Google Ads campagnes
Binnen Google kun je er op verschillende manieren voor zorgen dat je gevonden wordt, zowel betaald als gratis. De ene variant kost net wat meer moeite dan de andere. De ene variant is daarentegen ook wat ingewikkelder om te laten slagen dan de andere. In deze blog zetten wij de opties voor je uiteen. Voor eventuele hulp bij het opzetten van een van onderstaande opties staan wij voor je klaar!
Hoe zien de verschillende vormen van Google Ads campagnes eruit?
Via Google Ads kun je op verschillende manier adverteren. De meest simpele manier is het kopen van de zoekresultaten. Het zogenaamde Search Engine Advertising (SEA) is de betaalde variant van SEO. Wanneer je zoekt binnen Google krijg je een waslijst aan zoekresultaten. Bovenaan deze pagina staan altijd een aantal betaalde resultaten vermeld. Degene die hier verschijnen hebben via SEA hun plaats bovenaan de pagina gekocht. Het nadeel van het kiezen voor deze optie zit in het feit dat er duidelijk bij wordt vermeld dat het een gekochte advertentie is. Dit gebeurt door middel van het bekende blokje voor de link van de advertentie waarop “adv.” prijkt.
Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren op de websites van de display partners van Google. De advertentie van je eigen website komt dan op de websites van bij Google aangesloten partners te staan. De uitgebreide uitleg van het adverteren via het Google Display Netwerk hebben we in een aparte tekst behandeld.
Een aparte variant die nog te kiezen is, ziet op het adverteren voorafgaand aan video’s. Je kent het wel, je wilt een video bekijken via YouTube maar er speelt eerst een advertentie af. Deze advertenties zijn ook te koop via Google Ads.
Ook is het mogelijk om te adverteren via de shopping variant. Waarschijnlijk komt deze variant je zeer bekend voor. Wanneer je zoekt op ‘’Leren laarzen’’ krijg je een gesponsord blok te zien met daarin afbeeldingen van laarzen met bijbehorende prijzen. Wanneer je op deze afbeelding klikt word je doorgestuurd naar de pagina van de webshop zelf waar deze laarzen verkocht worden. Het is een simpele manier om én hoog in de zoekresultaten te komen binnen Google én dit ook nog eens op een opvallende manier te bewerkstelligen. Het geeft internetgebruikers een simpel overzicht van hetgeen gezocht werd, met daarbij direct de mogelijkheid om onderlinge prijzen te vergelijken.
Hulp nodig bij het opzetten van een van bovenstaande varianten Google Ads campagnes? Let us know!
Vervolgens kan je in het dashboard nog meerdere keuzes maken waardoor je advertentie juist daar terecht komt waar deze voor jou gaat werken. Met verschillende vormen van targeting kun je bij jouw advertentie kiezen voor de juiste manier:
Een combinaties van bovenstaande methodes van targeting behoort ook tot de opties. Heb je moeite met het kiezen van de juiste targeting methode? Vraag bij ons naar de mogelijkheden, wij helpen je graag op weg!
Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren op de websites van de display partners van Google. De advertentie van je eigen website komt dan op de websites van bij Google aangesloten partners te staan. De uitgebreide uitleg van het adverteren via het Google Display Netwerk hebben we in een aparte tekst behandeld.
Een aparte variant die nog te kiezen is, ziet op het adverteren voorafgaand aan video’s. Je kent het wel, je wilt een video bekijken via YouTube maar er speelt eerst een advertentie af. Deze advertenties zijn ook te koop via Google Ads.
Ook is het mogelijk om te adverteren via de shopping variant. Waarschijnlijk komt deze variant je zeer bekend voor. Wanneer je zoekt op ‘’Leren laarzen’’ krijg je een gesponsord blok te zien met daarin afbeeldingen van laarzen met bijbehorende prijzen. Wanneer je op deze afbeelding klikt word je doorgestuurd naar de pagina van de webshop zelf waar deze laarzen verkocht worden. Het is een simpele manier om én hoog in de zoekresultaten te komen binnen Google én dit ook nog eens op een opvallende manier te bewerkstelligen. Het geeft internetgebruikers een simpel overzicht van hetgeen gezocht werd, met daarbij direct de mogelijkheid om onderlinge prijzen te vergelijken.
Hulp nodig bij het opzetten van een van bovenstaande varianten Google Ads campagnes? Let us know!
