Logo’s (laten) maken
Een logo, het gezicht van je onderneming. Een logo is een afbeelding, een tekst of een combinatie van beide, dat als kenmerk dient voor een product- of bedrijfsnaam. De impact van een logo wordt door veel ondernemers onderschat. Het is in veel gevallen de eerste indruk die je achterlaat bij mensen, en een eerste indruk kun je niet herkansen. Dat het logo zo belangrijk is blijkt uit enkele onderzoeken, lees in onderstaande blog verder over het waarom en hoe van een logo (laten) ontwerpen.
|
Waarom zou ik een logo laten maken?
Het lijkt in beginsel een detail van je onderneming, het logo. De kleine afbeelding zou volgens veel mensen niet zoveel waarde vertegenwoordigen. Maar niets is minder waar, je logo bepaalt in een vroeg stadium al of een potentiële klant verdere interesse toont in jouw bedrijf. Sterker nog het logo wékt in eerste instantie de interesse. Het is als het ware het tweede gezicht van je onderneming, naast je eigen gezicht. Het logo verschijnt namelijk ook op veel plekken waar jij niet aanwezig bent als het gezicht van je bedrijf. Het logo roept bij mensen bepaalde gevoelens en verbanden op. Als je het logo dus goed ontwerpt, heeft dit een positieve uitwerking op (potentiële) klanten. Naast de verbale klantenwerving, moet het logo op non-verbaal terrein winst boeken voor je onderneming.
Een logo roept bepaalde gevoelens op bij personen. Met deze gevoelens kun je als onderneming gaan spelen. Op basis van herkenning kun je ervoor zorgen dat degene die jouw logo ziet daar een positief gevoel aan over houdt. Wanneer diegene dan een product of dienst binnen jouw sector overweegt aan te schaffen, zal sneller aan jouw onderneming gedacht worden. Het goede gevoel werkt als het ware als een onbewuste marketingtruc. Niet alleen de simpele vorm van herkenning is hierbij van toepassing. Ook het feit dat je dus niet meer met lappen reclametekst hoeft te werken. Simpelweg je logo plaatsen op een reclamebord o.i.d. zegt hetzelfde als een groot tekstblok. Juist door de kracht van herkenning is een logo voldoende. Wanneer dit logo dan steeds vaker (onbewust) voorbij komt op verschillende locaties creëer je hiermee een goed gevoel bij (potentiële) klanten.
Je logo straalt het image van je onderneming uit, zorg er dus voor dat beide overeenkomen. Het gevoel dat jij wil uitstralen met jouw dienstverlening dient aan te sluiten op het gevoel dat je logo achterlaat en vice versa. Een knus en gezellig bruin café heeft niks aan een Wallstreet-achtig, zakelijk logo. Daarnaast zou het ongeloofwaardig overkomen wanneer een high-end ICT-bedrijf een erg kinderlijk logo heeft. Denk van tevoren dus goed na over wat het image van je bedrijf is; en zorg je logo hiermee in overeenstemming is. Maar naast de uitstraling van je bedrijf, moet je natuurlijk ook aan de targets van je onderneming denken. De mensen die je met je marketing wil targetten dienen een vertrouwd gevoel te krijgen bij het logo. Pas niet achteloos je logo aan aan je doelgroep, maar denk na wat wel en wat niet zou werken bij je doelgroep. Gebruik bij het ontwikkelingsproces van je logo altijd een combinatie van je huisstijl en je doelgroep.
Een logo roept bepaalde gevoelens op bij personen. Met deze gevoelens kun je als onderneming gaan spelen. Op basis van herkenning kun je ervoor zorgen dat degene die jouw logo ziet daar een positief gevoel aan over houdt. Wanneer diegene dan een product of dienst binnen jouw sector overweegt aan te schaffen, zal sneller aan jouw onderneming gedacht worden. Het goede gevoel werkt als het ware als een onbewuste marketingtruc. Niet alleen de simpele vorm van herkenning is hierbij van toepassing. Ook het feit dat je dus niet meer met lappen reclametekst hoeft te werken. Simpelweg je logo plaatsen op een reclamebord o.i.d. zegt hetzelfde als een groot tekstblok. Juist door de kracht van herkenning is een logo voldoende. Wanneer dit logo dan steeds vaker (onbewust) voorbij komt op verschillende locaties creëer je hiermee een goed gevoel bij (potentiële) klanten.
