Twitter advertising
Twitter, het social media platform waarop gebruikers binnen 140 tekens hun bericht kunnen vormgeven. Het is een platform wat mee is ontwikkeld met de snelheid van onze maatschappij. In korte berichten geven mensen hun mening of laten ze weten wat ze op dat moment aan het doen zijn. Met name het actuele karakter door het constante uploaden van korte berichtjes is iets wat dit medium kenmerkt.
Waarom zou ik adverteren op Twitter?
Wat voor alle vormen van adverteren via social media geldt, geldt ook voor twitter. Het te behalen bereik is enorm met dagelijks een miljoen Nederlandse gebruikers is het zeker een interessante optie om te overwegen. Twitter kan je helpen met adverteren door het plaatsen van campagnes via Twitter. Deze advertenties kunnen verschillende doelen dienen. Adverteren via Twitter maakt het makkelijk om in één keer een groot zelf uitgekozen netwerk te bereiken.
Het begint in deze met het aanmaken van een Twitter-account. Waarom zou je dit als onderneming überhaupt doen? Twitter lijkt op het eerste gezicht geen ideaal platform voor zakelijke doeleinden. In de praktijk blijkt dit toch wel zo te zijn. Allereerst is het aannemelijk dat een significant gedeelte van je doelgroep zich op twitter bevind. Het is via Twitter eenvoudig in kaart te brengen wat je doelgroep bezig houdt. Zo kun je op bepaalde hashtags zoeken om zo te bekijken wat er speelt binnen de voor jouw relevante branche. Bepaalde trending topics kunnen interessant zijn om in te zetten via je content marketing. Daarnaast kan adverteren en opereren op Twitter bijdragen aan het vergroten van je netwerk en daarmede je naamsbekendheid. Tenslotte kun je de algemene service van je onderneming een boost geven door ook op Twitter bereikbaar te zijn. Niet alleen het feit dat je bereikbaar bent via Twitter draagt hier aan bij maar ook simpelweg omdat het gemakkelijk is om via Twitter een snel antwoord te geven op brandende vragen.
Het begint in deze met het aanmaken van een Twitter-account. Waarom zou je dit als onderneming überhaupt doen? Twitter lijkt op het eerste gezicht geen ideaal platform voor zakelijke doeleinden. In de praktijk blijkt dit toch wel zo te zijn. Allereerst is het aannemelijk dat een significant gedeelte van je doelgroep zich op twitter bevind. Het is via Twitter eenvoudig in kaart te brengen wat je doelgroep bezig houdt. Zo kun je op bepaalde hashtags zoeken om zo te bekijken wat er speelt binnen de voor jouw relevante branche. Bepaalde trending topics kunnen interessant zijn om in te zetten via je content marketing. Daarnaast kan adverteren en opereren op Twitter bijdragen aan het vergroten van je netwerk en daarmede je naamsbekendheid. Tenslotte kun je de algemene service van je onderneming een boost geven door ook op Twitter bereikbaar te zijn. Niet alleen het feit dat je bereikbaar bent via Twitter draagt hier aan bij maar ook simpelweg omdat het gemakkelijk is om via Twitter een snel antwoord te geven op brandende vragen.
Hoe moet ik adverteren via Twitter?
Het adverteren via Twitter lijkt simpel, maar het komt net zoals bij veel andere vormen van marketing aan op details. Het begint al bij het aanmaken van je account, je gebruikers naam kan veel doen voor je SEO waarde. Ook de keuze van je profielfoto is van belang, kies je simpelweg voor het logo van je onderneming? Of ga je voor een unieke foto die direct de aandacht trekt, beide gevallen afhankelijk van je doelgroep.
Twitter geeft je de mogelijkheid om specifiek publiek te targetten op basis van door jou vooraf bepaalde factoren. Denk goed na over de doelgroep van je advertentie omdat het weinig zin heeft om een grote groep mensen te targetten die niet zullen overgaan tot conversie. De interesse dient er eigenlijk al een beetje te zijn vanuit het publiek en de advertentie dient dan als laatste zetje.
