf maar eens na, je leest toch ook het liefst teksten die in ’jouw taal’ geschreven zijn? Het is dan ook verstandig om de doelgroep helder in beeld te krijgen voordat je begint met schrijven. Aan de hand van de informatie die je hebt verkregen uit je doelgroep onderzoek kun je bepalen hoe je de blog wil gaan schrijven.
Wat betreft de onderwerpen hebben wij eigenlijk maar één grote aanrader: blijf zo dicht mogelijk bij jouw eigen onderneming. Het lijkt misschien vreemd maar ga schrijven over de alledaagse problemen die je binnen je onderneming tegenkomt. Door zo dicht mogelijk bij jezelf en je onderneming te blijven ga je ook raakvlakken krijgen met de doelgroep die je met je blogs wil bereiken. De branche waarbinnen je je onderneming voert kampt ook met deze problemen dus het is voor hen net zo interessant als voor jou. Denk bij deze onderwerpen dan ook vooral aan alledaagse problemen, aankomende wet- en regelgeving, seizoensgebonden onderwerpen en actuele gebeurtenissen. Dit soort onderwerpen liggen voor het oprapen als je er maar weet hoe je moet denken. Ga vooral niet met een grote groep mensen binnen het bedrijf om de tafel zitten om urenlang te brainstormen over eventuele onderwerpen. Ga gewoon aan de slag en kijk waar je tegenaan loopt. Deze problemen komen ongetwijfeld ook voor bij de doelgroep en ze zullen het minstens zo interessant vinden hoe jij deze problemen hebt opgelost. Laat vooral ook zien dat het fout is gegaan, indien van toepassing uiteraard. Door te laten zien dat jij als expert ook fouten maakt maak je je blog menselijker en persoonlijker. Je laat enerzijds zien dat het ook niet allemaal perfect gaat maar anderzijds geef je wel handvatten om het op te lossen. Let wel op dat je het niet te persoonlijk gaat maken door het probleem te uniek te beschrijven. Schrijf vanuit een uniek probleem binnen je onderneming een blog over de algemene versie van dit probleem.
Zoals eerder besproken word je door het schrijven van de blogs slimmer wat betreft de te beschrijven onderwerpen. Pas echter op met het jezelf voordoen als genie binnen het onderwerp. Niemand leest graag teksten van iemand die door zijn hele tekst maar wat graag aanhaalt wat voor genie hij wel niet is. Schrijf je teksten uit persoonlijk perspectief en geef tips. De tips moeten in geen enkel geval overkomen als de enige waarheid maar enkel als tip. Door de ruimte open te laten voor eigen invulling van de tips of misschien wel een tegenreactie geef je de lezer niet het idee dat hij ondergeschikt is aan de schrijver van de blog. De tips die je beschrijft in je blogs zullen in dit geval ook veel meer op waarde geschat worden door de lezers. Ga dus bij het geven van tips niet doen alsof je het wiel opnieuw hebt uitgevonden, je hebt alleen maar enkele zaken op een rijtje gezet die het leven van de lezer kunnen vergemakkelijken. Blijf bij het schrijven dan ook dicht bij je persoonlijke manier van zaken vertellen. Een tekst vol met vergezochte termen leest niet lekker weg voor de lezer en laat al zeker niet de tips helder overkomen.
Voor alle teksten, dus ook voor blogs, geldt dat de lay-out ook veel bijdraagt aan de uiteindelijke waardering van de inhoud. Een pagina waar de informatie kriskras op geplaatst is leest niet fijn en daardoor zal de informatie ook niet volledig opgenomen worden. Werk in al je blogs met een heldere alineastructuur en bijvoorbeeld met afbeeldingen en dergelijke om het een en ander te verduidelijken. Bekijk je tekst dan ook nog eens van een afstandje om zo bepaalde fouten in de structuur te herkennen. Leg ook eens je blog een aantal dagen aan de kant en lees hem dan nog eens, niets is zo moeilijk om direct na het schrijven van een tekst je eigen fouten eruit te halen.
Eerder in deze blog hebben we de hoge mate van de te vergaren expertise als eens aangehaald. Let bij het overbrengen van alle onderwerpen wel op dat je het dusdanig goed begrijpt zodat je het ook begrijpelijk kunt uitleggen. Niets is zo vervelend als een tekst vol met jargon die voor een leek totaal niet te lezen valt. Zorg er dus voor dat je het onderwerp dusdanig goed begrijpt dat je het aan iedereen uit kunt leggen.
Tenslotte zijn wij van mening dat je actief bezig moet zijn met de evaluatie op je blogs, vraag de lezers actief om hun mening. De objectieve mening van een ander is enorm van waarde voor het schrijven in de toekomst. Ook al doe je er bewust niks mee, een mening zal in je achterhoofd altijd onbewust blijven hangen. Onder aan de streep schrijf je je blogs toch voor degene die het moeten gaan lezen, hun opmerkingen zouden dus voorop moeten staan binnen je evaluatie. Bekijk ook enkele periodes later naar je eerder geschreven blogs, wat doe je nu anders en waarom? Constant bezig zijn met de ontwikkeling van je blogs en daarmee je onderneming dient als belangrijk aangemerkt te worden.
