Wat is Google Ads Remarketing?
Je kent het wel, enkele dagen geleden heb je even snel gezocht naar een paar sneakers en nu zie je ze steeds voorbijkomen op de verschillende sites die je bezoekt. Dit is in het kort wat Google Ads Remarketing doet.
Op basis van cookies krijgen bezoekers van je website advertenties te zien op andere websites. Dit alles om alsnog conversie te bereiken. Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een manier van gebruikmaken van Google Ads om eventuele twijfelende klanten die destijds niet tot conversie zijn overgegaan alsnog over te halen. Cijfers tonen aan dat gemiddeld maar 4% procent van de tijd bezoekers die voor de eerste keer op je website komen over gaan tot conversie. Anderzijds is dit mooi om te draaien naar 96% bezoekers die nog te overtuigen zijn door middel van het gebruik van remarketing.
Wanneer je remarketing op de juiste manier inzet, ‘achtervolgt’ jouw product of dienst de twijfelende bezoeker van je website en haalt hem uiteindelijk over. Remarketing zorgt ervoor dat er een speciale advertentie met het bekeken product verschijnt op andere websites die de twijfelende bezoeker bezoekt. Vaak worden deze advertenties voorzien van een sterrenbeoordeling en enkele klantenreviews. Daarnaast is het mogelijk om tijdelijke aanbiedingen van het product te laten zien binnen de advertentie op andere sites. Alle drie de aspecten zijn bewezen effectieve aspecten van het overhalen van een twijfelende klant.
Omdat het steeds duurder wordt om Google Ads te gebruiken is het verstandig om er een professional naar te laten kijken. Haal samen met ons het onderste uit de kan wat betreft Google Ads.
Op basis van cookies krijgen bezoekers van je website advertenties te zien op andere websites. Dit alles om alsnog conversie te bereiken. Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een manier van gebruikmaken van Google Ads om eventuele twijfelende klanten die destijds niet tot conversie zijn overgegaan alsnog over te halen. Cijfers tonen aan dat gemiddeld maar 4% procent van de tijd bezoekers die voor de eerste keer op je website komen over gaan tot conversie. Anderzijds is dit mooi om te draaien naar 96% bezoekers die nog te overtuigen zijn door middel van het gebruik van remarketing.
Wanneer je remarketing op de juiste manier inzet, ‘achtervolgt’ jouw product of dienst de twijfelende bezoeker van je website en haalt hem uiteindelijk over. Remarketing zorgt ervoor dat er een speciale advertentie met het bekeken product verschijnt op andere websites die de twijfelende bezoeker bezoekt. Vaak worden deze advertenties voorzien van een sterrenbeoordeling en enkele klantenreviews. Daarnaast is het mogelijk om tijdelijke aanbiedingen van het product te laten zien binnen de advertentie op andere sites. Alle drie de aspecten zijn bewezen effectieve aspecten van het overhalen van een twijfelende klant.
Omdat het steeds duurder wordt om Google Ads te gebruiken is het verstandig om er een professional naar te laten kijken. Haal samen met ons het onderste uit de kan wat betreft Google Ads.
Hoe werkt Google Ads remarketing ?
Dynamic remarketing gaat over het in de gaten houden van de bezoekers van je website. De producten die zij hebben bekeken, maar niet hebben gekocht, kunnen later alsnog ingezet worden als advertentie. Dit alles door middel van het plaatsen van een remarketingtag. Via het dashboard van Google kun je binnen enkele stappen remarketing instellen. Via het dashboard dien je de doelgroep te selecteren waarvoor je remarketing in wilt zetten. Het is van groot belang dat dit zorgvuldig gebeurt, je wilt namelijk niet irritant over komen met ongewenste advertenties. Je dient enkel het publiek aan te spreken wat (nog) niet heeft geconverteerd. Mensen die wel hebben geconverteerd kunnen alsnog doelwit worden van remarketing, maar dit gebeurt wel op een andere manier dan bij de groep die niet heeft geconverteerd. Binnen het dashboard is per advertentie de duur te bepalen en de doelgroep. De doelgroep is aan te passen aan de hand van hoeveel dagen het geleden is dat iemand op je website heeft gekeken naar een product. Zoals eerder gezegd kan je door middel van het gebruik van Google Analytics zien wie wel en wie niet geconverteerd heeft. Dit onderscheid kun je bij het instellen van de advertenties ook maken.
