Facebook advertising
Hét social media platform van deze tijd. In de afgelopen jaren is Facebook uitgegroeid tot een niet meer weg te denken onderdeel van het online-leven. Met wereldwijd wel twee miljard actieve gebruikers is het ook voor online marketing een interessante optie. Op het gebied van online marketing is adverteren op Facebook een gat in de markt voor ondernemers, vaak een niet opgemerkte kans. In deze blog gaan we uitleggen hoe en waarom jij zou moeten adverteren via Facebook.
Waarom zou ik adverteren op Facebook?
Niet enkel het grote bereik wat je zou kunnen behalen op Facebook is de reden om te kiezen voor het adverteren via Facebook. Allereerst is het wel of niet werken van de advertentie voor een ieder gemakkelijk bij te houden. Van meet af aan maakt Facebook de werking van de advertentie inzichtelijk voor degene die de advertentie geplaatst heeft. Het wordt daarentegen wel aangeraden om je advertentie de tijd voordat je een oordeel velt. Het effect van de advertentie is eenvoudig bij te houden door het plaatsen van de pixel van Facebook. Na het plaatsen van deze pixel is per advertentie bij te houden hoeveel clicks je genereert en wat er met deze clicks gebeurt. Daarnaast zijn ook de kosten verbonden aan de clicks terug te zien in het door Facebook ontwikkelde advertentiedashboard. Zoals al vaker door ons aangehaald biedt deze overzichtelijke manier van adverteren ook goede opties om te gaan optimaliseren. Door het testen van verschillende ideeën kun je eenvoudig bijhouden welk idee wel werkt en welk idee niet. Pas de advertentie aan de hand van de verkregen data aan om een zo optimaal mogelijk werkende advertentie neer te zetten. Door gebruik te maken van de data kun je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk conversie verkrijgt tegen zo min mogelijk kosten.
Vervolgens biedt Facebook de optie om je advertenties ook te tonen aan bestaande klanten. Dit klinkt in beginsel misschien een beetje vreemd, maar niets is minder waar. Juist deze mensen hebben immers aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw dienst of product. Voor hun volgende aanschaf binnen hetzelfde segment of in ieder geval binnen jouw assortiment dien je ze daarentegen wel nog het laatste duwtje in de goede richting te geven. Door niet louter te adverteren met producten en/of diensten, maar ook te verwijzen naar de door jou geplaatste content bereik je ook bestaande klanten. Je wekt met het plaatsen van dit soort advertenties vertrouwen op bij de bestaande klanten. Facebook heeft het heel gemakkelijk gemaakt om deze groep eruit te filteren, je kunt simpelweg aangeven dat de advertentie enkel bestaande klanten moet targetten. Binnen deze groep is het zelfs nog mogelijk om verder te filteren. Zo kun je bijvoorbeeld de mensen targetten die een specifiek product hebben gekocht of de mensen die op de mailinglist van je nieuwsbrief staan. De bovenstaande manier van targetten is in de blog over remarketing verder uiteengezet, maar het mag zeker benoemt worden als een handig voordeel van adverteren via Facebook.
Het is al eens eerder aangehaald, het enorme bereik dat je via Facebook hebt. Het is een van de meest gebruikte platformen van Social Media. Met wel 9,6 miljoen gebruikers op dagelijkse basis staat Facebook met deze cijfers hoog op de ladder. De eenvoud van het adverteren via Facebook met daarnaast een groot bereik, zou voor iedere ondernemer al reden moeten zijn om te starten met adverteren via Facebook. Het is daarnaast ook voor een ieder bereikbaar. Alle doelgroepen die je kunt bedenken zitten wel op Facebook. De doelgroepen gebruiken de app daarnaast ook nog eens frequent. Kijk maar eens rond hoeveel mensen, waaronder jijzelf, even snel Facebook checken.
We kijken even naar de verschillende doelgroepen. Binnen Facebook is het mogelijk om heel specifiek je advertentie te targetten op een door jou samengestelde doelgroep. In beginsel kun je de doelgroep kiezen aan de hand van bijvoorbeeld een van de volgende factoren:
En nog talloze opties zijn er mogelijk binnen Facebook Advertising om je doelgroep samen te stellen. Nadat je deze doelgroep hebt samengesteld kun je ook meerdere factoren waar je op samengesteld hebt met elkaar combineren om zo degene die dan weer buiten deze selectie vallen eruit te filteren.
