Reviews
Reviews, nadat een klant jouw product of dienst heeft aangeschaft laat hij zijn mening over hetgeen wat er is afgenomen, achter. Met deze reviews kun je wederom een bepaalde uniekheid bereiken ten opzichte van je concurrenten. Je biedt (potentiële) klanten namelijk een persoonlijk en onafhankelijk verhaal van anderen in plaats van een verkooppraatje van jezelf.
Waarom beginnen met reviews?
De wereld is de laatste jaren sterk veranderd. In tegenstelling tot het afwachten van verhalen van anderen, heb je nu binnen enkele seconden gevonden wat je wil weten over een bepaald onderwerp. De fysieke mond-tot-mond reclame is uitgebreid met een digitale variant, de reviews. Het is dan ook eigenlijk onvermijdelijk voor een onderneming om te starten met reviews. Onderzoek heeft aangetoond dat 70 tot 80% van de mensen eerst reviews leest voorafgaand aan het aanschaffen van een product of dienst.
Zoals al eerder gezegd zijn reviews het digitale broertje van de alledaagse mond-tot-mond reclame. De fysieke variant kan goud waard zijn voor een onderneming, de digitale variant net zo goed. Een goede review kan net het laatste zetje geven voor een twijfelende klant. In tegenstelling tot mond-tot-mond reclame betreffen de personen die reviews geven vaak onbekende personen voor de lezers. Echter, aan de mening van onafhankelijke onbekenden wordt alsnog veel meer waarde gehecht dan aan het standaard praatje van het bedrijf zelf. Met het mogelijk maken van reviews en deze te verzamelen, wek je vertrouwen op bij (potentiële) klanten.
Niet alleen de geloofwaardigheid en het vertrouwen van je onderneming gaat omhoog, ook is het mogelijk om de keuzestress te verminderen. Doordat je reviews per product dan wel dienst mogelijk maakt, kan degene die nog twijfelt tussen bepaalde zaken (mede) op basis van de reviews zijn keuze maken. Je kunt ervoor zorgen dat een product wat je op je website aanbiedt het beste binnen zijn categorie is. De mening van anderen is op dit gebied dan ook goud waard.
Ga ook maar eens bij jezelf na, wanneer je bijvoorbeeld een vakantie gaat boeken. Op zo goed als alle sites van vakantieaanbieders worden de reviews weergegeven van alle accommodaties. Je kijkt direct naar de beoordelingen van de mensen die je voorgingen om een zo goed mogelijk beeld van de locatie te krijgen. Veel mensen denken dat de foto’s inmiddels achterhaald zijn en dat ze een vertekend beeld geven, de reviews zijn echter recent en veel betrouwbaarder volgens velen.
Tenslotte vallen reviews ook onder de gouden noemer van content. Reviews doen dus ook werk voor de SEO-waarde van je website. Door frequent nieuwe reviews binnen te halen laat je aan Google zien dat je bezig bent met je onderneming.
Nog niet volledig overtuigd waarom je reviews moet gebruiken? Bespreek met ons je twijfels en samen bekijken we de mogelijkheden!
Zoals al eerder gezegd zijn reviews het digitale broertje van de alledaagse mond-tot-mond reclame. De fysieke variant kan goud waard zijn voor een onderneming, de digitale variant net zo goed. Een goede review kan net het laatste zetje geven voor een twijfelende klant. In tegenstelling tot mond-tot-mond reclame betreffen de personen die reviews geven vaak onbekende personen voor de lezers. Echter, aan de mening van onafhankelijke onbekenden wordt alsnog veel meer waarde gehecht dan aan het standaard praatje van het bedrijf zelf. Met het mogelijk maken van reviews en deze te verzamelen, wek je vertrouwen op bij (potentiële) klanten.
Niet alleen de geloofwaardigheid en het vertrouwen van je onderneming gaat omhoog, ook is het mogelijk om de keuzestress te verminderen. Doordat je reviews per product dan wel dienst mogelijk maakt, kan degene die nog twijfelt tussen bepaalde zaken (mede) op basis van de reviews zijn keuze maken. Je kunt ervoor zorgen dat een product wat je op je website aanbiedt het beste binnen zijn categorie is. De mening van anderen is op dit gebied dan ook goud waard.
