Website laten bouwen?
In de huidige samenleving is een website niet zomaar iets wat even tussen neus en lippen door gemaakt kan worden, je moet er goed over na te denken. Voor een onderneming is een website enorm belangrijk, als het om het welslagen van de onderneming.
De website dient te kloppen, en daarvoor zijn een aantal zaken in ieder geval van belang. Allereerst is de doelgroep. Een kinderlijke website met enkel Jip-en-Janneketaal sluit niet aan op een zakelijke en formele doelgroep en vice versa. De uitstraling, de woordkeuze, de zoektermen, de afbeeldingen, alles dient aan te sluiten op de behoefte van de potentiële klanten van je product of dienst. Indien je naast je webshop ook een fysieke winkel hebt, bekijk dan eens wie er in je winkel rondlopen, en wie er daadwerkelijk wat kopen. Je doelgroep in real life komt vermoedelijk overeen met de mensen die je online wilt bereiken. Bovenstaande tactiek is niet helemaal waterdicht, het publiek van sommige (web)winkels kan verschillen, maar je fysieke publieke geeft een goede indicatie. De makkelijkste manier om je online publiek in kaart te brengen is door het doen van een klantenonderzoek. Verschillende marketingbureaus hebben hiervoor standaard methodes om een en ander in kaart te brengen.
Naast je eigen publiek bekijken, is het ook belangrijk te bekijken wat de buurman doet. Kijk eens rond op de websites van directe concurrentie om zo in beeld te krijgen wat zij aanbieden en presenteren. Door een zoekwoordenonderzoek te doen en vervolgens te bekijken waar de concurrentie hoog mee eindigt, weet je welke zoektermen van belang zijn voor het laten slagen van jouw website.
De website dient te kloppen, en daarvoor zijn een aantal zaken in ieder geval van belang. Allereerst is de doelgroep. Een kinderlijke website met enkel Jip-en-Janneketaal sluit niet aan op een zakelijke en formele doelgroep en vice versa. De uitstraling, de woordkeuze, de zoektermen, de afbeeldingen, alles dient aan te sluiten op de behoefte van de potentiële klanten van je product of dienst. Indien je naast je webshop ook een fysieke winkel hebt, bekijk dan eens wie er in je winkel rondlopen, en wie er daadwerkelijk wat kopen. Je doelgroep in real life komt vermoedelijk overeen met de mensen die je online wilt bereiken. Bovenstaande tactiek is niet helemaal waterdicht, het publiek van sommige (web)winkels kan verschillen, maar je fysieke publieke geeft een goede indicatie. De makkelijkste manier om je online publiek in kaart te brengen is door het doen van een klantenonderzoek. Verschillende marketingbureaus hebben hiervoor standaard methodes om een en ander in kaart te brengen.
Naast je eigen publiek bekijken, is het ook belangrijk te bekijken wat de buurman doet. Kijk eens rond op de websites van directe concurrentie om zo in beeld te krijgen wat zij aanbieden en presenteren. Door een zoekwoordenonderzoek te doen en vervolgens te bekijken waar de concurrentie hoog mee eindigt, weet je welke zoektermen van belang zijn voor het laten slagen van jouw website.
Wat wil je bereiken met je website?
Naast de doelgroep moet ook het doel van je website helder zijn alvorens je iemand een website voor je laten maken. Iedereen heeft tegenwoordig een website, maar heeft ook iedereen een website die het van tevoren beoogde doel dient? Wij denken van niet, er is namelijk veel meer uit een website te halen in deze tijd dan veel ondernemers zien. Een website kan verschillende doelen dienen, bedenk dus goed wat je nou eigenlijk onder aan de streep over wilt houden aan alle bezoekers die je via website hebt binnengehaald. Het wel of niet slagen van een website zit (mede) in de details in het vooraf opgestelde plan. Neem dus de tijd, of laat iemand de tijd nemen, om goed na te denken waaraan jouw website moet voldoen om te slagen.
