Google updates
De SEO-waarde van je website, een belangrijk onderdeel van je online marketing. Je wil met je onderneming zo goed en zo veel mogelijk gevonden worden door (potentiële) klanten. In onze andere blogs lees je hoe je de online strategie van je onderneming dient in te richten om het goed te doen op het gebied van SEO.
Wat zijn de Google updates?

De SEO-waarde van je website wordt door Google bepaald aan de hand van enkele criteria. Deze criteria werken door in de door Google opgestelde algoritmes. Uit deze algoritmes rolt vervolgens een bepaalde score aan de hand waarvan je plek binnen de zoekresultaten bepaald wordt. In feite is het zo dat er een groot algoritme is wat bepaalt waar je eindigt binnen de zoekresultaten van Google. De factoren die we in eerdere blogs hebben genoemd zoals responsiviteit, snelheid en dergelijke factoren worden frequent aangepast en herwaardeerd door Google. De factoren die enkele jaren geleden aangemerkt werden als enorm belang voor je SEO-waarde kunnen enkele jaren later veel minder van belang zijn voor een goede score. Met in je achterhoofd dat Google de waardering van verschillende factoren kan aanpassen, en dit ook doet, dien je dit frequent in de gaten te houden om zo up-to-date te blijven.
Het lijken op het eerste gezicht details waar Google grote gevolgen aan verbindt, hier zijn wij het echter niet mee eens. Google tracht met het doorvoeren van deze updates de kwaliteit van zichzelf te verbeteren, althans de kwaliteit van de aangeboden zoekresultaten. Op basis van de door Google zelf samengestelde eisen aan je website bepaalt het bedrijf of je hoog in de resultaten eindigt. Het is dus niet raar dat Google frequent bekijkt of de gestelde eisen nog wel conform haar eigen verwachtingen zijn. Google meent met deze manier van eisen stellen steeds de beste gebruikerservaring van haar zoekmachine te ontwikkelen, de hoogste zoekresultaten binnen Google zijn immers ook de beste/meest kwalitatieve websites volgens de eisen van Google. Het is dan ook niet gek wanneer de wereld om de zoekmachine heen zich ontwikkelt, dat de zoekmachine zelf ook ontwikkeld dient te worden. Google past bijvoorbeeld haar algoritme aan, aan de hand van recente ontwikkelingen in de wereld. Een voorbeeld van een ontwikkeling zoals hiervoor genoemd, is de stijging van het gebruik van mobiele telefoons. De laatste jaren wordt er steeds meer waarde gehecht aan de responsiviteit van je website op andere apparaten dan de computer. Deze ontwikkeling had Google in het begin van haar bestaan niet kunnen voorzien dus vandaar dat een aanpassing in haar algoritme op basis van deze ontwikkeling niet als vreemd gezien zou moeten worden.
Het is daarnaast ook een logisch gevolg van misbruik van het algoritme. Er zullen altijd personen zijn die proberen de werking van het algoritme te omzeilen dan wel er op een slimme manier gebruik van te maken. Dit misbruik probeert Google natuurlijk voorafgaand aan de updates in kaart te brengen en op te vangen maar soms is dit toch pas na de update zichtbaar. Een nieuwe update vangt dan ook de fouten in de vorige update op.
Net zoals Google zijn algoritmes updatet, je eigen website up-to-date houden? Wij helpen je graag op weg!