Ga ook maar eens bij jezelf na, wanneer je bijvoorbeeld een vakantie gaat boeken. Op zo goed als alle sites van vakantieaanbieders worden de reviews weergegeven van alle accommodaties. Je kijkt direct naar de beoordelingen van de mensen die je voorgingen om een zo goed mogelijk beeld van de locatie te krijgen. Veel mensen denken dat de foto’s inmiddels achterhaald zijn en dat ze een vertekend beeld geven, de reviews zijn echter recent en veel betrouwbaarder volgens velen.
Tenslotte vallen reviews ook onder de gouden noemer van content. Reviews doen dus ook werk voor de SEO-waarde van je website. Door frequent nieuwe reviews binnen te halen laat je aan Google zien dat je bezig bent met je onderneming.
Nog niet volledig overtuigd waarom je reviews moet gebruiken? Bespreek met ons je twijfels en samen bekijken we de mogelijkheden!
Hoe begin ik met reviews?
Net zoals dat de zaken die goed voor je onderneming uit de grond springen, springen de aanbieders van reviewtools ook uit de grond. Binnen enkele muisklikken heb je wel een aanbieder gevonden voor een reviewtool. Verschillende aanbieders zoals Trustpilot en Klantenvertellen bieden vooraf ingestelde tools aan om reviews te verzamelen. Over het algemeen hebben deze partijen een widget die op je eigen website geplaatst kan worden. De motor achter de tool draait via de aanbieder maar je bedient zelf het dashboard van de tool. Je ziet welke reviews binnen komen en je kan via het dashboard reageren op de beoordelingen. Kijk bij het aanschaffen van een reviewtool altijd naar de mogelijkheden of de reviewtoolaanbieder ook aangesloten is bij Google. Als de aanbieder ook Google-partner is doe je ook goede zaken op SEO-gebied, want dan neemt Google deze beoordelingen mee als nieuwe content en word je hoogstwaarschijnlijk hoger gerankt.
Niet enkel via de daarvoor ontwikkelde tools is het mogelijk om reviews achter te laten. Ook op de verschillende sociale media kanalen bestaat de optie voor het achterlaten van reviews. Bekijk deze dan ook met enige regelmaat om naast je standaard reviewtool ook de waarde uit je sociale media te halen.
Wat betreft de keuze tussen een eigen tool plaatsen of gebruik maken van een tool van een derde partij, is het antwoord vrij simpel. Mensen zien de tools van derden vaak als betrouwbaarder. Eigen tools wekken de schijn op dat er mee gesjoemeld kan worden. Het is daarnaast ook veel gemakkelijker om de achterkant van je reviewtool te laten regelen door experts, aan de voorkant blijf je vanzelfsprekend zelf verantwoordelijk.
Nadat je ervoor gekozen hebt op reviews te gaan verzamelen dien je zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Het staat namelijk veel beter wanneer een groot aantal mensen zeggen dat je onderneming de moeite waard is dan dat een enkeling dat zegt. Stimuleer je klanten dan ook zoveel mogelijk om een review achter te laten. Het stimuleren kun je onder andere doen door een mail te sturen na het aanschaffen van een product of dienst. Met een simpele standaard e-mail die je verstuurt nadat een klant een aankoop heeft gedaan zorgt in ieder geval voor het bewustzijn van de mogelijkheid tot een review achterlaten. Maak de weg richting het achterlaten van een review dan ook zo makkelijk mogelijk. Wanneer een klant een review wil achterlaten dient hij dit binnen enkele muisklikken te kunnen doen. Het wordt echt aangeraden om actief bezig te zijn met het verzamelen van reviews. Verzamel reviews op het moment dat je de dienst of het product hebt afgeleverd. Klanten hebben op dat moment een volledig beeld van de onderneming en de service dus kunnen een goed onderlegde review achterlaten.
Niet enkel via de daarvoor ontwikkelde tools is het mogelijk om reviews achter te laten. Ook op de verschillende sociale media kanalen bestaat de optie voor het achterlaten van reviews. Bekijk deze dan ook met enige regelmaat om naast je standaard reviewtool ook de waarde uit je sociale media te halen.