Als ondernemer ken je het waarschijnlijk wel: de SMART-Methode. Aan de hand van deze methode wordt aangeraden om je doel vast te stellen. Bepaal je doelstelling aan de hand van de volgende bepalende kenmerken:
Door aan de hand van bovenstaande methode je doelstelling van de website vast te stellen, kun je beter in kaart brengen wat daar dan voor nodig is. Met een té algemene doelstelling kan je teveel kanten op wat, uiteindelijk niks zal opleveren. Als je doelgericht een website (laat) maakt, is de kans op resultaat een stuk groter. Het is natuurlijk moeilijk om één specifiek doel aan te wijzen, het wordt echter wel aangeraden om het belangrijkste doel van je website als een rode draad door de gehele website te laten lopen. Per pagina kan je dan alsnog meerdere secundaire doelen dienen die allemaal terugvallen op het vooraf gespecificeerde primaire doel. Wanneer de rode draad heel duidelijk door de website heenloopt creëer je voor de bezoeker van de site ook helderheid over wat er mogelijk is op de website. Schrijf voorafgaand aan het (laten) maken van een website enkele zaken op. Beschrijf eerst het primaire doel en vervolgens, dat is althans ons advies, maximaal vier aanpalende secundaire doelen. Ga vervolgens na welke acties nodig zijn om de geformuleerde doelen te bereiken. Voorbeelden van deze acties zijn het schrijven van blogs en andersoortige content, actief worden op Linkedin of andere sociale media en het frequent analyseren van de gemeten conversies etc.
Als ondernemer ken je het waarschijnlijk wel: de SMART-Methode. Aan de hand van deze methode wordt aangeraden om je doel vast te stellen. Bepaal je doelstelling aan de hand van de volgende bepalende kenmerken:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
Door aan de hand van bovenstaande methode je doelstelling van de website vast te stellen, kun je beter in kaart brengen wat daar dan voor nodig is. Met een té algemene doelstelling kan je teveel kanten op wat, uiteindelijk niks zal opleveren. Als je doelgericht een website (laat) maakt, is de kans op resultaat een stuk groter. Het is natuurlijk moeilijk om één specifiek doel aan te wijzen, het wordt echter wel aangeraden om het belangrijkste doel van je website als een rode draad door de gehele website te laten lopen. Per pagina kan je dan alsnog meerdere secundaire doelen dienen die allemaal terugvallen op het vooraf gespecificeerde primaire doel. Wanneer de rode draad heel duidelijk door de website heenloopt creëer je voor de bezoeker van de site ook helderheid over wat er mogelijk is op de website. Schrijf voorafgaand aan het (laten) maken van een website enkele zaken op. Beschrijf eerst het primaire doel en vervolgens, dat is althans ons advies, maximaal vier aanpalende secundaire doelen. Ga vervolgens na welke acties nodig zijn om de geformuleerde doelen te bereiken. Voorbeelden van deze acties zijn het schrijven van blogs en andersoortige content, actief worden op Linkedin of andere sociale media en het frequent analyseren van de gemeten conversies etc.
Hoe kan ik zien of mijn website werkt?
Nadat je een doelstelling hebt geformuleerd en deze handen en voeten geeft op je website, wil je graag weten of alles werkt zoals bedacht. Bereik je je vooraf bepaalde doelstellingen met de website of zijn er nog verbeterpunten? In de (online-)marketingwereld geldt de gouden regel meten=weten. Het is relatief simpel na te gaan of je je doelstellingen haalt. Je hebt ze immers SMART geformuleerd, dus dan moeten ze meetbaar zijn. De belangrijkste tools voor het meten staan vermeld binnen het dashboard van Google Analytics. De meest betrouwbare onderzoeksresultaten behaal je door op frequente en vaste basis testen uit te voeren, om zo voldoende materiaal te verzamelen voor een degelijke analyse.
Gebruik de gegevens van Google Analytics wel met bepaalde factoren in je achterhoofd. De gegevens die je uit het dashboard haalt worden beïnvloed door hetgeen zich afspeelt in de wereld. Simpele voorbeelden zoals vakanties, economische crisis en zelfs het weer zijn aspecten die invloed kunnen hebben op de cijfers. Vergelijk daarom twee periodes nooit zonder deze aspecten mee te nemen. Voorafgaand aan het nakijken van de gegevens dien je jezelf af te vragen wat je met de gegevens wilt, alleen zo kun je nagaan of je goed op weg bent.
