Wat is e-mailmarketing?
E-mail is de online brievenbus van de wereld. In tegenstelling tot veel andere vormen van online marketing, zou je e-mailmarketing aan kunnen wijzen als een bijzonder persoonlijke variant van online marketing. Je richt je niet op grote groepen die je middels een advertentie probeert te bereiken, maar op personen die – over het algemeen, maar niet uitsluitend – reeds klant zijn. De personen die jouw bericht ontvangen krijgen deze binnen op hun e-mail. Je kunt dus op een persoonlijke manier je onderneming onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Die doelgroep kan je bestaande klanten zijn, maar ook anderen (geïnteresseerden) kun je per e-mail aanschrijven. Bestaande klanten hechten waarde aan een stukje service, nieuwe producten of diensten, acties, etc. die je in e-mails kunt aanbieden; potentiële klanten kunnen door een sterke e-mail overgehaald worden tot het aanschaffen van je product of dienst.
Waarom zou ik e-mailmarketing inzetten?
In de huidige maatschappij is het haast niet meer denkbaar dat je elke week, of zelfs maand, moet wachten op nieuws per papieren post. Mensen willen direct voorzien worden van nuttige informatie. Als ondernemer kun je deze wens beantwoorden door (potentiële) klanten direct aan te spreken via de mail. Naast het feit dat het de wens van de doelgroep beantwoord, is e-mailen ook een goedkope manier van communiceren. Buiten de tijd die je in het versturen steekt, betaal je vrijwel niets voor de e-mails. Je bent niet in de weer met fysieke brieven of folders, waardoor je ook op deze kostenpost bespaart.
Met e-mailmarketing ben je bovendien in staat om snel te schakelen. In tegenstelling tot de papieren versies ben je niet afhankelijk van een drukker, maar enkel van wat technisch danwel grafisch vernuft. Aanbiedingen van korte duur en directe ontwikkelingen die je wilt delen met je doelgroep zijn binnen enkele muisklikken verstuurd.
De e-mails zijn naar je eigen wens in te richten. Je kunt met verschillende soorten tekst en afbeeldingen werken. Door de inrichting van je e-mails, op een nette en aantrekkelijke manier, laat je een bepaalde indruk achter bij de lezer van jouw bericht. Daarnaast is het goed mogelijk, en ook verstandig, om je huisstijl door te voeren in je e-mailmarketing.
Tot slot is de werking van deze vorm van adverteren beter bij te houden dan bij de papieren variant. Met een marketingdashboard kun je simpel bijhouden welke advertentie wel werkt en welke niet. Kijk vooral naar de aantallen van ontvangers die de mail openen; en daarnaast naar diegenen die na het openen ook doorklikken op de CTA-Button. Wat voor alle vormen van online marketing geldt is bij e-mailmarketing dus niet anders. Houd de gegevens met enige regelmaat in de gaten en optimaliseer de e-mails. Doe dat altijd aan de hand van bovenstaande gegevens om zo de best werkende e-mails te blijven gebruiken en verbeteren en daarnaast de niet werkende e-mails te kunnen verwijderen.
Ben je nog niet zeker over het wel of niet inzetten van e-mailmarketing? Onze experts helpen je graag verder met je keuze.
Met e-mailmarketing ben je bovendien in staat om snel te schakelen. In tegenstelling tot de papieren versies ben je niet afhankelijk van een drukker, maar enkel van wat technisch danwel grafisch vernuft. Aanbiedingen van korte duur en directe ontwikkelingen die je wilt delen met je doelgroep zijn binnen enkele muisklikken verstuurd.
De e-mails zijn naar je eigen wens in te richten. Je kunt met verschillende soorten tekst en afbeeldingen werken. Door de inrichting van je e-mails, op een nette en aantrekkelijke manier, laat je een bepaalde indruk achter bij de lezer van jouw bericht. Daarnaast is het goed mogelijk, en ook verstandig, om je huisstijl door te voeren in je e-mailmarketing.
Tot slot is de werking van deze vorm van adverteren beter bij te houden dan bij de papieren variant. Met een marketingdashboard kun je simpel bijhouden welke advertentie wel werkt en welke niet. Kijk vooral naar de aantallen van ontvangers die de mail openen; en daarnaast naar diegenen die na het openen ook doorklikken op de CTA-Button. Wat voor alle vormen van online marketing geldt is bij e-mailmarketing dus niet anders. Houd de gegevens met enige regelmaat in de gaten en optimaliseer de e-mails. Doe dat altijd aan de hand van bovenstaande gegevens om zo de best werkende e-mails te blijven gebruiken en verbeteren en daarnaast de niet werkende e-mails te kunnen verwijderen.