Vervolgens kan je in het dashboard nog meerdere keuzes maken waardoor je advertentie juist daar terecht komt waar deze voor jou gaat werken. Met verschillende vormen van targeting kun je bij jouw advertentie kiezen voor de juiste manier:
- Contenttargeting: op basis van zoektermen binnen zoekmachines adverteren
- Gebruikerstargeting: op basis van persoonlijke gebruikersinformatie adverteren
- Keywordtargeting: op basis van de keywords van jouw website adverteren
- Thematargeting: op basis van de door jou geselecteerde thema’s targeten
Een combinaties van bovenstaande methodes van targeting behoort ook tot de opties. Heb je moeite met het kiezen van de juiste targeting methode? Vraag bij ons naar de mogelijkheden, wij helpen je graag op weg!
Hoe richt ik mijn Google Ads campagne in?
Nadat je hebt gekozen voor de manier van targeting dient je voor jezelf ook helder in kaart te brengen wat nou eigenlijk de doelstelling is van je campagne. Met deze doelstelling kun je later in het proces makkelijker keuzes maken tussen de verschillende opties die Google Ads je biedt. Met een Ads campagne kunnen diverse resultaten behaald worden. Wil je de online verkoop laten stijgen? Wil je meer mensen een aanvraag laten doen voor een offerte? Wil je naamsbekendheid voor je website/merk creëren? Deze vragen dien je jezelf te stellen alvorens je de advertentie opstart.
Vervolgens dien je bij te houden of je campagne werkt. In principe betaal je voor het aantal clicks, dus hoe meer mensen op je advertentie klikken hoe duurder de campagne wordt. Hiervoor genoemde is dus ook belangrijk bij het bepalen van het budget voorafgaand aan de campagne. Deze clicks zeggen enerzijds veel en anderzijds vrij weinig. Het gaat om de conversie die je uit deze clicks haalt. Met een aantal handige tools van Google Analytics kun je deze conversie in de gaten houden. Met het in de gaten houden van deze conversies kun je uiteindelijk de balans opmaken tussen kosten advertentie en opgebrachte baten uit conversies. De conversie kun je op een aantal manieren meten, zo kun je achter een CTA-knop meten hoe vaak deze is aangeklikt, bijhouden hoe vaak de bezoekers contactgegevens hebben achtergelaten of hoeveel bezoekers uiteindelijk het afrekenen hebben afgerond door op de eindpagina te komen. Met deze cijfers kun je echt bekijken wat de advertentie voor je website heeft gedaan. Op basis hiervan is het verder optimaliseren van je campagnestrategie dan ook gemakkelijker.
Een tip die heel simpel lijkt maar deze blijkt in de praktijk vaak er bij in te schieten wanneer ondernemers het druk hebben: let op de structuur. Binnen je Google Ads dashboard kun je heel duidelijk weergeven welke advertenties waar thuishoren. Bouw aan de hand van de structuur en opbouw van je website ook een structuur binnen je Ads dashboard. Wanneer je veranderingen wilt gaan aanbrengen in je campagnes is het makkelijker dit standaard te doen vanuit de gelegde basisstructuur binnen je dashboard. Zo zorg je voor een helder en overzichtelijke campagneopzet. Het is bijvoorbeeld voor webshops met kleding aan te raden alles onder te verdelen in categorieën en deze weer onder te verdelen in subcategorieën.
Vervolgens dien je bij te houden of je campagne werkt. In principe betaal je voor het aantal clicks, dus hoe meer mensen op je advertentie klikken hoe duurder de campagne wordt. Hiervoor genoemde is dus ook belangrijk bij het bepalen van het budget voorafgaand aan de campagne. Deze clicks zeggen enerzijds veel en anderzijds vrij weinig. Het gaat om de conversie die je uit deze clicks haalt. Met een aantal handige tools van Google Analytics kun je deze conversie in de gaten houden. Met het in de gaten houden van deze conversies kun je uiteindelijk de balans opmaken tussen kosten advertentie en opgebrachte baten uit conversies. De conversie kun je op een aantal manieren meten, zo kun je achter een CTA-knop meten hoe vaak deze is aangeklikt, bijhouden hoe vaak de bezoekers contactgegevens hebben achtergelaten of hoeveel bezoekers uiteindelijk het afrekenen hebben afgerond door op de eindpagina te komen. Met deze cijfers kun je echt bekijken wat de advertentie voor je website heeft gedaan. Op basis hiervan is het verder optimaliseren van je campagnestrategie dan ook gemakkelijker.