Kom jij in de knoop bij het schrijven van je blogs? Let us know, wij helpen je graag op weg!
Wat betreft de onderwerpen hebben wij eigenlijk maar één grote aanrader: blijf zo dicht mogelijk bij jouw eigen onderneming. Het lijkt misschien vreemd maar ga schrijven over de alledaagse problemen die je binnen je onderneming tegenkomt. Door zo dicht mogelijk bij jezelf en je onderneming te blijven ga je ook raakvlakken krijgen met de doelgroep die je met je blogs wil bereiken. De branche waarbinnen je je onderneming voert kampt ook met deze problemen dus het is voor hen net zo interessant als voor jou. Denk bij deze onderwerpen dan ook vooral aan alledaagse problemen, aankomende wet- en regelgeving, seizoensgebonden onderwerpen en actuele gebeurtenissen. Dit soort onderwerpen liggen voor het oprapen als je er maar weet hoe je moet denken. Ga vooral niet met een grote groep mensen binnen het bedrijf om de tafel zitten om urenlang te brainstormen over eventuele onderwerpen. Ga gewoon aan de slag en kijk waar je tegenaan loopt. Deze problemen komen ongetwijfeld ook voor bij de doelgroep en ze zullen het minstens zo interessant vinden hoe jij deze problemen hebt opgelost. Laat vooral ook zien dat het fout is gegaan, indien van toepassing uiteraard. Door te laten zien dat jij als expert ook fouten maakt maak je je blog menselijker en persoonlijker. Je laat enerzijds zien dat het ook niet allemaal perfect gaat maar anderzijds geef je wel handvatten om het op te lossen. Let wel op dat je het niet te persoonlijk gaat maken door het probleem te uniek te beschrijven. Schrijf vanuit een uniek probleem binnen je onderneming een blog over de algemene versie van dit probleem.
Zoals eerder besproken word je door het schrijven van de blogs slimmer wat betreft de te beschrijven onderwerpen. Pas echter op met het jezelf voordoen als genie binnen het onderwerp. Niemand leest graag teksten van iemand die door zijn hele tekst maar wat graag aanhaalt wat voor genie hij wel niet is. Schrijf je teksten uit persoonlijk perspectief en geef tips. De tips moeten in geen enkel geval overkomen als de enige waarheid maar enkel als tip. Door de ruimte open te laten voor eigen invulling van de tips of misschien wel een tegenreactie geef je de lezer niet het idee dat hij ondergeschikt is aan de schrijver van de blog. De tips die je beschrijft in je blogs zullen in dit geval ook veel meer op waarde geschat worden door de lezers. Ga dus bij het geven van tips niet doen alsof je het wiel opnieuw hebt uitgevonden, je hebt alleen maar enkele zaken op een rijtje gezet die het leven van de lezer kunnen vergemakkelijken. Blijf bij het schrijven dan ook dicht bij je persoonlijke manier van zaken vertellen. Een tekst vol met vergezochte termen leest niet lekker weg voor de lezer en laat al zeker niet de tips helder overkomen.
Voor alle teksten, dus ook voor blogs, geldt dat de lay-out ook veel bijdraagt aan de uiteindelijke waardering van de inhoud. Een pagina waar de informatie kriskras op geplaatst is leest niet fijn en daardoor zal de informatie ook niet volledig opgenomen worden. Werk in al je blogs met een heldere alineastructuur en bijvoorbeeld met afbeeldingen en dergelijke om het een en ander te verduidelijken. Bekijk je tekst dan ook nog eens van een afstandje om zo bepaalde fouten in de structuur te herkennen. Leg ook eens je blog een aantal dagen aan de kant en lees hem dan nog eens, niets is zo moeilijk om direct na het schrijven van een tekst je eigen fouten eruit te halen.
Eerder in deze blog hebben we de hoge mate van de te vergaren expertise als eens aangehaald. Let bij het overbrengen van alle onderwerpen wel op dat je het dusdanig goed begrijpt zodat je het ook begrijpelijk kunt uitleggen. Niets is zo vervelend als een tekst vol met jargon die voor een leek totaal niet te lezen valt. Zorg er dus voor dat je het onderwerp dusdanig goed begrijpt dat je het aan iedereen uit kunt leggen.
Tenslotte zijn wij van mening dat je actief bezig moet zijn met de evaluatie op je blogs, vraag de lezers actief om hun mening. De objectieve mening van een ander is enorm van waarde voor het schrijven in de toekomst. Ook al doe je er bewust niks mee, een mening zal in je achterhoofd altijd onbewust blijven hangen. Onder aan de streep schrijf je je blogs toch voor degene die het moeten gaan lezen, hun opmerkingen zouden dus voorop moeten staan binnen je evaluatie. Bekijk ook enkele periodes later naar je eerder geschreven blogs, wat doe je nu anders en waarom? Constant bezig zijn met de ontwikkeling van je blogs en daarmee je onderneming dient als belangrijk aangemerkt te worden.
Kom jij in de knoop bij het schrijven van je blogs? Let us know, wij helpen je graag op weg!