Gebruiksvriendelijkheid
Omdat de manier van ondernemen steeds meer via het internet gebeurt wil je ervoor zorgen dat je online image ook goed is. Dit kun je onder andere bereiken door het ontwikkelen van een goede website. Zomaar een website online zetten is niet verstandig voor je online gebruiksvriendelijkheid.
Hetgeen je wil uitstralen met je onderneming door een nette winkel te hebben en vriendelijk personeel wil je eenduidig uitstralen met je website. Het is dan ook te vergelijken met de werking van een nette fysieke winkel, je koopt eerder iets bij een winkel die een goede uitstraling heeft en waar personeel werkt wat je goed helpt. De gebruiksvriendelijkheid van een website heeft grote gevolgen voor het überhaupt bekijken van de website en daarop volgend het aanschaffen van een product of dienst. De grote gevolgen zijn gebaseerd op kleine details vandaar dat de ontwikkeling van een website erg nauw komt. Een gebruiksvriendelijke website is essentieel voor het bereiken van conversie en daarmede omzet.
De gebruiksvriendelijkheid ziet op een scala aan aspecten, maar kan op details ook mislopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lay-out. Zorg ervoor dat teksten overzichtelijk zijn en maak gebruik van functionele toevoegingen zoals afbeeldingen en video’s. Pas bij het inzetten van aantrekkelijke aspecten wel op, ze kunnen al gauw teveel worden op een website. Zet ze daarom altijd van uit een bepaalde mate van functionaliteit in om zo het overzicht te bewaren. Een website vol met bewegende plaatjes en flitsende kleuren leiden alleen maar af en komt al gauw over als irritant.
Omdat de gebruiksvriendelijkheid essentieel is voor de conversie zijn ook de CTA-buttons van belang bij de optimalisering van de gebruiksvriendelijkheid. Ontwerp opvallende en aantrekkelijke CTA-buttons om zo de weg naar conversie gemakkelijk en soepel te laten verlopen. Een van de vormen van conversie ziet op het achterlaten van contactgegevens dan wel het daadwerkelijk contact opnemen. Zorg er dan ook voor dat, nog meer dan andere zaken, de contactgegevens snel gevonden kunnen worden. Niets is zo vervelend als wanneer je een vraag wilt stellen aan een bedrijf en dat je hiervoor eerst een kwartier naar het telefoonnummer moet zoeken. Dit probleem kun je opvangen door een heldere contactpagina op te stellen, daarnaast kun je een banner onderaan elke pagina plaatsen waar je nogmaals beknopt je contactgegevens vermeld.
De bezoekers komen over het algemeen op je website terecht omdat ze ergens naar opzoek zijn, of dat nu algemene informatie is of specifieke producten, de weg er naar toe dient soepel te zijn. Zorg allereerst voor een overzichtelijke navigatie. Het menu dient gemakkelijk te bedienen zijn waardoor de bezoeker snel op de pagina van bestemming kan komen. Zorg er ook voor dat aan de hand van een interne zoekbalk mensen specifieke zaken kunnen zoeken. Je gaat dan als het ware de SEO-waarde van je eigen website regelen. Op bepaalde zoektermen zorgt de zoekmachine voor interne resultaten, deze dragen bij aan de vlotheid van het zoeken.
Tenslotte iets wat over geldt voor online marketing in brede zin en wat steeds belangrijker word, de mate van responsiviteit van je website. Zorg ervoor dat de website zichtbaar en bruikbaar is op zowel computers als mobiele apparaten en tablets. Het gebruik verschuift steeds verder naar andere apparaten dus je zult als onderneming moeten voldoen aan deze wens. Wanneer je website niet responsive is negeer je simpelweg alle mobiele gebruikers, oftewel alle eventuele omzet vanuit hun zijde. Door je website bruikbaar voor alle apparaten te maken open je de weg voor deze omzet.
Hetgeen je wil uitstralen met je onderneming door een nette winkel te hebben en vriendelijk personeel wil je eenduidig uitstralen met je website. Het is dan ook te vergelijken met de werking van een nette fysieke winkel, je koopt eerder iets bij een winkel die een goede uitstraling heeft en waar personeel werkt wat je goed helpt. De gebruiksvriendelijkheid van een website heeft grote gevolgen voor het überhaupt bekijken van de website en daarop volgend het aanschaffen van een product of dienst. De grote gevolgen zijn gebaseerd op kleine details vandaar dat de ontwikkeling van een website erg nauw komt. Een gebruiksvriendelijke website is essentieel voor het bereiken van conversie en daarmede omzet.
De gebruiksvriendelijkheid ziet op een scala aan aspecten, maar kan op details ook mislopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lay-out. Zorg ervoor dat teksten overzichtelijk zijn en maak gebruik van functionele toevoegingen zoals afbeeldingen en video’s. Pas bij het inzetten van aantrekkelijke aspecten wel op, ze kunnen al gauw teveel worden op een website. Zet ze daarom altijd van uit een bepaalde mate van functionaliteit in om zo het overzicht te bewaren. Een website vol met bewegende plaatjes en flitsende kleuren leiden alleen maar af en komt al gauw over als irritant.
Omdat de gebruiksvriendelijkheid essentieel is voor de conversie zijn ook de CTA-buttons van belang bij de optimalisering van de gebruiksvriendelijkheid. Ontwerp opvallende en aantrekkelijke CTA-buttons om zo de weg naar conversie gemakkelijk en soepel te laten verlopen. Een van de vormen van conversie ziet op het achterlaten van contactgegevens dan wel het daadwerkelijk contact opnemen. Zorg er dan ook voor dat, nog meer dan andere zaken, de contactgegevens snel gevonden kunnen worden. Niets is zo vervelend als wanneer je een vraag wilt stellen aan een bedrijf en dat je hiervoor eerst een kwartier naar het telefoonnummer moet zoeken. Dit probleem kun je opvangen door een heldere contactpagina op te stellen, daarnaast kun je een banner onderaan elke pagina plaatsen waar je nogmaals beknopt je contactgegevens vermeld.
De bezoekers komen over het algemeen op je website terecht omdat ze ergens naar opzoek zijn, of dat nu algemene informatie is of specifieke producten, de weg er naar toe dient soepel te zijn. Zorg allereerst voor een overzichtelijke navigatie. Het menu dient gemakkelijk te bedienen zijn waardoor de bezoeker snel op de pagina van bestemming kan komen. Zorg er ook voor dat aan de hand van een interne zoekbalk mensen specifieke zaken kunnen zoeken. Je gaat dan als het ware de SEO-waarde van je eigen website regelen. Op bepaalde zoektermen zorgt de zoekmachine voor interne resultaten, deze dragen bij aan de vlotheid van het zoeken.
Tenslotte iets wat over geldt voor online marketing in brede zin en wat steeds belangrijker word, de mate van responsiviteit van je website. Zorg ervoor dat de website zichtbaar en bruikbaar is op zowel computers als mobiele apparaten en tablets. Het gebruik verschuift steeds verder naar andere apparaten dus je zult als onderneming moeten voldoen aan deze wens. Wanneer je website niet responsive is negeer je simpelweg alle mobiele gebruikers, oftewel alle eventuele omzet vanuit hun zijde. Door je website bruikbaar voor alle apparaten te maken open je de weg voor deze omzet.