Last but not least is adverteren via Facebook een relatief goedkope optie. In tegenstelling tot adverteren via Google Ads of via LinkedIn, is Facebook met zekerheid een goedkopere optie te noemen. Gratis posten door simpelweg nieuwsberichten te plaatsen via je bedrijfspagina is zinloos als het gaat om een het organiseren van een hogere conversie. Door een recent ontwikkeld algoritme van Facebook zijn de gratis nieuwsberichten niet meer rendabel voor conversie. Het goedkope karakter van Facebook zit in de vrije keuze van het budget. Je kunt er zelfs voor kiezen om €1,- per dag te besteden aan adverteren via Facebook. Op deze manier kun je het zo duur maken als je zelf wilt en dan achteraf altijd nog beslissen of het genoeg oplevert.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van je campagne via Facebook? Wij staan voor je klaar, neem vrijblijvend contact op met onze experts!
Vervolgens biedt Facebook de optie om je advertenties ook te tonen aan bestaande klanten. Dit klinkt in beginsel misschien een beetje vreemd, maar niets is minder waar. Juist deze mensen hebben immers aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw dienst of product. Voor hun volgende aanschaf binnen hetzelfde segment of in ieder geval binnen jouw assortiment dien je ze daarentegen wel nog het laatste duwtje in de goede richting te geven. Door niet louter te adverteren met producten en/of diensten, maar ook te verwijzen naar de door jou geplaatste content bereik je ook bestaande klanten. Je wekt met het plaatsen van dit soort advertenties vertrouwen op bij de bestaande klanten. Facebook heeft het heel gemakkelijk gemaakt om deze groep eruit te filteren, je kunt simpelweg aangeven dat de advertentie enkel bestaande klanten moet targetten. Binnen deze groep is het zelfs nog mogelijk om verder te filteren. Zo kun je bijvoorbeeld de mensen targetten die een specifiek product hebben gekocht of de mensen die op de mailinglist van je nieuwsbrief staan. De bovenstaande manier van targetten is in de blog over remarketing verder uiteengezet, maar het mag zeker benoemt worden als een handig voordeel van adverteren via Facebook.
Het is al eens eerder aangehaald, het enorme bereik dat je via Facebook hebt. Het is een van de meest gebruikte platformen van Social Media. Met wel 9,6 miljoen gebruikers op dagelijkse basis staat Facebook met deze cijfers hoog op de ladder. De eenvoud van het adverteren via Facebook met daarnaast een groot bereik, zou voor iedere ondernemer al reden moeten zijn om te starten met adverteren via Facebook. Het is daarnaast ook voor een ieder bereikbaar. Alle doelgroepen die je kunt bedenken zitten wel op Facebook. De doelgroepen gebruiken de app daarnaast ook nog eens frequent. Kijk maar eens rond hoeveel mensen, waaronder jijzelf, even snel Facebook checken.
We kijken even naar de verschillende doelgroepen. Binnen Facebook is het mogelijk om heel specifiek je advertentie te targetten op een door jou samengestelde doelgroep. In beginsel kun je de doelgroep kiezen aan de hand van bijvoorbeeld een van de volgende factoren:
- Locatie
- Interesses
- Gedeelde vrienden
- Leeftijdsgroepen
- Nationaliteit
- Geslacht
En nog talloze opties zijn er mogelijk binnen Facebook Advertising om je doelgroep samen te stellen. Nadat je deze doelgroep hebt samengesteld kun je ook meerdere factoren waar je op samengesteld hebt met elkaar combineren om zo degene die dan weer buiten deze selectie vallen eruit te filteren.
Last but not least is adverteren via Facebook een relatief goedkope optie. In tegenstelling tot adverteren via Google Ads of via LinkedIn, is Facebook met zekerheid een goedkopere optie te noemen. Gratis posten door simpelweg nieuwsberichten te plaatsen via je bedrijfspagina is zinloos als het gaat om een het organiseren van een hogere conversie. Door een recent ontwikkeld algoritme van Facebook zijn de gratis nieuwsberichten niet meer rendabel voor conversie. Het goedkope karakter van Facebook zit in de vrije keuze van het budget. Je kunt er zelfs voor kiezen om €1,- per dag te besteden aan adverteren via Facebook. Op deze manier kun je het zo duur maken als je zelf wilt en dan achteraf altijd nog beslissen of het genoeg oplevert.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van je campagne via Facebook? Wij staan voor je klaar, neem vrijblijvend contact op met onze experts!