Het lijken op het eerste gezicht details waar Google grote gevolgen aan verbindt, hier zijn wij het echter niet mee eens. Google tracht met het doorvoeren van deze updates de kwaliteit van zichzelf te verbeteren, althans de kwaliteit van de aangeboden zoekresultaten. Op basis van de door Google zelf samengestelde eisen aan je website bepaalt het bedrijf of je hoog in de resultaten eindigt. Het is dus niet raar dat Google frequent bekijkt of de gestelde eisen nog wel conform haar eigen verwachtingen zijn. Google meent met deze manier van eisen stellen steeds de beste gebruikerservaring van haar zoekmachine te ontwikkelen, de hoogste zoekresultaten binnen Google zijn immers ook de beste/meest kwalitatieve websites volgens de eisen van Google. Het is dan ook niet gek wanneer de wereld om de zoekmachine heen zich ontwikkelt, dat de zoekmachine zelf ook ontwikkeld dient te worden. Google past bijvoorbeeld haar algoritme aan, aan de hand van recente ontwikkelingen in de wereld. Een voorbeeld van een ontwikkeling zoals hiervoor genoemd, is de stijging van het gebruik van mobiele telefoons. De laatste jaren wordt er steeds meer waarde gehecht aan de responsiviteit van je website op andere apparaten dan de computer. Deze ontwikkeling had Google in het begin van haar bestaan niet kunnen voorzien dus vandaar dat een aanpassing in haar algoritme op basis van deze ontwikkeling niet als vreemd gezien zou moeten worden.
Het is daarnaast ook een logisch gevolg van misbruik van het algoritme. Er zullen altijd personen zijn die proberen de werking van het algoritme te omzeilen dan wel er op een slimme manier gebruik van te maken. Dit misbruik probeert Google natuurlijk voorafgaand aan de updates in kaart te brengen en op te vangen maar soms is dit toch pas na de update zichtbaar. Een nieuwe update vangt dan ook de fouten in de vorige update op.
Net zoals Google zijn algoritmes updatet, je eigen website up-to-date houden? Wij helpen je graag op weg!
Hoe houd je de Google updates bij?

Op het moment dat Google updates doorvoert is het bedrijf niet altijd even duidelijk over de precieze manier van het volgen van de updates. Je dient vaak zelf uit te vinden waaraan het precies schort op je website wanneer je bent gedaald in de ranking binnen de zoekmachine. Het wordt dan ook aangeraden om niet direct te rigoureuze maatregelen te gaan ondernemen alvorens je weet waarop je bent afgestraft. Begin altijd met kijken naar de indeling van je website tegenover de wensen van je publiek. Google hecht nou eenmaal veel waarde aan de (potentiële) waardering van relevante bezoekers van je website. Wanneer je website dus na een recente update stevig gedaald is binnen de zoekresultaten, ga vanaf de kern af aan eens na hoe je website zich verhoudt tot je publiek. De website dient te passen bij degene die je met je product of dienst in contact wil brengen. Leg dan ook het recente updateschema en de mededelingen van Google hierover naast je website. Vergelijk beide onderdelen eens met je website om zo achter eventuele ‘’fouten’’ op je website te komen.
Allereerst dien je dus bepaalde trends in de gaten te houden om zo up-to-date te blijven wat betreft de eisen die Google stelt. Daarnaast is het verstandig om enkele standaard principes te allen tijde in acht te nemen bij het ontwikkelen van je website. De eerste pijler die wij als zeer belangrijk zien is de kwaliteit van je content. Het woordje content wordt als een ware goudmijn gezien binnen de wereld van online marketing. Google hecht al langere tijd waarde aan deze factor en deze waarde lijkt maar te blijven stijgen. Websites waar kwalitatief hoogstaande content op te vinden is en welke niet bomvol staat met irrelevante informatie doen het goed in de zoekresultaten. Het wordt daarom afgeraden om je website vol te zetten met content maar eerder te letten op kwaliteit. De kwaliteit ziet zowel inhoudelijk op hetgeen vermeld in de teksten als de bijzaken die bijdragen aan de inhoud. Denk hierbij aan relevante bronnen en de uitleg van jargon, met gebruik van de hiervoor genoemde zaken onderbouw je een bepaalde kwaliteit in de ogen van Google.
Hoe gek het misschien klinkt, maar: let niet teveel op de SEO-principes. Creëer waardevolle en kwalitatieve content voor de gebruikers van je site en daardoor gaat je SEO-waarde omhoog. Door juist niet te veel de focus te leggen op standaard principes, maar juist een interessante site neer te zetten voor de juiste doelgroep creëer je ook waarde in de ogen van Google. Hiervoor genoemde is met name terug te zien in de laatste updates van Google, in het overgrote deel van de updates werden gebruikersafhankelijke factoren aangemerkt als belangrijk. Ga dus bij het schrijven van teksten bijvoorbeeld uit van de interesse van de lezer, niet aan de hand van zoektermen zomaar een tekst opstellen.
