Database
In een eerdere blog hebben we de waarde van e-mailmarketing uitgelegd. Deze vorm van marketing werkt op basis van een database, als het ware jouw bronbestand van contacten.
Wat is een e-mail database?
De maandelijkse nieuwsbrief, zomeraanbiedingen en de aankondiging van een evenement, allemaal voorbeelden van zaken die je (mede) per mail aan je klantenbestand kenbaar kan maken. De berichten verstuur je per mail aan personen die binnen jouw onderneming op een lijst staan als (potentiële) klanten. Deze database heb je door de jaren heen opgebouwd dus deze lijkt vanzelfsprekend te kloppen en aanwezig te zijn. Dit is echter niet helemaal waar, een slecht opgestelde database kan funest zijn voor de werking van je e-mailmarketing.
Hoe vergroot ik mijn e-mail database?

E-mailmarketing is een vorm van marketing met een potentieel groot en effectief bereik. Dit bereik behalen kost echter wel werk en er dient van tevoren goed over nagedacht te worden. Je wil enkel de personen bereiken die waarde hechten aan de e-mails en van waarde zijn voor jouw bedrijf. De reactie die je met deze e-mails uit wil lokken is uiteindelijk conversie.
In eerste instantie kan je de bal bij de personen die de mail ontvangen zelf leggen door een aanmeldtool op je website te plaatsen. Op deze manier geven mensen zelf aan dat ze openstaan voor het ontvangen van mails van jouw bedrijf. In tegenstelling tot de manier van inschrijven die volledig bij de persoon zelf ligt kun je op het voortraject wél veel invloed hebben. Allereerst dien je goed na te denken over de plaats van de tool. Deze tool moet op een soortgelijke manier als een CTA geplaatst en opgemaakt worden, je wil namelijk dat deze in het oog springt. Plaats de tool niet helemaal onderaan van een lang stuk tekst en niet enkel op de contactpagina. Zonder dat het er te dik bovenop ligt dient de tool op iedere pagina zichtbaar te zijn voor het publiek van je website. Daarnaast is het een tip om iets aan te bieden aan de mensen die zich inschrijven. Veel websites doen dit door middel van het aanbieden van een korting of de database te beschrijven als een bepaalde club. Door bepaalde voordelen aan het inschrijven te koppelen maak je het aantrekkelijk voor je websitebezoekers om zich in te schrijven. De benoeming van het lid zijn van een club werkt in op het gevoel van ’erbij’ willen horen. Je laat de club als het ware als een uniek stel fans van je onderneming werken om zo een aanzien te creëren voor je e-mail database.
Een andere manier ziet wat meer op het actiever uitnodigen van mensen. De inschrijftool legt het initiatief meer bij de bezoeker, anders dan deze optie. De optie van het aanklikboxje, mensen hoeven alleen nog maar aan te vinken. Ook wel opt-in genoemd. Plaats bij alle formulieren op je website een vakje wat mensen aan kunnen vinken. Wanneer dit vakje aangevinkt is, melden de mensen zich aan voor de nieuwsbrief of iets soortgelijks. Op dit moment kun je de mensen toevoegen aan je database. Bij bestaande klanten mag dit vinkje zelfs al aangevinkt zijn, dit noem je opt-out. De drempel dien je zo laag mogelijk te maken voor het aanvinken van het vakje. Een inschrijfveld met vragen over de favoriete hobby van de bezoeker zijn achterneef is dus bijvoorbeeld geen slimme optie. Een paar of zelfs maar een enkel veld is vele malen effectiever. Dit kan ook door middel van een pop-up gebeuren maar dit raden wij in de meeste gevallen af, pop-ups zijn achterhaald en worden over het algemeen als irritant ervaren.
Maak daarnaast ook gebruik van de andere kanalen. Je hebt op de andere social media ook genoeg kansen om je e-mailmarketing op te krikken. Ga bijvoorbeeld in op de recente aanbiedingen binnen een bericht op Facebook. Stuur een link van een evenement mee met je tweet over het evenement. Bij al deze berichten via andere kanalen dient uiteindelijk de optie open te staan voor de mensen om zich aan te melden voor je database.
In eerste instantie kan je de bal bij de personen die de mail ontvangen zelf leggen door een aanmeldtool op je website te plaatsen. Op deze manier geven mensen zelf aan dat ze openstaan voor het ontvangen van mails van jouw bedrijf. In tegenstelling tot de manier van inschrijven die volledig bij de persoon zelf ligt kun je op het voortraject wél veel invloed hebben. Allereerst dien je goed na te denken over de plaats van de tool. Deze tool moet op een soortgelijke manier als een CTA geplaatst en opgemaakt worden, je wil namelijk dat deze in het oog springt. Plaats de tool niet helemaal onderaan van een lang stuk tekst en niet enkel op de contactpagina. Zonder dat het er te dik bovenop ligt dient de tool op iedere pagina zichtbaar te zijn voor het publiek van je website. Daarnaast is het een tip om iets aan te bieden aan de mensen die zich inschrijven. Veel websites doen dit door middel van het aanbieden van een korting of de database te beschrijven als een bepaalde club. Door bepaalde voordelen aan het inschrijven te koppelen maak je het aantrekkelijk voor je websitebezoekers om zich in te schrijven. De benoeming van het lid zijn van een club werkt in op het gevoel van ’erbij’ willen horen. Je laat de club als het ware als een uniek stel fans van je onderneming werken om zo een aanzien te creëren voor je e-mail database.