Hoe moet ik adverteren via Facebook?
Het eenvoudige karakter wat eerder geschetst werd brengt ook een valkuil met zich mee. Adverteren is geen rocket science maar het dient wel met enige bekendheid van zaken te gebeuren.
Allereest is het verstandig om voorafgaand aan het opzetten van een campagne via Facebook een grondig onderzoek te doen naar je doelgroep. Het is dan wel zo dat je deze doelgroep binnen Facebook enorm specifiek kan targetten, je dient wel de juiste doelgroep voor ogen te hebben. Kijk naar het gedrag van de mensen die je website bezoeken en overgaan tot conversie, maar denk ook aan de bezoekers van je fysieke winkel. Target je doelgroep op basis van enkele factoren die Facebook je aanbiedt zodat je heel specifiek de groep target die jouw content interessant vindt maar ook bereid is tot het overgaan naar conversie.
Wanneer je de juist doelgroep hebt gevonden dien je ook de juiste content te plaatsen. Het plaatsen van advertenties waar het er te dik op ligt dat ze iemand willen overhalen tot een aankoop werkt niet altijd even goed. Een beter plan is om interessante content te plaatsen die degene die klikt naar een landingspagina brengt. Het simpelweg plaatsen van een blog boordevol interessante informatie of iets soortgelijks zorgt voor meer clicks maar ook een vertrouwelijker gevoel bij de bezoekers.
Het plaatsen van de advertentie is ook iets om over na te denken. Na de keuze voor de doelgroep kun je binnen het dashboard van Facebook kiezen waar jouw advertentie terecht gaat komen. De plaatsing van je advertentie dient volgens ons afhankelijk te zijn van het doel wat je advertentie gaat dienen. Het is mogelijk om zowel binnen als buiten Facebook terecht te komen met je advertentie. Met het adverteren via Facebook kun je verschillende doelen bereiken. Deze zijn in principe niet anders dan bij het normale adverteren, maar verdienen daarom niet minder aandacht. De volgende doelen zijn voorbeelden van doelen die je met je advertentie kunt bereiken:
Allereest is het verstandig om voorafgaand aan het opzetten van een campagne via Facebook een grondig onderzoek te doen naar je doelgroep. Het is dan wel zo dat je deze doelgroep binnen Facebook enorm specifiek kan targetten, je dient wel de juiste doelgroep voor ogen te hebben. Kijk naar het gedrag van de mensen die je website bezoeken en overgaan tot conversie, maar denk ook aan de bezoekers van je fysieke winkel. Target je doelgroep op basis van enkele factoren die Facebook je aanbiedt zodat je heel specifiek de groep target die jouw content interessant vindt maar ook bereid is tot het overgaan naar conversie.
Wanneer je de juist doelgroep hebt gevonden dien je ook de juiste content te plaatsen. Het plaatsen van advertenties waar het er te dik op ligt dat ze iemand willen overhalen tot een aankoop werkt niet altijd even goed. Een beter plan is om interessante content te plaatsen die degene die klikt naar een landingspagina brengt. Het simpelweg plaatsen van een blog boordevol interessante informatie of iets soortgelijks zorgt voor meer clicks maar ook een vertrouwelijker gevoel bij de bezoekers.
