Conversie optimalisatie
De conversie, het omzetten van een bezoeker of lezer naar een klant of lead. In de onlinemarketingwereld is conversie heilig. Conversie ziet in alle gevallen op een actieve houding van de bezoeker van de website, althans die houding dien jij met je website te activeren bij de bezoeker. Conversie kan op verschillende manieren bereikt worden bijvoorbeeld:
In het overgrote deel van de marketingmethodes staat conversie centraal. In tegenstelling tot de doelstelling van het vergroten van je traffic, ziet conversie des te meer op het daadwerkelijk ‘’binnen hengelen’’ van een persoon of organisatie. En het is verstandig om daar mee te rekenen als je nadenkt over investeringen in je website. Investeringen in euro’s welteverstaan. Fors inzetten op extra traffic is leuk, en vaak kostbaar, maar het kan goedkoper en efficiënter zijn om in te zetten op een hogere conversie. Een en ander afhankelijk van de omzet per klant. Stel, 1 op de 10 mensen die je website bezoeken gaan over tot conversie, door een traffic campagne haal je opeens 100 mensen naar je website toe. Deze campagne heeft veel geld gekost maar uiteindelijk is het conversieratio nog steeds 10 op 100, hetzelfde als in de beginsituatie.
- Contactgegevens achterlaten;
- (potentiële) klanten nemen zelf contact op;
- Aanschaf product of dienst;
- Inschrijven voor evenement;
- Opvragen van de prijs.
In het overgrote deel van de marketingmethodes staat conversie centraal. In tegenstelling tot de doelstelling van het vergroten van je traffic, ziet conversie des te meer op het daadwerkelijk ‘’binnen hengelen’’ van een persoon of organisatie. En het is verstandig om daar mee te rekenen als je nadenkt over investeringen in je website. Investeringen in euro’s welteverstaan. Fors inzetten op extra traffic is leuk, en vaak kostbaar, maar het kan goedkoper en efficiënter zijn om in te zetten op een hogere conversie. Een en ander afhankelijk van de omzet per klant. Stel, 1 op de 10 mensen die je website bezoeken gaan over tot conversie, door een traffic campagne haal je opeens 100 mensen naar je website toe. Deze campagne heeft veel geld gekost maar uiteindelijk is het conversieratio nog steeds 10 op 100, hetzelfde als in de beginsituatie.
Wat zijn de stappen tot conversie optimalisatie?
Je hebt veel traffic op je website , maar de conversieratio blijft achter. De on-page marketing strategie gaat dus niet zoals het hoort. Bekijk daarom in eerste instantie zelf eens je pagina, loopt alles flexibel? Laat daarnaast ook bekenden objectief naar je website kijken. Het kan soms in kleine details zitten of iemand overgaat tot conversie of niet. Met dit kleine zelfonderzoek kun je vaak al aardig op weg om de meest opvallende zaken te veranderen. Stel aan de hand van dit onderzoek een plan van aanpak op voor jezelf waarin je verschillende aanpassingen uiteenzet. Binnen dit plan van aanpak werk je ook uit op welke manier en wanneer je deze aanpassingen gaat uitvoeren. Tenslotte neem je een frequent en standaard evaluatiemoment op, om zodoende de conversieratio goed in de gaten te houden en zo nodig bij te sturen.
Onderzoek voortdurend wat werkt en wat niet. Wij raden aan om veel te proberen, kijk na een bepaalde periode hoe deze veranderingen het hebben gedaan en pas daarop je website wederom aan. De echt grote winst valt te boeken door middel van finetunen. De gegevens haal je uit de verschillende onlinetools van bijvoorbeeld Google, denk aan Analytics, Hotjar of oribi.io. Deze tools geven aan hoe de bezoekers zich op je website gedragen. Daarnaast kun je uit deze tools halen op welke pagina bezoekers besluiten je website, zonder conversie, weer te verlaten. In veel gevallen duurt de weg naar conversie te lang of kost deze teveel moeite. Vooral de pagina’s waarop het mis gaat dienen met extra aandacht bekeken te worden, met name als hierop wel degelijk relevante zaken staan. Op het moment dat je de zaken waarop het misgaat hebt ontdekt, moet je hier zorgvuldig op acteren. Ga niet achteloos alles veranderen om er dan achter te komen dat het conversieratio alsnog niet echt stijgt. Test in een bepaalde periode enkele versies van je website. Uit de resultaten van deze tests kun je halen welke versie het beste werkt.
In ieder geval geldt gedurende het gehele proces dat je het niet zomaar even doet. Het proces van optimalisatie kost nou eenmaal tijd en moeite. En, geef niet op, de uiteindelijk winst wordt door veel mensen onderschat.
Onderzoek voortdurend wat werkt en wat niet. Wij raden aan om veel te proberen, kijk na een bepaalde periode hoe deze veranderingen het hebben gedaan en pas daarop je website wederom aan. De echt grote winst valt te boeken door middel van finetunen. De gegevens haal je uit de verschillende onlinetools van bijvoorbeeld Google, denk aan Analytics, Hotjar of oribi.io. Deze tools geven aan hoe de bezoekers zich op je website gedragen. Daarnaast kun je uit deze tools halen op welke pagina bezoekers besluiten je website, zonder conversie, weer te verlaten. In veel gevallen duurt de weg naar conversie te lang of kost deze teveel moeite. Vooral de pagina’s waarop het mis gaat dienen met extra aandacht bekeken te worden, met name als hierop wel degelijk relevante zaken staan. Op het moment dat je de zaken waarop het misgaat hebt ontdekt, moet je hier zorgvuldig op acteren. Ga niet achteloos alles veranderen om er dan achter te komen dat het conversieratio alsnog niet echt stijgt. Test in een bepaalde periode enkele versies van je website. Uit de resultaten van deze tests kun je halen welke versie het beste werkt.