Een andere manier ziet wat meer op het actiever uitnodigen van mensen. De inschrijftool legt het initiatief meer bij de bezoeker, anders dan deze optie. De optie van het aanklikboxje, mensen hoeven alleen nog maar aan te vinken. Ook wel opt-in genoemd. Plaats bij alle formulieren op je website een vakje wat mensen aan kunnen vinken. Wanneer dit vakje aangevinkt is, melden de mensen zich aan voor de nieuwsbrief of iets soortgelijks. Op dit moment kun je de mensen toevoegen aan je database. Bij bestaande klanten mag dit vinkje zelfs al aangevinkt zijn, dit noem je opt-out. De drempel dien je zo laag mogelijk te maken voor het aanvinken van het vakje. Een inschrijfveld met vragen over de favoriete hobby van de bezoeker zijn achterneef is dus bijvoorbeeld geen slimme optie. Een paar of zelfs maar een enkel veld is vele malen effectiever. Dit kan ook door middel van een pop-up gebeuren maar dit raden wij in de meeste gevallen af, pop-ups zijn achterhaald en worden over het algemeen als irritant ervaren.
Maak daarnaast ook gebruik van de andere kanalen. Je hebt op de andere social media ook genoeg kansen om je e-mailmarketing op te krikken. Ga bijvoorbeeld in op de recente aanbiedingen binnen een bericht op Facebook. Stuur een link van een evenement mee met je tweet over het evenement. Bij al deze berichten via andere kanalen dient uiteindelijk de optie open te staan voor de mensen om zich aan te melden voor je database.
E-mailmarketing database verkleinen?

Uiteindelijk geldt ten aanzien van alle bovenstaande tips, filteren is goud waard. Een grote database lijkt in eerste opzicht een prima idee, maar het gaat uiteindelijk om wat er gebeurt aan de kant van de ontvanger. De e-mailmarketing dient daarom niet alleen een groot bereik te hebben maar bovenal doeltreffend te zijn. De trend van het vergroten van het bereik is de laatste jaren veranderd naar het openratio. Hoeveel procent van de mensen die je e-mail ontvangen opent hem ook daadwerkelijk? En hoeveel procent van de mensen klikt op de CTA van de geopende e-mails? Dit is de data waar je naar zou moeten kijken wanneer je een goede database wil hebben voor e-mailmarketing. Je dient dus je bestaande e-maildatabase te gaan filteren. Dit proces lijkt volgens ons veel op het proces van je doelgroep bepalen voor online-advertenties. Je gaat namelijk aan de hand van persoonlijke kenmerken bepalen of iemand getarget moet worden voor jouw e-mailmarketing. Het lastige aan deze vorm van marketing is dat je deze kenmerken moet verzamelen op basis van een actie van de gebruiker. De belangrijke kenmerken dien je letterlijk te vragen door middel van een aanmeldformulier. Dit is lastig omdat je enerzijds de weg naar aanmelden zo gemakkelijk en kort mogelijk wil maken. Ga daarom voorafgaand aan het opstellen van het aanmeldformulier bij jezelf na wat nou echt de top-3 van kenmerken moet zijn van degene die je zou willen targetten met een e-mailadvertentie. Wanneer je deze top-3 hebt samengesteld kan je aan de hand hiervan vragen opstellen die je per se wil stellen binnen het aanmeldformulier. Een tip hierbij is het maken van kaders, probeer open vragen zoveel mogelijk te vermijden. Door de belangrijke kenmerken te noemen binnen een gesloten vraag met een paar antwoordmogelijkheden maak je het proces richting filteren alsnog soepel. Een vinkje bij het juiste antwoord aanklikken is namelijk minder werk dan een antwoord verzinnen en dan ook nog eens op de juiste manier typen.
Daarnaast kun je ervoor kiezen het proces zelf wat te verlengen om uiteindelijk alsnog het beoogde doel te bereiken. Door in eerste instantie maar op een kenmerk te filteren en deze personen verder brengen naar een nieuw proces van filteren bereik je alsnog een doelgroep. Je doet in het begin een beroep op een relatief kleine bereidheid vanuit de bezoekers van je website. Degene die daarna verder gaan met de invulformulieren kun je dan gaan filteren naar écht relevant publiek.
Daarnaast kun je ervoor kiezen het proces zelf wat te verlengen om uiteindelijk alsnog het beoogde doel te bereiken. Door in eerste instantie maar op een kenmerk te filteren en deze personen verder brengen naar een nieuw proces van filteren bereik je alsnog een doelgroep. Je doet in het begin een beroep op een relatief kleine bereidheid vanuit de bezoekers van je website. Degene die daarna verder gaan met de invulformulieren kun je dan gaan filteren naar écht relevant publiek.
Hoe optimaliseer je een e-mailmarketing database?
Je huidige database is goed zoals hij nu is? Misschien wel, misschien niet. Het is het checken waard. Volgens ons geldt bij alle vormen van online marketing dat je nooit stil moet blijven zitten. De maatschappij is er naar om constant in verandering te zijn en te blijven. Hou daarom je database zo up-to-date mogelijk. Dit kun je bereiken door op een frequente basis de relevante gegevens bij te houden die van toepassing zijn op je database. Kijk ook naar ontwikkelingen in de wereld die van pas zouden kunnen komen bij je strategie omtrent je database. Een goed werkende database kan in een zekere periode steeds minder goed gaan werken, dit kun je op tijd opvangen door de werking van de database goed in de gaten de te houden.
Hulp nodig bij het optimaliseren van je e-mail database? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Hulp nodig bij het optimaliseren van je e-mail database? Neem vrijblijvend contact met ons op!