Bepaal voorafgaand aan het opzetten van je campagne je doelgroep aan de hand van de volgende factoren:
Het targetten via Twitter ads kan aan de hand van een aantal zaken. Je kunt er voor kiezen om aan de hand van locatie te targetten. Zo kan het bijvoorbeeld interessant zijn om een recent gedane taak in Utrecht te tonen aan Utrechtse Twitteraars. Daarnaast biedt ook SEO binnen de wereld van Twitter opties, het is namelijk mogelijk om te targetten op door jou bepaalde keywords. Het is daarnaast ook mogelijk om aan de hand van interessante accounts al de volgers van dat account te targetten. Heb je bijvoorbeeld het idee dat de mensen die een bepaalde tv-serie leuk vinden binnen jouw doelgroep vallen dan kun je ervoor kiezen de volgers van het Twitteraccount van deze serie targetten. Tenslotte biedt Twitter de optie om specifiek je reeds bestaande klanten te targetten. Je kunt eenvoudig de emailadressen van je klanten uploaden om deze zo te retargetten.
Twitter geeft je de mogelijkheid om specifiek publiek te targetten op basis van door jou vooraf bepaalde factoren. Denk goed na over de doelgroep van je advertentie omdat het weinig zin heeft om een grote groep mensen te targetten die niet zullen overgaan tot conversie. De interesse dient er eigenlijk al een beetje te zijn vanuit het publiek en de advertentie dient dan als laatste zetje.
Bepaal voorafgaand aan het opzetten van je campagne je doelgroep aan de hand van de volgende factoren:
- Man of vrouw
- Leeftijdsgroepen
- Interesses
- Personen die prominente accounts volgen binnen jouw branche
Het targetten via Twitter ads kan aan de hand van een aantal zaken. Je kunt er voor kiezen om aan de hand van locatie te targetten. Zo kan het bijvoorbeeld interessant zijn om een recent gedane taak in Utrecht te tonen aan Utrechtse Twitteraars. Daarnaast biedt ook SEO binnen de wereld van Twitter opties, het is namelijk mogelijk om te targetten op door jou bepaalde keywords. Het is daarnaast ook mogelijk om aan de hand van interessante accounts al de volgers van dat account te targetten. Heb je bijvoorbeeld het idee dat de mensen die een bepaalde tv-serie leuk vinden binnen jouw doelgroep vallen dan kun je ervoor kiezen de volgers van het Twitteraccount van deze serie targetten. Tenslotte biedt Twitter de optie om specifiek je reeds bestaande klanten te targetten. Je kunt eenvoudig de emailadressen van je klanten uploaden om deze zo te retargetten.
Welke opties zijn er om te adverteren via Twitter?
Voordat je je campagne op gaat zetten dien je een aantal zaken helder op een rijtje te zetten. Wederom komen hier de standaard pijlers van online marketing om de hoek kijken. Bepaal je doelgroep, pas de vorm van je advertentie hierop aan en evalueer tijdig de werking van je campagne. Binnen Twitter valt er op een aantal manieren te adverteren. De eerste optie zit op een gehele interne campagne die als doel heeft het binnenhalen van meer volgers. Door het verwerven van meer volgers vergroot je de kans op traffic en daaraan vasthangend eventuele conversie. Het bereik vergroten is dan ook altijd een van de doelen van deze soort campagnes. Wanneer je deze campagne start kom je verhoogd in de resultaten terecht bij uitgelichte accounts op Twitter.
Met de eerste stap van deze campagne, het simpelweg verschijnen binnen de uitgelichte accounts, ben je er nog niet. Het account moet opvallen en mensen interesseren. Het dient eigenlijk als lokaas naar de inhoudelijke kant van je account. Met een korte beschrijving als bio en een aanlokkelijke afbeelding zorg je ervoor dat mensen op je account klikken en misschien zelfs willen volgen. Dan begint pas het echte proces naar conversie. De campagne is dus ook niet gericht op het verkrijgen van conversie maar des te meer om publiek te trekken, het bereik te vergroten wat uiteindelijk kan resulteren in een verhoogde conversie.