De kwaliteit van je website en teksten wordt niet alleen aan de hand van de direct zichtbare inhoud bepaald. Ook de waarde van je website en daarmee verbonden zaken zijn factoren die Google meeneemt bij het bepalen van je positie binnen de zoekresultaten. De mate van autoriteit binnen de online wereld weegt ook mee. Deze autoriteit kun je bereiken door allereerst specialisten/experts in te zetten op je eigen website. Bijvoorbeeld door mensen met een academische titel binnen de relevante branche blogs te laten schrijven op je website zijn voorbeelden van activiteiten die je kunt ondernemen op je eigen website. Met je website kun je ook naar buiten treden om voor je eigen website waarde te creëren. Plaats ook zelf eens een blog op een andere website en bekijk de mogelijkheden voor het plaatsen van links die dan weer doorverwijzen naar je eigen site. Wanneer deze links op relevante sites geplaatst worden, gaat de waarde van je eigen site ook weer omhoog. Spoor tenslotte lezers massaal aan om te delen en te liken. Dit verhoogt de waarde van je site des te meer. Uiteindelijk is het zaak autoriteit creëren door gebruik te maken van bestaande autoriteit, waardoor weer autoriteit voor jouw website gecreëerd kan worden. De juiste manier is altijd even goed zoeken maar heb je deze gevonden, dan is dit uiteindelijk veel waard voor je onderneming!
Vervolgens hecht Google veel waarde aan het vertrouwen wat de zoekmachine in je website kan hebben. Google gaat bijvoorbeeld bekijken of je bedrijfspagina gekoppeld is aan een echt adres en in hoeverre je bestaande contactgegevens achterlaat op je website. Dit alles valt wederom te koppelen aan de gebruikservaring. Een website met een imago en een persoonlijk karakter wordt veel beter ervaren door de gebruikers dan een louche site. Het vertrouwen vanuit Google kun je vervolgens ook vergroten door je website goed te beveiligen, je kent het welbekende groene hangslotje wel, linksboven in de URL-balk.
Wat onder aan de streep voor alle eventuele updates geldt is eigenlijk heel simpel, houd de werking van je website bij. Bekijk regelmatig de verzamelde data van je website en optimaliseer waar nodig, al dan niet op basis van een update. Uiteraard dient deze taak bij een aankomende of recente update prioriteit te hebben. Door het constant bezig te zijn met de eisen van Google zorg je voor een website, en daarmee je onderneming, die online goed scoort. Bekijk daarom regelmatig de autoriteiten op het gebied van online marketing om recente updates in de gaten te houden. Het klinkt misschien een beetje negatief maar je moet vooral nooit stilstaan, jij en je onderneming dienen zichzelf steeds te verbeteren om zo veel mogelijk progressie te boeken. Het negeren van de gestelde eisen raden wij dan ook ten strengste af omdat de verschuiving naar de online onderneming blijft voortduren. We verwachten dan ook dat het belang van online marketing, waar je Google ranking onderdeel van is, steeds belangrijker wordt.
Hulp nodig bij het optimaliseren van je website aan de hand van de Google updates? Neem vrijblijvend contact met onze Google experts op!
Allereerst dien je dus bepaalde trends in de gaten te houden om zo up-to-date te blijven wat betreft de eisen die Google stelt. Daarnaast is het verstandig om enkele standaard principes te allen tijde in acht te nemen bij het ontwikkelen van je website. De eerste pijler die wij als zeer belangrijk zien is de kwaliteit van je content. Het woordje content wordt als een ware goudmijn gezien binnen de wereld van online marketing. Google hecht al langere tijd waarde aan deze factor en deze waarde lijkt maar te blijven stijgen. Websites waar kwalitatief hoogstaande content op te vinden is en welke niet bomvol staat met irrelevante informatie doen het goed in de zoekresultaten. Het wordt daarom afgeraden om je website vol te zetten met content maar eerder te letten op kwaliteit. De kwaliteit ziet zowel inhoudelijk op hetgeen vermeld in de teksten als de bijzaken die bijdragen aan de inhoud. Denk hierbij aan relevante bronnen en de uitleg van jargon, met gebruik van de hiervoor genoemde zaken onderbouw je een bepaalde kwaliteit in de ogen van Google.