De bezoekers die in aanraking zijn gekomen met de remarktetingtag komen op speciale lijsten te staan. Deze lijsten kun je later bekijken en hiervoor de ads instellen. De duur van de advertentie verschilt per site. Bekijk binnen het rapport van Google Analytics hoelang het meestal duurt voordat bezoekers overgaan tot conversie. Een gemiddeld aantal dagen van al deze periodes is vaak ook de ideale duur voor een advertentie. Het is nutteloos om te lang achter iemand aan te gaan die waarschijnlijk niet tot conversie overgaat. Het niet-irritant-worden is eenvoudig bij de houden door gebruik te maken van de instellingen bij de frequency caps, hiermee stel je het aantal advertenties in per bezoeker.
De bezoekers die in aanraking zijn gekomen met de remarktetingtag komen op speciale lijsten te staan. Deze lijsten kun je later bekijken en hiervoor de ads instellen. De duur van de advertentie verschilt per site. Bekijk binnen het rapport van Google Analytics hoelang het meestal duurt voordat bezoekers overgaan tot conversie. Een gemiddeld aantal dagen van al deze periodes is vaak ook de ideale duur voor een advertentie. Het is nutteloos om te lang achter iemand aan te gaan die waarschijnlijk niet tot conversie overgaat. Het niet-irritant-worden is eenvoudig bij de houden door gebruik te maken van de instellingen bij de frequency caps, hiermee stel je het aantal advertenties in per bezoeker.
Hoe optimaliseer ik mijn Google Ads remarketing?
Aan de hand van een aantal factoren kun jij in de hand houden dat jouw remarketing werkt en niet als vervelend wordt ervaren door bezoekers van je website.
Hoe belangrijk het ook klinkt om het juiste publiek te bereiken, het is ook van belang het ongewenste publiek buiten te houden. Door middel van het uitkiezen van de juiste zoektermen, en de verkeerde zoektermen uit te sluiten, bereik je alleen dát publiek wat potentieel tot conversie over wil gaan. Met enkele tools is het gemakkelijk te regelen dat zoektermen als ‘gratis’, ‘marktplaats’ en dergelijke niet de zoekwoorden zijn waarop jouw bedrijf gevonden wordt. Personen die op deze zoektermen zoeken zijn niet het publiek dat tot conversie overgaat op jouw website; dus ook niet het publiek dat je wil bereiken. Er wordt aangeraden om wekelijks te kijken, of iemand te laten kijken, naar het zoektermenrapport via de tool. Zo kun je inzichtelijk krijgen en houden welke zoektermen werken en welke nog eventueel uitgesloten dienen te worden.
Adverteren kost geld, des te meer een reden om door een professional te laten bekijken of het geïnvesteerde geld zichzelf terug betaalt. Laat daarom iemand met verstand van advertenties kijken naar de inrichting van je Google Ads. Enkele standaardfactoren zijn van belang voor een goede inrichting van de Ads:
De advertenties worden in verschillende formaten aangeboden, zorg er daarom voor dat de advertentie van jouw bedrijf in alle formaten beschikbaar is. Op deze manier zorg je dat op elke site jouw advertentie goed verwerkt en weergeeft aan haar bezoekers. Wanneer je enkele formaten mist, mis je ook de kans om weergegeven te worden op desbetreffende websites.
De remarketing is een opzichzelfstaande marketingvorm. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hieraan enkele speciale factoren verbonden zijn, die enkel gelden voor de remarketing. Allereerst dient er bij remarketing nog meer dan elders op de doelgroep en de targeting hiervan gelet te worden. Je moet immers met remarketing bezoekers te bereiken die dicht tegen conversie aan zaten, maar net niet over de streep zijn gehaald. Zomaar elke willekeurige websitebezoeker targeten is teveel van het goede en niet rendabel. Richt daarom je advertentie op bezoekers die bijvoorbeeld al naar de maten hebben gekeken en verschillende producten hebben toegevoegd aan de winkelwagen maar niet hebben doorgezet tot aan het daadwerkelijke bestellen. Door dit proces van websitebezoekers strak in de gaten te houden krijg je een duidelijk overzicht van de te bereiken targets. Vervolgens zijn bij remarketing de frequency caps van belang. Met de advertenties dien je de juiste balans te vinden tussen enerzijds potentiële klanten overtuigen en anderzijds niet irritant veel advertenties weergeven. Vervolgens is het bij remarketing makkelijker om de weer te geven content te kiezen. Je weet immers waar de bezoeker op gezocht heeft, een advertentie gericht op hetgeen gezocht is dus het logische gevolg. Tenslotte dien je ook met remarketing te letten op de balans tussen het bereik en de clicks. Je wilt namelijk met remarketing een meer selecte groep bezoekers targeten dan een brede groep bezoekers.