Het plaatsen van de advertentie is ook iets om over na te denken. Na de keuze voor de doelgroep kun je binnen het dashboard van Facebook kiezen waar jouw advertentie terecht gaat komen. De plaatsing van je advertentie dient volgens ons afhankelijk te zijn van het doel wat je advertentie gaat dienen. Het is mogelijk om zowel binnen als buiten Facebook terecht te komen met je advertentie. Met het adverteren via Facebook kun je verschillende doelen bereiken. Deze zijn in principe niet anders dan bij het normale adverteren, maar verdienen daarom niet minder aandacht. De volgende doelen zijn voorbeelden van doelen die je met je advertentie kunt bereiken:
- Naamsbekendheid
- Traffic naar bedrijfspagina binnen Facebook
- Traffic naar eigen website
- Conversie bereiken
Kies vooraf zorgvuldig uit wat past bij je bedrijf en je advertentie. Zo is het mogelijk om met je Facebook Ads op Instagram getoond te worden, tussen livestreams op Facebook door, maar ook gewoon als gesponsord bericht op de tijdlijn. De ervaring leert dat de laatst genoemde optie toch altijd de best werkende blijkt te zijn. Mensen krijgen het tussen het scrollen door als het ware als een nieuwsbericht te zien op hun tijdlijn en spenderen er net zoveel aandacht aan als normale nieuwsberichten. Dit in tegenstelling tot een advertentie voorafgaand of tijdens een filmpje, deze worden vaak als irritant ervaren. Ook de advertenties die aan de rechterkant van Facebook getoond worden zorgen vaak niet voor conversie, deze advertenties dragen daarentegen wel bij aan de naamsbekendheid. Een recentelijke ontwikkeling op Facebook heeft ervoor gezorgd dat er, net zoals bij Instagram, berichten in verhalen geplaatst kunnen worden. Ook binnen deze verhalen is het mogelijk om als advertentie voor bij te komen. Binnen de verhalende vorm van adverteren heb je op Facebook twee verschillende opties. Allereerst kun je bij de vrienden van degene die je pagina een like hebben gegeven voorbij komen, daarnaast kun je ook ervoor kiezen om alleen binnen je huidige klantenbase voorbij te komen in de story’s. Voor het kiezen voor adverteren via Instagram is geen Instagram-account vereist.
De advertentie is niet alleen qua doelgroep naar je eigen wensen aan te passen. Het wordt daarom ook aangeraden om verschillende ideeën te testen. Het wel of niet slagen van een advertentie kan beslist worden op details. Test daarom de advertentie met verschillende afbeeldingen, titels en ondertitels. Door het goed in de gaten houden van de advertentie kun je de werking in kaart brengen en de slechte resultaten eruit filteren. Door voort te borduren op goed werkende advertenties en deze tactieken misschien zelfs te combineren bereik je uiteindelijk een optimale advertentie. Test daarentegen niet enkel op het ‘’zichtbare’’ resultaat. De advertenties dragen ook onbewust bij aan een stukje ondernemer-klant relatie en aan het gevoel wat je met je product of dienst achterlaat. Hierin investeren is een must om, in een later stadium, ook nog je product of dienst te kunnen verkopen. Het doel dient dus nooit en te nimmer enkel harde verkoop te zijn, maar ook interessante en dienstverlenende content. Ook is het mogelijk om de frequentie per bezoeker aan te geven. Zet deze optie tactisch in, je dient de juiste balans te vinden. De juiste balans per advertentie kan verschillen, maar dient te allen tijde te zien op het bereik van conversie en het niet irritant bevonden willen worden.
Heb je hulp nodig bij het opzetten of optimaliseren van je Facebook Ads campagne? Wij helpen je graag verder!
De advertentie is niet alleen qua doelgroep naar je eigen wensen aan te passen. Het wordt daarom ook aangeraden om verschillende ideeën te testen. Het wel of niet slagen van een advertentie kan beslist worden op details. Test daarom de advertentie met verschillende afbeeldingen, titels en ondertitels. Door het goed in de gaten houden van de advertentie kun je de werking in kaart brengen en de slechte resultaten eruit filteren. Door voort te borduren op goed werkende advertenties en deze tactieken misschien zelfs te combineren bereik je uiteindelijk een optimale advertentie. Test daarentegen niet enkel op het ‘’zichtbare’’ resultaat. De advertenties dragen ook onbewust bij aan een stukje ondernemer-klant relatie en aan het gevoel wat je met je product of dienst achterlaat. Hierin investeren is een must om, in een later stadium, ook nog je product of dienst te kunnen verkopen. Het doel dient dus nooit en te nimmer enkel harde verkoop te zijn, maar ook interessante en dienstverlenende content. Ook is het mogelijk om de frequentie per bezoeker aan te geven. Zet deze optie tactisch in, je dient de juiste balans te vinden. De juiste balans per advertentie kan verschillen, maar dient te allen tijde te zien op het bereik van conversie en het niet irritant bevonden willen worden.
Heb je hulp nodig bij het opzetten of optimaliseren van je Facebook Ads campagne? Wij helpen je graag verder!