In ieder geval geldt gedurende het gehele proces dat je het niet zomaar even doet. Het proces van optimalisatie kost nou eenmaal tijd en moeite. En, geef niet op, de uiteindelijk winst wordt door veel mensen onderschat.
Hoe verhoog ik mijn conversieratio?
In veel gevallen wordt gedacht aan de zichtbare veranderingen aan een website, de kleuren en dergelijke. Maar ook op de achtergrond dient de website goed in elkaar te zitten. Het idee achter je website dient goed in elkaar te zitten voordat je überhaupt begint met het plan voor de voorgrond. Bij het opzetten van je website dien je dus al voor jezelf in kaart gebracht te hebben wie je wilt gaan bereiken met je product of dienst, en hoe je deze groep het beste kunt aanspreken. Richt je website op een dusdanig prettige manier in dat deze direct de juiste indruk achterlaat voor het relevante publiek. Kijk bijvoorbeeld eens op andere websites voor inspiratie en noteer jouw eigen klantreis om het moment dat je zoekt naar een aanverwant product. Dat geeft vaak hele nuttige inzichten voor het inrichten van jouw eigen website. Bedenk daarnaast waarom jij als uniek bestempeld zou moeten worden door je klanten. Voor het overgrote deel van alle producten of diensten zijn online een scala aan aanbieders te vinden. Zorg er voor dat helder en direct duidelijk te vinden is op de website waarom jij en je service uniek zijn binnen jouw branche. Wij raden aan om met bestaande klanten en medewerkers in gesprek te gaan over deze kenmerken van je onderneming. Zij weten als de beste waarom jij en je onderneming zich onderscheiden van een vergelijkbare, andere organisatie. Vertaal al deze verschillende verhalen naar een mooi verhaal voor op je website. Zorg ervoor dat dit verhaal er direct uitspringt op je website, binnen een aantal seconden beslist een bezoeker namelijk al of hij overgaat tot conversie of niet. Ga in dit verhaal vooral niet de perfecte verkoper uithangen met een scala aan cliché verkooppraatjes. Breng de ware identiteit van je onderneming over, zodat je de bezoeker aanspreekt met een persoonlijk verhaal.
Richt daarnaast je SEO-strategie goed in, deze is van belang om de juiste traffic naar je website te halen. Het heeft immers weinig zin om irrelevante bezoekers te targetten, de kans dat deze overgaan tot conversie is nihil. Richt je zoekwoordenstrategie en alle relevante SEO-zaken op een dusdanig strategische manier in, dat degene door wie jouw website gevonden moet worden, deze ook daadwerkelijk vindt.
Tenslotte is de technische werking van je website ook van belang, niets is zo irritant en afstotend als een trage website. Zorg ervoor dat alle links werken op je website en dat de (potentiële) klant snel zijn beoogde doel kan bereiken. In het kader van deze optimalisatiestrategie dien je ervoor te zorgen dat er makkelijk door je website gesurft kan worden.
Denk bij het optimaliseren van je technische achtergrond aan de volgende zaken:
Kom je in de knoop bij het inrichten van je website? Neem vrijblijvend contact met ons op om het een keer te bespreken!
Richt daarnaast je SEO-strategie goed in, deze is van belang om de juiste traffic naar je website te halen. Het heeft immers weinig zin om irrelevante bezoekers te targetten, de kans dat deze overgaan tot conversie is nihil. Richt je zoekwoordenstrategie en alle relevante SEO-zaken op een dusdanig strategische manier in, dat degene door wie jouw website gevonden moet worden, deze ook daadwerkelijk vindt.
Tenslotte is de technische werking van je website ook van belang, niets is zo irritant en afstotend als een trage website. Zorg ervoor dat alle links werken op je website en dat de (potentiële) klant snel zijn beoogde doel kan bereiken. In het kader van deze optimalisatiestrategie dien je ervoor te zorgen dat er makkelijk door je website gesurft kan worden.
Denk bij het optimaliseren van je technische achtergrond aan de volgende zaken:
- Laadtijden optimaliseren;
- Slim gebruik van afbeeldingen en video’s;
- Goeie lay-out wat betreft teksten;
- Heldere manier van invullen benodigde formulieren;
- Een website die op alle apparaten werkt.
Kom je in de knoop bij het inrichten van je website? Neem vrijblijvend contact met ons op om het een keer te bespreken!
Hoe richt ik mijn content conversiegericht in?
Niet alleen de uitstraling en de achtergrond van je website zijn van belang voor het opkrikken van je conversieratio. Ook de content wordt als belangrijk onderdeel van je website aangemerkt. Richt deze content in op een aantrekkelijke manier. Aan standaard robotteksten hecht geen enkele bezoeker waarde. Wanneer je content op een strategische manier tot stand brengt, kun je ervoor zorgen dat potentiële klanten direct een binding hebben met je onderneming. Trek in deze content de aandacht van (potentiële) klanten op een interessante manier, relevante inhoud doet veel.
Heb jij hulp nodig bij het inrichten van je content op het gebied van conversie? Kom een keer op de koffie en we hebben het erover!
Heb jij hulp nodig bij het inrichten van je content op het gebied van conversie? Kom een keer op de koffie en we hebben het erover!