Kom je er niet uit met een goede remarketingstrategie? Wij hebben experts in de gelederen die jou graag verder helpen om het proces te optimaliseren!
Hoe belangrijk het ook klinkt om het juiste publiek te bereiken, het is ook van belang het ongewenste publiek buiten te houden. Door middel van het uitkiezen van de juiste zoektermen, en de verkeerde zoektermen uit te sluiten, bereik je alleen dát publiek wat potentieel tot conversie over wil gaan. Met enkele tools is het gemakkelijk te regelen dat zoektermen als ‘gratis’, ‘marktplaats’ en dergelijke niet de zoekwoorden zijn waarop jouw bedrijf gevonden wordt. Personen die op deze zoektermen zoeken zijn niet het publiek dat tot conversie overgaat op jouw website; dus ook niet het publiek dat je wil bereiken. Er wordt aangeraden om wekelijks te kijken, of iemand te laten kijken, naar het zoektermenrapport via de tool. Zo kun je inzichtelijk krijgen en houden welke zoektermen werken en welke nog eventueel uitgesloten dienen te worden.
Adverteren kost geld, des te meer een reden om door een professional te laten bekijken of het geïnvesteerde geld zichzelf terug betaalt. Laat daarom iemand met verstand van advertenties kijken naar de inrichting van je Google Ads. Enkele standaardfactoren zijn van belang voor een goede inrichting van de Ads:
- Tijdstip van adverteren: niemand gaat ’s ochtends vroeg clicks genereren voor een kebabzaak;
- Gebied van adverteren: heeft het zin om als Limburgse schilder tot aan Groningen te adverteren?
- Producten voor adverteren: zorg ervoor dat juist dié producten die geschikt zijn om online te verkopen voorbijkomen in de advertenties;
- Frequent advertenties bekijken: haal de ‘’rotte appels’’ eruit. Bekijk wekelijks hoe je advertenties het doen en behoud enkel de advertenties die renderen.
De advertenties worden in verschillende formaten aangeboden, zorg er daarom voor dat de advertentie van jouw bedrijf in alle formaten beschikbaar is. Op deze manier zorg je dat op elke site jouw advertentie goed verwerkt en weergeeft aan haar bezoekers. Wanneer je enkele formaten mist, mis je ook de kans om weergegeven te worden op desbetreffende websites.
De remarketing is een opzichzelfstaande marketingvorm. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hieraan enkele speciale factoren verbonden zijn, die enkel gelden voor de remarketing. Allereerst dient er bij remarketing nog meer dan elders op de doelgroep en de targeting hiervan gelet te worden. Je moet immers met remarketing bezoekers te bereiken die dicht tegen conversie aan zaten, maar net niet over de streep zijn gehaald. Zomaar elke willekeurige websitebezoeker targeten is teveel van het goede en niet rendabel. Richt daarom je advertentie op bezoekers die bijvoorbeeld al naar de maten hebben gekeken en verschillende producten hebben toegevoegd aan de winkelwagen maar niet hebben doorgezet tot aan het daadwerkelijke bestellen. Door dit proces van websitebezoekers strak in de gaten te houden krijg je een duidelijk overzicht van de te bereiken targets. Vervolgens zijn bij remarketing de frequency caps van belang. Met de advertenties dien je de juiste balans te vinden tussen enerzijds potentiële klanten overtuigen en anderzijds niet irritant veel advertenties weergeven. Vervolgens is het bij remarketing makkelijker om de weer te geven content te kiezen. Je weet immers waar de bezoeker op gezocht heeft, een advertentie gericht op hetgeen gezocht is dus het logische gevolg. Tenslotte dien je ook met remarketing te letten op de balans tussen het bereik en de clicks. Je wilt namelijk met remarketing een meer selecte groep bezoekers targeten dan een brede groep bezoekers.