Vervolgens bestaat er ook een campagneoptie die ziet op het generen van traffic naar je eigen website of webshop. In tegenstelling tot de eerder genoemde optie ben je dus niet bezig met de marketing van je twitteraccount maar van je eigen website. Leads genereren via Twitter kan met het gebruik van de zogenaamde website card. De website card is eigenlijk een reguliere tweet, zo worden de posts op twitter genoemd, maar dan werkend als advertentie. De tweet wordt in veel gevallen wat uitgebreider weergegeven, in de vorm van een video, afbeelding of blog. Het plaatsen van de post dient aan dezelfde vereisten te voldoen als een stuk tekst waarna je eindigt met een CTA. De tekst dient de lezer ervan aan te sporen om door te klikken. Het is dus niet voldoende om je volledige bericht in de tweet te zetten. Er moet net genoeg in staan om te interesseren maar de echte informatie dient pas gelezen te kunnen worden nadat de lezer heeft doorgeklikt op de link. Met een aantal standaard tweets kun je de lezer voldoende interesseren om op de CTA-button te klikken. Je kunt bijvoorbeeld de advertentie volledig laten bestaan uit één video of afbeelding. Daarnaast is het ook mogelijk om meerdere afbeeldingen als het ware als galerij te tonen. Al de opties die twitter biedt dienen afgewogen te worden tegen je doelgroep. Bij deze advertenties dien je ‘’gewoon’’ de regels van SEO in acht te nemen. Het uiteindelijke doel van deze advertentie is wederom conversie bereiken, dit bereik je door allereerst traffic naar je website te genereren.
Tenslotte bestaat nog de optie om de tweets zelf uit te laten lichten. Je tweet verschijnt bij deze manier van adverteren hoger op de tijdlijn van je doelgroep. Het eerste waar bij deze manier van adverteren rekening gehouden dient te worden is het feit dat de tweet wederom interessant dient te zijn. Het enkel bovenaan de tijdlijn verschijnen is niet het doel van deze tweet. De tweet dient dusdanig interessant te zijn dat invloedrijke accounts de tweet delen of erop reageren. Ook bij deze vorm van adverteren is het mogelijk om een afbeelding of video te plaatsen. Zoals al vaker aangehaald door ons is de werking van afbeeldingen en video’s ongekend. Het zegt simpelweg veel meer dan het aantal woorden dat ervoor nodig zou zijn om hetzelfde te zeggen.
Met de eerste stap van deze campagne, het simpelweg verschijnen binnen de uitgelichte accounts, ben je er nog niet. Het account moet opvallen en mensen interesseren. Het dient eigenlijk als lokaas naar de inhoudelijke kant van je account. Met een korte beschrijving als bio en een aanlokkelijke afbeelding zorg je ervoor dat mensen op je account klikken en misschien zelfs willen volgen. Dan begint pas het echte proces naar conversie. De campagne is dus ook niet gericht op het verkrijgen van conversie maar des te meer om publiek te trekken, het bereik te vergroten wat uiteindelijk kan resulteren in een verhoogde conversie.