Wat betreft de keuze tussen een eigen tool plaatsen of gebruik maken van een tool van een derde partij, is het antwoord vrij simpel. Mensen zien de tools van derden vaak als betrouwbaarder. Eigen tools wekken de schijn op dat er mee gesjoemeld kan worden. Het is daarnaast ook veel gemakkelijker om de achterkant van je reviewtool te laten regelen door experts, aan de voorkant blijf je vanzelfsprekend zelf verantwoordelijk.
Nadat je ervoor gekozen hebt op reviews te gaan verzamelen dien je zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Het staat namelijk veel beter wanneer een groot aantal mensen zeggen dat je onderneming de moeite waard is dan dat een enkeling dat zegt. Stimuleer je klanten dan ook zoveel mogelijk om een review achter te laten. Het stimuleren kun je onder andere doen door een mail te sturen na het aanschaffen van een product of dienst. Met een simpele standaard e-mail die je verstuurt nadat een klant een aankoop heeft gedaan zorgt in ieder geval voor het bewustzijn van de mogelijkheid tot een review achterlaten. Maak de weg richting het achterlaten van een review dan ook zo makkelijk mogelijk. Wanneer een klant een review wil achterlaten dient hij dit binnen enkele muisklikken te kunnen doen. Het wordt echt aangeraden om actief bezig te zijn met het verzamelen van reviews. Verzamel reviews op het moment dat je de dienst of het product hebt afgeleverd. Klanten hebben op dat moment een volledig beeld van de onderneming en de service dus kunnen een goed onderlegde review achterlaten.
Waarom zijn reviews goed om te gaan gebruiken?
Naast het feit dat een groot aantal reviews goed is voor je onderneming, hechten mensen over het algemeen veel waarde aan recente reviews. Een positief verhaal van 9 jaar geleden zegt niet zoveel meer over de onderneming zoals deze nu is. Ga daarom actief achter klanten aan zodat ze een review achterlaten. Het lijkt van tevoren een vervelende vraag, maar mensen geven graag hun mening.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn slechte reviews niet het einde van de wereld. In tegendeel zelfs! Het zou namelijk ongeloofwaardig zijn wanneer je louter tienen hebt gekregen. Enkele onvoldoendes of mindere punten moeten wel opgevangen worden met een groot gedeelte goede punten, maar zijn niet per definitie slecht. De negatieve reviews dragen in feite bij aan de waarde van de goede reviews en maken daarmee jouw onderneming meer betrouwbaar. Juist omdat er gezien wordt dat je transparant bent, wordt er meer geloofwaardigheid gebonden aan de positieve reviews. Daarnaast dien je op dit stukje ook een beetje vertrouwen te hebben in het relativeringsvermogen van je publiek, een opgeblazen review valt vaak enorm op. Zie het dan ook niet als een aanval op het imago van je onderneming maar als een logisch gevolg van een maatschappij met ontelbaar verschillende meningen. Juist door ervoor te zorgen dat er veel meer reviews met een tegengesteld beeld te zien zijn op je site haal je de negatieve waarde van de slechte reviews weg. Een groot aantal reviews met enkele negatieve is dan ook veel meer waard dan enkele overdreven positieve reviews. (Potentiële) klanten prikken hier simpel doorheen. Daarnaast doet een slecht cijfer ook veel minder op een gemiddelde als er een groot aantal positieve reviews tegenover staan.
Reageren op reviews is daarnaast ook een must. Het reageren dient zowel op negatieve als positieve reacties te gebeuren. Wanneer je gaat reageren is dit goed voor verschillende zaken. Allereerst laat je zien dat je wat doet met de beoordelingen. Reageren zelf is eigenlijk al voldoende wat dat betreft. Daarnaast geeft reageren je de mogelijkheid om negatieve reacties op te vangen dan wel op te lossen. Ga bij het reageren op negatieve reviews niet de discussie aan met de desbetreffende persoon maar bied de optie aan om het buiten de site om op te lossen, op deze manier laat je in ieder geval op de voorgrond zien dat je de gestelde zaken oppakt. Tenslotte is het reageren goed om de gestelde vragen te kunnen beantwoorden. Je laat door vragen te beantwoorden zien dat je hiervoor toegankelijk bent en ook dat je bezig bent met een goede dienstverlening. Je neemt met het beantwoorden van de reviews verantwoordelijkheid en dit doet het gewoon goed. Degene die de reviews lezen krijgen op deze manier naast de inhoud van de reviews ook een goed beeld van je onderneming en haar service.