Kom je er niet uit met een goede remarketingstrategie? Wij hebben experts in de gelederen die jou graag verder helpen om het proces te optimaliseren!
Hoe bepaal ik de juiste doelgroep voor mijn Google Ads campagne?
Het model achter de Google Ads campagne geeft je bedrijf veel ruimte voor het kiezen waar de advertenties terecht mogen komen. Allereerst is dit in te stellen via zogenaamde affiniteitsdoelgroepen. Jij bepaalt de doelgroep van je advertenties aan de hand van de levensstijl van de doelgroep. De cookies die overal verzameld worden creëren voor Google een bepaald idee van de levensstijl van websitebezoekers. Valt deze levensstijl binnen het bereik van jouw website, dan kun je er op deze manier voor zorgen dat je het publiek wat volgens Google affiniteit heeft met jouw product of dienst, gerichte advertenties te zien krijgt. Google bepaalt dus aan de hand van de levensstijl, het koopgedrag en de lange-termijn-interesses van internetgebruikers of de door jouw gemaakte advertenties aan hen getoond worden.
De tweede variant heb je zelf in de hand bij wie de advertenties getoond worden. Op basis van door jou geselecteerde aspecten worden binnen deze doelgroepen je advertenties weergegeven. Het ligt dan niet meer in handen van de door Google gekozen selecties maar van jouzelf. Het kost uiteraard meer werk om zelf eerst te onderzoeken waar de advertenties getoond zouden moeten worden; en je dient dit ook frequenter in de gaten te houden.
De derde strategie heet de zogenaamde in-market selectie. Google selecteert aan de hand van het zoekgedrag van internetgebruikers of ze interessant zijn voor het tonen van advertenties van jouw website. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar wandelschoenenen jij hebt een webshop met wandelschoenen, dan zou Google ervoor kunnen zorgen dat er advertenties getoond worden van jouw website bij diegene. De advertenties passen zich als het ware aan binnen de markt, vandaar ook de logische naam in-market.
De tweede variant heb je zelf in de hand bij wie de advertenties getoond worden. Op basis van door jou geselecteerde aspecten worden binnen deze doelgroepen je advertenties weergegeven. Het ligt dan niet meer in handen van de door Google gekozen selecties maar van jouzelf. Het kost uiteraard meer werk om zelf eerst te onderzoeken waar de advertenties getoond zouden moeten worden; en je dient dit ook frequenter in de gaten te houden.
De derde strategie heet de zogenaamde in-market selectie. Google selecteert aan de hand van het zoekgedrag van internetgebruikers of ze interessant zijn voor het tonen van advertenties van jouw website. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar wandelschoenenen jij hebt een webshop met wandelschoenen, dan zou Google ervoor kunnen zorgen dat er advertenties getoond worden van jouw website bij diegene. De advertenties passen zich als het ware aan binnen de markt, vandaar ook de logische naam in-market.
Hoe weet ik of mijn Google Ads campagne werkt?
Google bepaalt het succes van de advertenties aan de hand van een aantal factoren, het wordt daarom aangeraden om met verschillende gratis tools de werking van deze factoren in de gaten te houden.
Allereerst de click-through-rate van je advertentie (CTR). Dit percentage geeft het aantal clicks per vertoning weer. Het belang hiervan is echter niet zo zwart-wit als het lijkt. Het doel van de advertentie is met een zo groot mogelijk bereik de juiste doelgroep aanspreken. Heel veel clicks op een relatief kleine groep zijn dus niet per definitie beter dan een lagere CTR op een veel grotere groep. Je dient er met je advertenties voor te zorgen dat de balans tussen CTR en het bereik goed is. Met een goede balans tussen beide maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden die Google Ads biedt. De CTR is in beginsel een uitstekende graadmeter voor je advertentie, maar het wordt aangeraden om je er niet blind op te staren.