Gebruik de gegevens van Google Analytics wel met bepaalde factoren in je achterhoofd. De gegevens die je uit het dashboard haalt worden beïnvloed door hetgeen zich afspeelt in de wereld. Simpele voorbeelden zoals vakanties, economische crisis en zelfs het weer zijn aspecten die invloed kunnen hebben op de cijfers. Vergelijk daarom twee periodes nooit zonder deze aspecten mee te nemen. Voorafgaand aan het nakijken van de gegevens dien je jezelf af te vragen wat je met de gegevens wilt, alleen zo kun je nagaan of je goed op weg bent.
Website (laten) maken?
De technische achterkant van je website is belangrijk, maar de voorkant, het design, is minstens net zo belangrijk. Met je website wil je iets uitstralen, iets neerzetten. Wanneer mensen de naam van je website horen, de website zien of over een product van jou horen, wil je dat ze altijd hetzelfde beeld in gedachten krijgen. Dit alles is op enkele manieren te bereiken. Allereerst dien je er rekening mee te houden dat je een merk neer wilt zetten, een eigen stijl. Deze stijl voer je op de gehele website door, beginnend met het logo. Dit bepaalt vanaf minuut één de indruk die je achterlaat bij bezoekers van je website, en eigenlijk al vanaf dat ze je logo – elders – voorbij zien komen. Het belang van de uitstraling van beide hoeft kan dus niet duidelijk genoeg worden gemaakt. Telkens dat ene beoogde gevoel terug laten komen bij de bezoekers, dat is wat je wilt; en het zorgt voor een band en een vertrouwelijk gevoel bij jouw merk en website. Het is toch veel logischer om iets te kopen van iemand die je vertrouwt? Wederom is ook bij de uitstraling de doelgroep van belang, pas je stijl aan hen aan. Afbeeldingen en kleuren zijn hierbij simpele doch doeltreffende middelen. Onderzoek wijst uit dat kleuren de eerste herinnering opbrengen bij mensen. Door de jaren heen heeft psychologisch onderzoek uitgewezen welke kleuren invloed hebben op het gedrag van potentiële klanten. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat elke kleur zijn eigen werking heeft:
Het zijn officieel geen kleuren, maar zwart, wit en grijs doen psychologisch gezien ook wat met bezoekers van je site. Vermijd grijs zoveel mogelijk omdat het gezien wordt als een zeer sombere kleur. Naast bovenstaande kleuren die bepaalde gevoelens opwekken bij de bezoekers van je website is het ook verstandig om genoeg wit toe te voegen aan je website. Wit geeft naast de ‘’echte’’ kleuren een verfrissend karakter mee aan je website. De toevoeging van enkele keren zwart dient afgewogen te gebeuren. Teveel zwart is funest voor de uitstraling van je website, de juiste toevoeging van zwart straalt een bepaalde wijsheid en kracht uit.
Niet alleen de losse keuze van welke kleuren werken is belangrijk, ook de onderlinge verhouding tussen kleurencombinaties kan interessant zijn voor degene die je website gaat ontwerpen. De standaardregel voor kleurencombinaties is redelijk eenvoudig, kies altijd kleuren die complementair zijn. Neem onderstaande kleurentabel in acht bij het kiezen van de kleuren voor je website, de kleuren die tegenover elkaar staan werken goed samen.
Niet alleen de losse keuze van welke kleuren werken is belangrijk, ook de onderlinge verhouding tussen kleurencombinaties kan interessant zijn voor degene die je website gaat ontwerpen. De standaardregel voor kleurencombinaties is redelijk eenvoudig, kies altijd kleuren die complementair zijn. Neem onderstaande kleurentabel in acht bij het kiezen van de kleuren voor je website, de kleuren die tegenover elkaar staan werken goed samen.
Hoe richt ik mijn website in?