Vervolgens bestaat er ook een campagneoptie die ziet op het generen van traffic naar je eigen website of webshop. In tegenstelling tot de eerder genoemde optie ben je dus niet bezig met de marketing van je twitteraccount maar van je eigen website. Leads genereren via Twitter kan met het gebruik van de zogenaamde website card. De website card is eigenlijk een reguliere tweet, zo worden de posts op twitter genoemd, maar dan werkend als advertentie. De tweet wordt in veel gevallen wat uitgebreider weergegeven, in de vorm van een video, afbeelding of blog. Het plaatsen van de post dient aan dezelfde vereisten te voldoen als een stuk tekst waarna je eindigt met een CTA. De tekst dient de lezer ervan aan te sporen om door te klikken. Het is dus niet voldoende om je volledige bericht in de tweet te zetten. Er moet net genoeg in staan om te interesseren maar de echte informatie dient pas gelezen te kunnen worden nadat de lezer heeft doorgeklikt op de link. Met een aantal standaard tweets kun je de lezer voldoende interesseren om op de CTA-button te klikken. Je kunt bijvoorbeeld de advertentie volledig laten bestaan uit één video of afbeelding. Daarnaast is het ook mogelijk om meerdere afbeeldingen als het ware als galerij te tonen. Al de opties die twitter biedt dienen afgewogen te worden tegen je doelgroep. Bij deze advertenties dien je ‘’gewoon’’ de regels van SEO in acht te nemen. Het uiteindelijke doel van deze advertentie is wederom conversie bereiken, dit bereik je door allereerst traffic naar je website te genereren.
Tenslotte bestaat nog de optie om de tweets zelf uit te laten lichten. Je tweet verschijnt bij deze manier van adverteren hoger op de tijdlijn van je doelgroep. Het eerste waar bij deze manier van adverteren rekening gehouden dient te worden is het feit dat de tweet wederom interessant dient te zijn. Het enkel bovenaan de tijdlijn verschijnen is niet het doel van deze tweet. De tweet dient dusdanig interessant te zijn dat invloedrijke accounts de tweet delen of erop reageren. Ook bij deze vorm van adverteren is het mogelijk om een afbeelding of video te plaatsen. Zoals al vaker aangehaald door ons is de werking van afbeeldingen en video’s ongekend. Het zegt simpelweg veel meer dan het aantal woorden dat ervoor nodig zou zijn om hetzelfde te zeggen.
Hoe optimaliseer ik mijn Twitter Ads?
Via het Twitter Ads dashboard kun je de werking van je advertenties bijhouden. Het dashboard geeft inzicht in een aantal interessante gegevens. Het retweeten en het aantal clicks zijn voorbeelden van gegevens die belangrijk zijn om in de gaten te houden. Op basis van verschillende tests kun je kijken welke advertentie het beste werkt. Aan de hand van de resultaten van de tests kun je de optimale advertentie ontwikkelen en de rotte appels eruit halen, het heeft tenslotte geen zin om een niet werkende advertentie te laten blijven draaien.
Per advertentie is het doel anders, bekijk dan ook de relevante gegevens per advertentie. Heb je een campagne opgezet om het aantal volgers van je twitteraccount te verhogen? Bekijk dan hoeveel het kost om een volger binnen te halen. Net zoals bij vele andere vormen van social media kun je een bedrag instellen per advertentie. Bekijk niet na een dag al of de advertentie voldoende werkt, maar na een bepaalde periode kun je de balans opmaken of het voldoende rendabel is. Wanneer het blijkt dat het niet werkt zoals je gehoopt had is er nog geen man overboord, bekijk je advertentie nog eens nader. Zoals al vaker aangehaald kan het aankomen op details of je advertentie werkt of niet.
Hulp nodig bij het optimaliseren van je Twitter ads? Onze experts helpen je graag verder!
Per advertentie is het doel anders, bekijk dan ook de relevante gegevens per advertentie. Heb je een campagne opgezet om het aantal volgers van je twitteraccount te verhogen? Bekijk dan hoeveel het kost om een volger binnen te halen. Net zoals bij vele andere vormen van social media kun je een bedrag instellen per advertentie. Bekijk niet na een dag al of de advertentie voldoende werkt, maar na een bepaalde periode kun je de balans opmaken of het voldoende rendabel is. Wanneer het blijkt dat het niet werkt zoals je gehoopt had is er nog geen man overboord, bekijk je advertentie nog eens nader. Zoals al vaker aangehaald kan het aankomen op details of je advertentie werkt of niet.
Hulp nodig bij het optimaliseren van je Twitter ads? Onze experts helpen je graag verder!