Vervolgens dient bij de monitoring van de advertentie ook de kosten per click in de gaten gehouden te worden, de zogenaamde (CPC). Vooral voor het budget is dit een belangrijk punt, je wilt namelijk niet zelf moeten bijleggen voor conversie van een advertentie die niet naar behoren werkt. Kijk dus regelmatig, per advertentie, hoeveel deze daadwerkelijk binnenhaalt ten opzichte van de kosten voor het adverteren. Een goede SEO-strategie is bij dit principe van belang. Het gebeurt namelijk wederom op basis van een goede inrichting van zoekwoorden. Om hoog te eindigen op basis van veel gezochte termen is een duur grapje. Zorg voor een grondig onderzoek naar de juiste zoekwoorden, idealiter die waar veel op gezocht wordt, maar die nog niet als duur worden aangemerkt. Dat kan een mooi rendement opleveren.
Wat uiteindelijk het meest van belang blijft is hetgeen er bereikt wordt ná de klik. De advertentie kan nog zoveel clicks genereren, het hoofddoel moet conversie blijven. Richt je advertenties dus zó in dat ze de juiste doelgroep bereiken én de juiste boodschap doorgeven. De bovenstaande twee factoren helpen bij het inrichten van je advertentiestructuur, maar dienen nooit leidend te zijn voor deze structuur. Een advertentie dient de bezoeker te triggeren om over te gaan tot conversie en te veranderen van bezoeker naar koper. De advertentie moet gemaakt zijn met het oogmerk conversie, let echter wel op dat je dit er niet té dik boven oplegt. Met je advertentie tracht je dusdanig veel interesse te wekken bij de bezoeker dat hij ervan overtuigd wordt te klikken op de advertentie en vervolgens verleid wordt de call-to-action te beantwoorden.
Moeite met het optimaliseren van je online admarketing? Wij helpen graag met het zoeken en verbeteren van de voor jouw perfecte strategie.
Allereerst de click-through-rate van je advertentie (CTR). Dit percentage geeft het aantal clicks per vertoning weer. Het belang hiervan is echter niet zo zwart-wit als het lijkt. Het doel van de advertentie is met een zo groot mogelijk bereik de juiste doelgroep aanspreken. Heel veel clicks op een relatief kleine groep zijn dus niet per definitie beter dan een lagere CTR op een veel grotere groep. Je dient er met je advertenties voor te zorgen dat de balans tussen CTR en het bereik goed is. Met een goede balans tussen beide maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden die Google Ads biedt. De CTR is in beginsel een uitstekende graadmeter voor je advertentie, maar het wordt aangeraden om je er niet blind op te staren.
Vervolgens dient bij de monitoring van de advertentie ook de kosten per click in de gaten gehouden te worden, de zogenaamde (CPC). Vooral voor het budget is dit een belangrijk punt, je wilt namelijk niet zelf moeten bijleggen voor conversie van een advertentie die niet naar behoren werkt. Kijk dus regelmatig, per advertentie, hoeveel deze daadwerkelijk binnenhaalt ten opzichte van de kosten voor het adverteren. Een goede SEO-strategie is bij dit principe van belang. Het gebeurt namelijk wederom op basis van een goede inrichting van zoekwoorden. Om hoog te eindigen op basis van veel gezochte termen is een duur grapje. Zorg voor een grondig onderzoek naar de juiste zoekwoorden, idealiter die waar veel op gezocht wordt, maar die nog niet als duur worden aangemerkt. Dat kan een mooi rendement opleveren.
Wat uiteindelijk het meest van belang blijft is hetgeen er bereikt wordt ná de klik. De advertentie kan nog zoveel clicks genereren, het hoofddoel moet conversie blijven. Richt je advertenties dus zó in dat ze de juiste doelgroep bereiken én de juiste boodschap doorgeven. De bovenstaande twee factoren helpen bij het inrichten van je advertentiestructuur, maar dienen nooit leidend te zijn voor deze structuur. Een advertentie dient de bezoeker te triggeren om over te gaan tot conversie en te veranderen van bezoeker naar koper. De advertentie moet gemaakt zijn met het oogmerk conversie, let echter wel op dat je dit er niet té dik boven oplegt. Met je advertentie tracht je dusdanig veel interesse te wekken bij de bezoeker dat hij ervan overtuigd wordt te klikken op de advertentie en vervolgens verleid wordt de call-to-action te beantwoorden.
Moeite met het optimaliseren van je online admarketing? Wij helpen graag met het zoeken en verbeteren van de voor jouw perfecte strategie.