Een tip die heel simpel lijkt maar deze blijkt in de praktijk vaak er bij in te schieten wanneer ondernemers het druk hebben: let op de structuur. Binnen je Google Ads dashboard kun je heel duidelijk weergeven welke advertenties waar thuishoren. Bouw aan de hand van de structuur en opbouw van je website ook een structuur binnen je Ads dashboard. Wanneer je veranderingen wilt gaan aanbrengen in je campagnes is het makkelijker dit standaard te doen vanuit de gelegde basisstructuur binnen je dashboard. Zo zorg je voor een helder en overzichtelijke campagneopzet. Het is bijvoorbeeld voor webshops met kleding aan te raden alles onder te verdelen in categorieën en deze weer onder te verdelen in subcategorieën.
Kosten Google Ads campagne?
Adverteren kost in beginsel altijd geld. Het is in zekere zin een investering met een gokje erachter. Het is van belang dat je weet hoe Google het weergeven van je advertenties geregeld heeft. Je kunt van te voren kiezen tussen een vastgesteld budget of het wat vrijer te laten. Wanneer je aangeeft dat je dagelijkse budget €6,00 is en je betaald per click €0,30 dan kan er die dag twintig keer geklikt worden op je advertentie. Nadat dit aantal bereikt is wordt de advertentie gedurende die dag niet meer weergegeven. Wanneer je advertentie al vroeg op de dag verdwijnt doordat je een limitatief budget hebt opgegeven loop je veel potentieel verkeer, en daarmee conversie, mis. Vandaar dat het wordt aangeraden om, vooral in de startfase van je advertentie, het budget heel breed en vrij te houden om zo veel mogelijk eruit te halen wat erin zit. Nadat deze startfase is afgelopen kun je de balans opmaken en aan de hand daarvan het budget opschroeven of naar beneden draaien. Dit is van tevoren dusdanig moeilijk in te schatten dat het wordt aangeraden om altijd wat ruimer te gaan zitten om in ieder geval niks te kort te komen. Hiervoor genoemde is daarnaast nog meer een aanrader omdat Google Ads niet per definitie het gehele dagbudget opstrijkt, enkel wanneer deze clicks ook daadwerkelijk bereikt zijn.
Hoe zet ik mijn Google Ads campagne verder op?
Met een aantal beginstappen en keuzes gemaakt te hebben kan het echte inrichten van de campagne van start gaan. De eerst volgende stap in dit proces is het opstellen van de bij je advertentie behorende teksten. Deze moeten de lezer triggeren om over te gaan tot klikken en daarna hopelijk ook tot conversie. Wanneer je op Google kijkt zie je dat deze advertentieteksten op een bepaalde manier zijn ingebouwd binnen de zoekmachine. In een soort van model met drie blokken wordt de advertentie opgebouwd. Binnen deze beknopte tekstmogelijkheid dien je de lezer te overtuigen van het doorklikken naar de pagina waar jij ze terecht wilt laten komen. Het voornaamste doel van deze advertentieteksten is het helder over brengen van hetgeen waarom jouw product of dienst gekozen moet worden het zogenaamde unique selling point. Dit klinkt heel makkelijk maar niets blijkt minder waar. Bedenk maar eens waarom juist jouw product of dienst zich onderscheid van de concurrentie. Met het klikken op de advertentie zorg je dat degene die geklikt heeft terecht komt op een zogenaamde landingspagina. Deze pagina betreft vaak een pagina die enkel te bereiken valt via de link van de advertentie. Vaak zit op deze pagina een actie of aanbieding die vermeld werd in de advertentie. Het belang van het goed inrichten van deze landingspagina is van groot belang. In de snelle wereld waarin we leven dien je het publiek op haar wenken te bedienen en met zo weinig mogelijk stappen over te laten gaan tot conversie. Dit kan bereikt worden door de landingspagina zo in te richten dat het heel aanlokkelijk is om op de CTA te drukken.
Hierboven hebben we het al even gehad over de drie blokken waaruit een advertentie vaak is opgebouwd. De eerste twee zijn reeds besproken, de derde ziet op de extra links die je aan je advertentie kan hangen. Dit zijn vaak enkele links die niet doorsturen naar de landingspagina maar andere pagina’s die zien op conversie. Het meest bekende voorbeeld van een dergelijke advertentie-extensie is de contactpagina. Denk van te voren dus goed na wat voor soort conversie of welke soort pagina’s nog meer handig kunnen zijn om te bereiken met je advertentie naast de hoofdpagina waar de bovenste link naar doorstuurt.