Ben je nog niet zeker over het wel of niet inzetten van e-mailmarketing? Onze experts helpen je graag verder met je keuze.
Hoe richt ik mijn e-mailmarketing in?
Ga van te voren na wat je doelstellingen zijn bij deze vorm van online marketing. Inspiratie- en achteloos e-mails de wereld inslingeren helpt je niet verder. Zet een strak plan neer met daarin onder andere doelstellingen, doelgroepen, budget en frequentie.
Overigens is het ook van belang om ‘binnen de lijntjes’ te kleuren met deze vorm van marketing. Je kunt niet zomaar iedereen een mail toesturen. Op grond van Nederlandse wet- en regelgeving is het verplicht om toestemming te vragen aan de ontvanger voorafgaand aan het sturen van commerciële e-mails. Simpelweg op je website, of elders, de optie openzetten om een e-mailadres achter te laten levert al een (eerste) doelgroep op. Deze personen zijn nog niet binnen gehaald als klant, maar hebben wel al een aanleiding gegeven voor het (re)targetten.
Enfin, je dient dus in kaart te brengen wie interessant is om te benaderen met je e-mails. Het achterlaten van een e-mailadres is voor veel mensen geen hele hoge lat. Let op dat bij het vragen van de e-mailadressen niet om nog tien andere zaken gevraagd wordt, dat leidt af en komt de respons niet ten goede. Je wilt in principe iedereen binnenhalen die enige mate van interesse heeft in je product of dienst. Het echte verkopen, de conversie, vindt pas plaats in de e-mail zelf.
Wanneer de doelgroep duidelijk in kaart gebracht is, wordt het aangeraden deze onder te brengen in een overzichtelijke klantenbestand ofwel e-mailbestand. Met alle mogelijk relevante informatie kun je zo een overzicht krijgen van je klanten. Wanneer er dan gekozen wordt voor een marketingstrategie die nog specifieker getarget gaat worden op bepaalde subdoelgroepen binnen je klantenbestand, kun je aan de hand van dit bestand eenvoudig de juiste personen, inclusief hun e-mailadres, selecteren. Houd ook deze lijst op frequente basis in de gaten. Het is namelijk slecht voor je rating wanneer je e-mails ongelezen verwijderd worden en/of naar de spam verwezen worden. Door het slim filteren van je klantenbestand kun je voorkomen dat jouw rating negatief beïnvloed wordt. Het filteren kun je doen aan de hand van de verkregen informatie uit vragenlijsten en/of invulformulieren. Daarnaast is ook het zoekgedrag van de personen op de website zelf van belang. Aan de hand van dit gedrag kun je verder personaliseren, om tot een zo gericht mogelijke e-mail te komen.
Voor de inhoud van jouw advertentie in het kader van e-mailmarketing bestaat geen standaard stramien. Er zijn vele opties. Zo kun je onder andere denken aan het versturen van tijdelijke kortingen, e-mails die om respons vragen, nieuwsbrieven en mails die ingaan op ingevulde informatie van de lezer. De tijdelijke kortingen spreken redelijk voor zich, je wilt je vaste klantenbestand op de hoogte stellen van de korting. Met de e-mail draag je bij aan je klantvriendelijkheid, maar ook aan eventuele nieuwe omzet. Door een e-mail te versturen roep je een gedachte op bij de ontvanger, die moet terugdenken aan een eerdere (goede) ervaring met jouw onderneming. En dat helpt. Hoge kans op conversie!
De e-mails die om respons vragen zien voornamelijk op het filteren van je klantenbestand. Je zet bijvoorbeeld een uitnodiging uit via de mail met daarin een aanmeldingsformulier verwerkt. De bevestigingsmail, die je vaak krijgt na het plaatsen van een bestelling, is ook een voorbeeld van een mail die vraagt om respons. Nieuwsbrieven zijn vooral gericht om de status van je onderneming kenbaar te maken aan de lezers van de e-mails. Bepaalde ontwikkelingen zijn niet alleen intern interessant, maar ook voor de klanten. Neem de klanten mee in deze ontwikkelingen en bouw op deze manier een band met ze op.