Hoe gek het misschien klinkt, maar: let niet teveel op de SEO-principes. Creëer waardevolle en kwalitatieve content voor de gebruikers van je site en daardoor gaat je SEO-waarde omhoog. Door juist niet te veel de focus te leggen op standaard principes, maar juist een interessante site neer te zetten voor de juiste doelgroep creëer je ook waarde in de ogen van Google. Hiervoor genoemde is met name terug te zien in de laatste updates van Google, in het overgrote deel van de updates werden gebruikersafhankelijke factoren aangemerkt als belangrijk. Ga dus bij het schrijven van teksten bijvoorbeeld uit van de interesse van de lezer, niet aan de hand van zoektermen zomaar een tekst opstellen.
De kwaliteit van je website en teksten wordt niet alleen aan de hand van de direct zichtbare inhoud bepaald. Ook de waarde van je website en daarmee verbonden zaken zijn factoren die Google meeneemt bij het bepalen van je positie binnen de zoekresultaten. De mate van autoriteit binnen de online wereld weegt ook mee. Deze autoriteit kun je bereiken door allereerst specialisten/experts in te zetten op je eigen website. Bijvoorbeeld door mensen met een academische titel binnen de relevante branche blogs te laten schrijven op je website zijn voorbeelden van activiteiten die je kunt ondernemen op je eigen website. Met je website kun je ook naar buiten treden om voor je eigen website waarde te creëren. Plaats ook zelf eens een blog op een andere website en bekijk de mogelijkheden voor het plaatsen van links die dan weer doorverwijzen naar je eigen site. Wanneer deze links op relevante sites geplaatst worden, gaat de waarde van je eigen site ook weer omhoog. Spoor tenslotte lezers massaal aan om te delen en te liken. Dit verhoogt de waarde van je site des te meer. Uiteindelijk is het zaak autoriteit creëren door gebruik te maken van bestaande autoriteit, waardoor weer autoriteit voor jouw website gecreëerd kan worden. De juiste manier is altijd even goed zoeken maar heb je deze gevonden, dan is dit uiteindelijk veel waard voor je onderneming!
Vervolgens hecht Google veel waarde aan het vertrouwen wat de zoekmachine in je website kan hebben. Google gaat bijvoorbeeld bekijken of je bedrijfspagina gekoppeld is aan een echt adres en in hoeverre je bestaande contactgegevens achterlaat op je website. Dit alles valt wederom te koppelen aan de gebruikservaring. Een website met een imago en een persoonlijk karakter wordt veel beter ervaren door de gebruikers dan een louche site. Het vertrouwen vanuit Google kun je vervolgens ook vergroten door je website goed te beveiligen, je kent het welbekende groene hangslotje wel, linksboven in de URL-balk.
Wat onder aan de streep voor alle eventuele updates geldt is eigenlijk heel simpel, houd de werking van je website bij. Bekijk regelmatig de verzamelde data van je website en optimaliseer waar nodig, al dan niet op basis van een update. Uiteraard dient deze taak bij een aankomende of recente update prioriteit te hebben. Door het constant bezig te zijn met de eisen van Google zorg je voor een website, en daarmee je onderneming, die online goed scoort. Bekijk daarom regelmatig de autoriteiten op het gebied van online marketing om recente updates in de gaten te houden. Het klinkt misschien een beetje negatief maar je moet vooral nooit stilstaan, jij en je onderneming dienen zichzelf steeds te verbeteren om zo veel mogelijk progressie te boeken. Het negeren van de gestelde eisen raden wij dan ook ten strengste af omdat de verschuiving naar de online onderneming blijft voortduren. We verwachten dan ook dat het belang van online marketing, waar je Google ranking onderdeel van is, steeds belangrijker wordt.
Hulp nodig bij het optimaliseren van je website aan de hand van de Google updates? Neem vrijblijvend contact met onze Google experts op!