Webdesign
Het gebruik van mobiele telefoons is haast niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Overal waar je kijkt zie je wel iemand zijn telefoon gebruiken. Op deze snelle manier van informatievoorziening kun (lees: moet) je inspringen met je onderneming. De laatste jaren is het dan ook steeds meer van belang dat je website op alle apparaten beschikbaar moet zijn. In de online marketing spreken we dan over een website die responsive is. Wanneer een website responsive is dan is deze op alle apparaten (computer, mobiele telefoon en tablet) goed zichtbaar. Alle schermen maken het mogelijk om je website goed te kunnen gebruiken en lezen.
Waarom moet je website responsive zijn?
Allereerst is het enorme gemis aan bereik een van de redenen dat je website responsive moet zijn. Zoals in de inleiding al aangehaald is het gebruik van mobiele telefoons niet meer weg te denken. Wanneer je website voor deze mensen niet bereikbaar is mis je de kans op zowel traffic en conversie van deze groep. Je verhoogt als het ware de drempel om tot het voor jou gewenste doel te komen. Met name wanneer je je realiseert dat een gedeelte van de mensen enkel internet bezoekt via hun mobiele telefoon. De balans tussen computer gebruikers en mobiele telefoon gebruikers zal in de komende jaren alleen maar meer richting de mobiele telefoon verschuiven. Het past dan ook meer dan ooit bij de huidige maatschappij om veel via de telefoon te doen. Mensen willen snel en gemakkelijk overal van informatie voorzien worden. Wanneer je bijvoorbeeld in de trein erachter komt dat er kaartjes voor een concert online zijn gekomen, dan zijn deze kaartjes eenvoudig en snel nog in de trein te bestellen. Het feit dat je website responsive is draagt vaak indirect bij aan een stijging van de conversie, de daadwerkelijke conversie kan dus nog steeds plaatsvinden op de computer. Des te meer dien je dus wat betreft de eerste indruk goed te investeren in je website. Via de mobiele versie van je website maken mensen voor het eerst kennis met jou en je onderneming, deze indruk is dus van enorm belang.
Wanneer mensen over een heel algemene zoekopdracht op Google intikken komen (mede) aan de hand van locatie de relevante resultaten tevoorschijn. Wanneer je bijvoorbeeld snel opzoek wilt naar een frietzaak om in de lunch wat eten te halen zoek je snel op je telefoon een frietzaak in de buurt. Als je het menu wilt bekijken of bijvoorbeeld wat over de zaak wilt lezen dan dien je daarvoor naar de website te gaan die Google je geeft, het is dan wel op zijn minst zo handig dat deze website ook op je mobiel te gebruiken is. Wanneer hiervoor genoemde niet zo is dan ben je al snel geneigd verder te zoeken naar een cafetaria waarvan je wel even een indruk kunt krijgen via de website. Het feit dat er, in eerste instantie, zoveel gezocht wordt via de mobiele telefoons is eigenlijk een reden op zich zelf staand. Het bereik is groot maar ook het feit dat het simpelweg bijdraagt aan je SEO-waarde. Je dient dus rekening te houden met het feit dat je bedrijf, en daarmee website, als eerst gezien wordt via de mobiele versie. Een van de factoren waar, onder andere aan de hand van de eerder genoemde ontwikkelingen, Google veel waarde aan hecht met betrekking tot SEO is de bereikbaarheid van je website. Nog twijfels met betrekking tot het belang van responsive zijn van je website? Wij praten er graag met je over onder het genot van een kop koffie! |
|
Website responsive (laten) maken?
Het belang van een website die responsive is hebben hierboven uiteengezet, nu rijst er bij veel ondernemers de logische vraag hoe dit te bereiken. Hier gaan we hieronder verder op in om je zoveel mogelijk op weg te helpen. Het bereiken van deze belangrijke factor is op een aantal verschillende manieren te doen.