Tenslotte de e-mails die je kunt versturen op basis van eerder, bijv. door bezoekers van jouw website, ingevulde informatie. Deze e-mails kunnen zien op een evenement in de persoonlijke sfeer, denk aan een verjaardag of het jubileum van hun lidmaatschap, tien jaar klant, etc. Je komt wederom binnen in de gedachte van de lezer als een attente onderneming die moeite steekt in een persoonlijke band met hun klanten.
Echter, waar het in de eerdere jaren relatief gemakkelijk was om via een nieuwsbrief je klanten te bereiken, is dat vandaag de dag wel een beetje aan het veranderen. Door invloeden van wet- en regelgeving en de ontwikkelingen binnen de maatschappij, is de wereld om e-mailmarketing niet meer zoals die was. E-mailmarketing ontwikkelt zich meer en meer tot een vorm van adverteren aan de hand van directe wensen van de lezer. Een algemene nieuwsbrief is niet meer afdoende om het gewenste resultaat te bereiken, de persoonlijke touch is onmisbaar. Dit lijkt misschien veel werk, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat het in de opstartfase van deze vorm van marketing ook zo is. Maar naarmate de tijd vordert, wordt de nieuwe manier van e-mailmarketing een systeem waar je als ondernemer minder omkijken naar hebt dan naar de oude vorm.
Hulp nodig bij het inrichten van je e-mailmarketingstrategie? Onze experts staan voor je klaar!
Overigens is het ook van belang om ‘binnen de lijntjes’ te kleuren met deze vorm van marketing. Je kunt niet zomaar iedereen een mail toesturen. Op grond van Nederlandse wet- en regelgeving is het verplicht om toestemming te vragen aan de ontvanger voorafgaand aan het sturen van commerciële e-mails. Simpelweg op je website, of elders, de optie openzetten om een e-mailadres achter te laten levert al een (eerste) doelgroep op. Deze personen zijn nog niet binnen gehaald als klant, maar hebben wel al een aanleiding gegeven voor het (re)targetten.
Enfin, je dient dus in kaart te brengen wie interessant is om te benaderen met je e-mails. Het achterlaten van een e-mailadres is voor veel mensen geen hele hoge lat. Let op dat bij het vragen van de e-mailadressen niet om nog tien andere zaken gevraagd wordt, dat leidt af en komt de respons niet ten goede. Je wilt in principe iedereen binnenhalen die enige mate van interesse heeft in je product of dienst. Het echte verkopen, de conversie, vindt pas plaats in de e-mail zelf.
Wanneer de doelgroep duidelijk in kaart gebracht is, wordt het aangeraden deze onder te brengen in een overzichtelijke klantenbestand ofwel e-mailbestand. Met alle mogelijk relevante informatie kun je zo een overzicht krijgen van je klanten. Wanneer er dan gekozen wordt voor een marketingstrategie die nog specifieker getarget gaat worden op bepaalde subdoelgroepen binnen je klantenbestand, kun je aan de hand van dit bestand eenvoudig de juiste personen, inclusief hun e-mailadres, selecteren. Houd ook deze lijst op frequente basis in de gaten. Het is namelijk slecht voor je rating wanneer je e-mails ongelezen verwijderd worden en/of naar de spam verwezen worden. Door het slim filteren van je klantenbestand kun je voorkomen dat jouw rating negatief beïnvloed wordt. Het filteren kun je doen aan de hand van de verkregen informatie uit vragenlijsten en/of invulformulieren. Daarnaast is ook het zoekgedrag van de personen op de website zelf van belang. Aan de hand van dit gedrag kun je verder personaliseren, om tot een zo gericht mogelijke e-mail te komen.
Voor de inhoud van jouw advertentie in het kader van e-mailmarketing bestaat geen standaard stramien. Er zijn vele opties. Zo kun je onder andere denken aan het versturen van tijdelijke kortingen, e-mails die om respons vragen, nieuwsbrieven en mails die ingaan op ingevulde informatie van de lezer. De tijdelijke kortingen spreken redelijk voor zich, je wilt je vaste klantenbestand op de hoogte stellen van de korting. Met de e-mail draag je bij aan je klantvriendelijkheid, maar ook aan eventuele nieuwe omzet. Door een e-mail te versturen roep je een gedachte op bij de ontvanger, die moet terugdenken aan een eerdere (goede) ervaring met jouw onderneming. En dat helpt. Hoge kans op conversie!