In de reviews worden tips gegeven die je als bedrijf mee kunt nemen in de voortzetting van je onderneming. Zie het dan ook niet als enkel gezeur maar als een investering in je toekomst, opbouwende kritiek is niet slecht voor je onderneming. Het is dan ook niet zo dat je per se iets moet doen met de kritiek dat gegeven wordt in een negatieve review. Het komt nou eenmaal voor dat mensen minder tevreden zijn, dit kan verschillende redenen hebben. Een te hoog verwachtingspatroon of dergelijke oorzaken liggen soms niet binnen jouw invloedssfeer. Bekijk de reviews aandachtig en neem de genoemde zaken mee maar neem ze nooit klakkeloos over.
Volgens ons en vele andere experts kan je als onderneming niet meer om reviews heen. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken hoe jij ermee kunt beginnen!
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn slechte reviews niet het einde van de wereld. In tegendeel zelfs! Het zou namelijk ongeloofwaardig zijn wanneer je louter tienen hebt gekregen. Enkele onvoldoendes of mindere punten moeten wel opgevangen worden met een groot gedeelte goede punten, maar zijn niet per definitie slecht. De negatieve reviews dragen in feite bij aan de waarde van de goede reviews en maken daarmee jouw onderneming meer betrouwbaar. Juist omdat er gezien wordt dat je transparant bent, wordt er meer geloofwaardigheid gebonden aan de positieve reviews. Daarnaast dien je op dit stukje ook een beetje vertrouwen te hebben in het relativeringsvermogen van je publiek, een opgeblazen review valt vaak enorm op. Zie het dan ook niet als een aanval op het imago van je onderneming maar als een logisch gevolg van een maatschappij met ontelbaar verschillende meningen. Juist door ervoor te zorgen dat er veel meer reviews met een tegengesteld beeld te zien zijn op je site haal je de negatieve waarde van de slechte reviews weg. Een groot aantal reviews met enkele negatieve is dan ook veel meer waard dan enkele overdreven positieve reviews. (Potentiële) klanten prikken hier simpel doorheen. Daarnaast doet een slecht cijfer ook veel minder op een gemiddelde als er een groot aantal positieve reviews tegenover staan.
Reageren op reviews is daarnaast ook een must. Het reageren dient zowel op negatieve als positieve reacties te gebeuren. Wanneer je gaat reageren is dit goed voor verschillende zaken. Allereerst laat je zien dat je wat doet met de beoordelingen. Reageren zelf is eigenlijk al voldoende wat dat betreft. Daarnaast geeft reageren je de mogelijkheid om negatieve reacties op te vangen dan wel op te lossen. Ga bij het reageren op negatieve reviews niet de discussie aan met de desbetreffende persoon maar bied de optie aan om het buiten de site om op te lossen, op deze manier laat je in ieder geval op de voorgrond zien dat je de gestelde zaken oppakt. Tenslotte is het reageren goed om de gestelde vragen te kunnen beantwoorden. Je laat door vragen te beantwoorden zien dat je hiervoor toegankelijk bent en ook dat je bezig bent met een goede dienstverlening. Je neemt met het beantwoorden van de reviews verantwoordelijkheid en dit doet het gewoon goed. Degene die de reviews lezen krijgen op deze manier naast de inhoud van de reviews ook een goed beeld van je onderneming en haar service.
In de reviews worden tips gegeven die je als bedrijf mee kunt nemen in de voortzetting van je onderneming. Zie het dan ook niet als enkel gezeur maar als een investering in je toekomst, opbouwende kritiek is niet slecht voor je onderneming. Het is dan ook niet zo dat je per se iets moet doen met de kritiek dat gegeven wordt in een negatieve review. Het komt nou eenmaal voor dat mensen minder tevreden zijn, dit kan verschillende redenen hebben. Een te hoog verwachtingspatroon of dergelijke oorzaken liggen soms niet binnen jouw invloedssfeer. Bekijk de reviews aandachtig en neem de genoemde zaken mee maar neem ze nooit klakkeloos over.
Volgens ons en vele andere experts kan je als onderneming niet meer om reviews heen. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken hoe jij ermee kunt beginnen!