Allereerst kun je de keuze maken om twee verschillende websites te (laten) bouwen. Een mobiele versie en een desktop versie. Op deze manier verlies je geen tijd en arbeid aan je eerder gebouwde website en creëer je alsnog website die responsive is. Op het moment dat iemand via zijn mobiel gaat surfen merkt de host dat en de gebruiker wordt doorverwezen naar de mobiele versie. Bij deze optie dient er echter wel opgepast te worden voor het verlies aan SEO-waarde. Je gaat namelijk letterlijk teksten op andere websites zetten, hier is Google absoluut geen fan van. Daarnaast is het simpelweg een extra taak dan wel kostenpost wanneer twee websites in de gaten en bijgehouden dienen te worden.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om je huidige website om te (laten) bouwen. Dit is met name aan te raden wanneer je veel werk in de website hebt zitten waardoor deze een aanmerkelijke omvang heeft gekregen. Het betreft dan een té grote website om er een mobiel broertje van te maken. Een andere variant van het ombouwen kan via Wordpress, het zogenaamde Mobilizen. Binnen Wordpress bestaan diverse plug-ins die deze functie aanbieden.
Tenslotte kun je er voor kiezen om helemaal vanaf nul een nieuwe website te bouwen. Deze website zal dan bereikbaar en bruikbaar zijn voor alle apparaten. Op deze manier zorg je ervoor dat de website geen kracht verliest door hem om te bouwen en dat deze voor iedere gebruiker werkt. Dit is vanzelfsprekend wel de duurste optie.
Allereerst kun je de keuze maken om twee verschillende websites te (laten) bouwen. Een mobiele versie en een desktop versie. Op deze manier verlies je geen tijd en arbeid aan je eerder gebouwde website en creëer je alsnog website die responsive is. Op het moment dat iemand via zijn mobiel gaat surfen merkt de host dat en de gebruiker wordt doorverwezen naar de mobiele versie. Bij deze optie dient er echter wel opgepast te worden voor het verlies aan SEO-waarde. Je gaat namelijk letterlijk teksten op andere websites zetten, hier is Google absoluut geen fan van. Daarnaast is het simpelweg een extra taak dan wel kostenpost wanneer twee websites in de gaten en bijgehouden dienen te worden.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om je huidige website om te (laten) bouwen. Dit is met name aan te raden wanneer je veel werk in de website hebt zitten waardoor deze een aanmerkelijke omvang heeft gekregen. Het betreft dan een té grote website om er een mobiel broertje van te maken. Een andere variant van het ombouwen kan via Wordpress, het zogenaamde Mobilizen. Binnen Wordpress bestaan diverse plug-ins die deze functie aanbieden.
Tenslotte kun je er voor kiezen om helemaal vanaf nul een nieuwe website te bouwen. Deze website zal dan bereikbaar en bruikbaar zijn voor alle apparaten. Op deze manier zorg je ervoor dat de website geen kracht verliest door hem om te bouwen en dat deze voor iedere gebruiker werkt. Dit is vanzelfsprekend wel de duurste optie.
Responsive webdesign optimaliseren?
Tenslotte dient onze standaard tip ook bij de mate van responsive zijn in acht genomen te worden, hou de werking van je website bij. Aan de hand van enkele speciaal hiervoor bedoelde tools is het eenvoudig bij te houden of je website door mobiele telefoon gebruikers bezocht wordt. Vervolgens geven deze tools de CTR en dergelijke gegevens door om inzichtelijk te maken hoe deze gebruikers zich gedragen op je website. De manier van optimaliseren is zo goed als gelijk aan de manier bij pc. De tools geven vooral houvast om in kaart te brengen op welke pagina’s de site niet werkt binnen de mobiele versie. Op basis van deze gegevens op zich zelf staand zul je er nogmaals achter komen dat het een goed idee is om te kijken naar de mate van responsive zijn van je website. We durven te stellen dat je zult schrikken van het percentage mobiele gebruikers.
Hulp nodig bij het responsive maken van je website? Onze experts staan voor u klaar !
Hulp nodig bij het responsive maken van je website? Onze experts staan voor u klaar !