Een goede structuur op je website zorgt voor een helder en overzichtelijk gevoel bij de bezoekers. Dé sleutel bij de inrichting van je website is de F-vorm. Dit is de manier waarop bezoekers naar je website kijken, handig om te weten bij je inrichting. Wat houdt de F-vorm in?Mensen bekijken de bovenkant van je pagina met bovengemiddeld veel aandacht, waarna deze – als men naar beneden scrollt – vervolgens afneemt en naderhand weer wat toeneemt. Bij het inrichten van je website dien je dus rekening te houden met het feit dat mensen de uiteindes van de letter F met de meeste aandacht bekijken. In deze stukken dienen dus tot conversie aansporende stukjes tekst en andere content te staan. Ook dienen deze stukken aan de linkerkant van de pagina te staan volgens de theorie van de F-vorm. De landingspagina, eerder benoemd, dient volgens een standaard marketingregel binnen drie seconden te bereiken te zijn. Zorg er dus voor dat er voldoende CTA mogelijkheden op elke pagina zijn om de gewenste conversie te bereiken.
Op je website ga je content plaatsen. Content is een overkoepelende naam voor alle plaatjes, teksten en video’s die op je website staan. Deze content is de inhoud van je website. Naast de werking die deze content heeft voor de SEO-waarde van je website overtuigt ze, als het goed is, jouw bezoekers. Zorg dus voor kwalitatief hoogstaande en relevante content op je website. Zoals al vaker aangehaald zeggen plaatjes meer dan lappen tekst; en een samenvattende video meer dan hele fotogalerijen. Daarentegen is het overvol plaatsen van je website met foto’s en filmpjes slecht voor de laadtijd van je website. Dit wekt irritatie op bij gebruikers en dat is juist wat je niet wilt. Houd dus altijd een goede balans tussen goede content en een snel werkende website. En snel betekent: binnen drie seconden moet een bezoeker kunnen overgaan tot conversie. Houd de laadtijd van je website op frequente basis in de gaten, zodat deze te allen tijde op een acceptabel niveau blijft.
Tenslotte moet je bereikbaar zijn voor potentiële klanten met vragen. De gang naar dit contact moet makkelijk gemaakt worden voor de bezoekers. Dit doe je door middel van contactformulieren of contactpagina’s. Degene die een vraag aan jou gaan stellen zitten vaak dicht tegen conversie aan, maar hebben net dat ene stukje bevestiging nodig vanuit jouw kant. Zorg er dus voor dat je simpel en snel te bereiken bent. Het snel reageren is hierbij ook van belang, niemand houdt er namelijk van om lang te wachten op een antwoord.
Lukt het niet om zelf tijd vrij te maken voor het ontwerpen van een website? Geef het uit handen aan onze professionals en krijg er een goed werkende en mooie website voor terug!
Op je website ga je content plaatsen. Content is een overkoepelende naam voor alle plaatjes, teksten en video’s die op je website staan. Deze content is de inhoud van je website. Naast de werking die deze content heeft voor de SEO-waarde van je website overtuigt ze, als het goed is, jouw bezoekers. Zorg dus voor kwalitatief hoogstaande en relevante content op je website. Zoals al vaker aangehaald zeggen plaatjes meer dan lappen tekst; en een samenvattende video meer dan hele fotogalerijen. Daarentegen is het overvol plaatsen van je website met foto’s en filmpjes slecht voor de laadtijd van je website. Dit wekt irritatie op bij gebruikers en dat is juist wat je niet wilt. Houd dus altijd een goede balans tussen goede content en een snel werkende website. En snel betekent: binnen drie seconden moet een bezoeker kunnen overgaan tot conversie. Houd de laadtijd van je website op frequente basis in de gaten, zodat deze te allen tijde op een acceptabel niveau blijft.
Tenslotte moet je bereikbaar zijn voor potentiële klanten met vragen. De gang naar dit contact moet makkelijk gemaakt worden voor de bezoekers. Dit doe je door middel van contactformulieren of contactpagina’s. Degene die een vraag aan jou gaan stellen zitten vaak dicht tegen conversie aan, maar hebben net dat ene stukje bevestiging nodig vanuit jouw kant. Zorg er dus voor dat je simpel en snel te bereiken bent. Het snel reageren is hierbij ook van belang, niemand houdt er namelijk van om lang te wachten op een antwoord.
Lukt het niet om zelf tijd vrij te maken voor het ontwerpen van een website? Geef het uit handen aan onze professionals en krijg er een goed werkende en mooie website voor terug!