Hierboven hebben we het al even gehad over de drie blokken waaruit een advertentie vaak is opgebouwd. De eerste twee zijn reeds besproken, de derde ziet op de extra links die je aan je advertentie kan hangen. Dit zijn vaak enkele links die niet doorsturen naar de landingspagina maar andere pagina’s die zien op conversie. Het meest bekende voorbeeld van een dergelijke advertentie-extensie is de contactpagina. Denk van te voren dus goed na wat voor soort conversie of welke soort pagina’s nog meer handig kunnen zijn om te bereiken met je advertentie naast de hoofdpagina waar de bovenste link naar doorstuurt.
Welke zaken moet ik weglaten uit mijn Google Ads campagne?
In de bovenstaande blog hebben we uiteengezet wat je vooral wél moet doen binnen je Google Ads campagnes. De mogelijkheden van het dashboard eindigen hier nog niet. Je kunt, het is zelfs een aanrader, ook bepaalde zaken uitsluiten van je campagne. Op deze manier bereik je alleen het verkeer wat interessant is voor jouw advertentie en daarmee je website.
Het belang van het kiezen van de juiste keywords is hierboven al een aangehaald. De technische tegenhanger hiervan is het bepalen van de uitsluitingswoorden. Op welke woorden wil je dat je juist niet verschijnt in de zoekresultaten van bepaalde internetgebruikers. Je tracht met het bepalen van deze uitsluitingswoorden de niet op conversie gerichte bezoekers eruit te filteren. Internetgebruikers die opzoek zijn naar gratis spullen, gebruikte spullen, korting en dergelijke zoektermen zijn niet het publiek die je naar je website wil lokken. Met het instellen van deze uitsluitingswoorden zorg je ervoor dat mensen die met deze zoektermen zoeken niet op jouw website terecht komen. Om even terug te pakken op de eerder genoemde webshop van de herenschoenen. Is het handig om bijvoorbeeld de uitsluitingswoorden dames, damessneakers en dergelijke op te nemen in je lijst van uitsluitingswoorden. Vrouwen die opzoek zijn naar schoenen zijn niet het publiek dat je wilt bereiken met je advertentie, een verdwaalde klik kost geld en zal logischerwijs geen conversie opleveren.
Tenslotte hebben we het eerder ook over targeting gehad. De negatieve variant hiervan ziet wederom op het uitsluiten van bepaalde targets. Bedenk van tevoren goed of je wel gevonden wilt worden door verkeer uit andere landen of zelfs specifieker uit andere omgevingen binnen Nederland. Binnen het dashboard is dit zoekgebied aan te wijzen en kun je ervoor zorgen dat de advertenties alleen getoond worden bij de targets waardoor je gevonden wilt worden.
Heb jij interesse in het opzetten van een Ads campagne? Wij helpen je graag!
Het belang van het kiezen van de juiste keywords is hierboven al een aangehaald. De technische tegenhanger hiervan is het bepalen van de uitsluitingswoorden. Op welke woorden wil je dat je juist niet verschijnt in de zoekresultaten van bepaalde internetgebruikers. Je tracht met het bepalen van deze uitsluitingswoorden de niet op conversie gerichte bezoekers eruit te filteren. Internetgebruikers die opzoek zijn naar gratis spullen, gebruikte spullen, korting en dergelijke zoektermen zijn niet het publiek die je naar je website wil lokken. Met het instellen van deze uitsluitingswoorden zorg je ervoor dat mensen die met deze zoektermen zoeken niet op jouw website terecht komen. Om even terug te pakken op de eerder genoemde webshop van de herenschoenen. Is het handig om bijvoorbeeld de uitsluitingswoorden dames, damessneakers en dergelijke op te nemen in je lijst van uitsluitingswoorden. Vrouwen die opzoek zijn naar schoenen zijn niet het publiek dat je wilt bereiken met je advertentie, een verdwaalde klik kost geld en zal logischerwijs geen conversie opleveren.
Tenslotte hebben we het eerder ook over targeting gehad. De negatieve variant hiervan ziet wederom op het uitsluiten van bepaalde targets. Bedenk van tevoren goed of je wel gevonden wilt worden door verkeer uit andere landen of zelfs specifieker uit andere omgevingen binnen Nederland. Binnen het dashboard is dit zoekgebied aan te wijzen en kun je ervoor zorgen dat de advertenties alleen getoond worden bij de targets waardoor je gevonden wilt worden.
Heb jij interesse in het opzetten van een Ads campagne? Wij helpen je graag!