De e-mails die om respons vragen zien voornamelijk op het filteren van je klantenbestand. Je zet bijvoorbeeld een uitnodiging uit via de mail met daarin een aanmeldingsformulier verwerkt. De bevestigingsmail, die je vaak krijgt na het plaatsen van een bestelling, is ook een voorbeeld van een mail die vraagt om respons. Nieuwsbrieven zijn vooral gericht om de status van je onderneming kenbaar te maken aan de lezers van de e-mails. Bepaalde ontwikkelingen zijn niet alleen intern interessant, maar ook voor de klanten. Neem de klanten mee in deze ontwikkelingen en bouw op deze manier een band met ze op.
Tenslotte de e-mails die je kunt versturen op basis van eerder, bijv. door bezoekers van jouw website, ingevulde informatie. Deze e-mails kunnen zien op een evenement in de persoonlijke sfeer, denk aan een verjaardag of het jubileum van hun lidmaatschap, tien jaar klant, etc. Je komt wederom binnen in de gedachte van de lezer als een attente onderneming die moeite steekt in een persoonlijke band met hun klanten.
Echter, waar het in de eerdere jaren relatief gemakkelijk was om via een nieuwsbrief je klanten te bereiken, is dat vandaag de dag wel een beetje aan het veranderen. Door invloeden van wet- en regelgeving en de ontwikkelingen binnen de maatschappij, is de wereld om e-mailmarketing niet meer zoals die was. E-mailmarketing ontwikkelt zich meer en meer tot een vorm van adverteren aan de hand van directe wensen van de lezer. Een algemene nieuwsbrief is niet meer afdoende om het gewenste resultaat te bereiken, de persoonlijke touch is onmisbaar. Dit lijkt misschien veel werk, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat het in de opstartfase van deze vorm van marketing ook zo is. Maar naarmate de tijd vordert, wordt de nieuwe manier van e-mailmarketing een systeem waar je als ondernemer minder omkijken naar hebt dan naar de oude vorm.
Hulp nodig bij het inrichten van je e-mailmarketingstrategie? Onze experts staan voor je klaar!
Waar moet ik op letten bij e-mailmarketing?
De CTA-button dient ook binnen je e-mailmarketing goed gepositioneerd te worden. E-mailmarketing draait om conversie, en dus moet de mogelijkheid hiertoe goed en slim onder de aandacht van de ontvanger komen. Met een in het oog springende CTA-button wordt vaak meer resultaat behaald.
De frequentie van het versturen van e-mails is ook iets om van tevoren over na te denken. Teveel e-mails binnen een kort tijdsbestek kunnen irritatie opwekken, maar te weinig je gezicht laten zien is ook geen goede optie. Je dient in deze dus de juiste balans te vinden tussen het niet teveel spammen, maar ook niet zo weinig sturen dat je verdwijnt uit de gedachten van de (potentiële) klanten.
Wat we al vaker hebben aangehaald wanneer we het hebben gehad over online marketing is de responsiviteit van je campagne. Ook de e-mailmarketing dient op alle apparaten goed zichtbaar te zijn. Met name omdat het gebruikelijk is dat mensen even tussendoor hun mail checken op hun telefoon. Je wilt dan niet hebben dat de e-mail niet goed zichtbaar is binnen de mobiele versie.
Wil je een keer vrijblijvend een kopje koffie drinken en het hebben over e-mailmarketing met onze experts? Neem contact met ons op.
De frequentie van het versturen van e-mails is ook iets om van tevoren over na te denken. Teveel e-mails binnen een kort tijdsbestek kunnen irritatie opwekken, maar te weinig je gezicht laten zien is ook geen goede optie. Je dient in deze dus de juiste balans te vinden tussen het niet teveel spammen, maar ook niet zo weinig sturen dat je verdwijnt uit de gedachten van de (potentiële) klanten.
Wat we al vaker hebben aangehaald wanneer we het hebben gehad over online marketing is de responsiviteit van je campagne. Ook de e-mailmarketing dient op alle apparaten goed zichtbaar te zijn. Met name omdat het gebruikelijk is dat mensen even tussendoor hun mail checken op hun telefoon. Je wilt dan niet hebben dat de e-mail niet goed zichtbaar is binnen de mobiele versie.
Wil je een keer vrijblijvend een kopje koffie drinken en het hebben over e-mailmarketing met onze experts? Neem contact met ons op.