Je logo straalt het image van je onderneming uit, zorg er dus voor dat beide overeenkomen. Het gevoel dat jij wil uitstralen met jouw dienstverlening dient aan te sluiten op het gevoel dat je logo achterlaat en vice versa. Een knus en gezellig bruin café heeft niks aan een Wallstreet-achtig, zakelijk logo. Daarnaast zou het ongeloofwaardig overkomen wanneer een high-end ICT-bedrijf een erg kinderlijk logo heeft. Denk van tevoren dus goed na over wat het image van je bedrijf is; en zorg je logo hiermee in overeenstemming is. Maar naast de uitstraling van je bedrijf, moet je natuurlijk ook aan de targets van je onderneming denken. De mensen die je met je marketing wil targetten dienen een vertrouwd gevoel te krijgen bij het logo. Pas niet achteloos je logo aan aan je doelgroep, maar denk na wat wel en wat niet zou werken bij je doelgroep. Gebruik bij het ontwikkelingsproces van je logo altijd een combinatie van je huisstijl en je doelgroep.
Welke stappen moet ik zetten bij het ontwerpen van een logo?
De eerste stap die je dient te zetten is het schrijven van een duidelijk plan. Een goed begin is het halve werk, een vaak gebruikt cliché maar bij logo’s zonder meer van toepassing. Een logo ontwerpen zonder goede voorbereiding staat volgens ons gelijk aan het hebben van geen logo. In het plan dien je zaken als doelgroep, doelstelling, huisstijl, kleurgebruik en identiteit op te nemen. Wanneer je hiervoor genoemde zaken goed in kaart hebt gebracht is het vele malen eenvoudiger om een goed logo in elkaar te zetten. Kijk ook eens naar de logo’s van bedrijven waar jij je goed bij voelt. Neem het niet klakkeloos over, maar haal er wel inspiratie uit, in principe ben jij, als ondernemer, ook ‘’gewoon’’ een klant voor andere ondernemingen.
De doelgroep is een zwaarwegende factor bij het ontwerpen van een logo. Je maakt het logo tenslotte voor je doelgroep. Kijk aan de hand van factoren als leeftijd, woonplaats en hobby’s naar verschillende logo’s die aan de wens van de doelgroep beantwoorden. Je wekt de interesse van de doelgroep door je logo zo te ontwerpen dat het een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Een logo wat een beeld achterlaat dat niet beantwoord aan de wensen van degene die het ziet werkt afstotend. Je wilt juist het gevoel achterlaten bij (potentiële) klanten dat jij en jouw onderneming passen bij hun wensen.
Laat je bij het maken ontwerpen van een logo niet leiden door trends. De trend lijkt op het moment van bedenken in te spelen op de op dat moment geldende hype, maar is kansloos op de lange termijn. Je logo moet jarenlang mee kunnen zonder dat het jaarlijks aan de geldende trends aangepast dient te worden. Laat je voorafgaand aan het kiezen van een logo dan ook altijd door een objectieve professional adviseren. Dat is slim als het gaat over de ‘tijdloosheid’ van een logo, maar ook omdat je zo kunt uitvragen of het logo herkenning oproept en voldoet aan het bedachte profiel.
Wanneer je het logo gaat ontwerpen moet je je bewust zijn van de responsiviteit. Niet alleen je website, nee, op alle mogelijke platformen moet jouw logo goed en mooi worden vertoond. Het spreekt voor zich dat een logo niet alleen gezien wordt op een megagroot reclamebord, maar ook in het klein op een visitekaartje of telefoonscherm. Wanneer een logo alleen werkt als het op groot formaat getoond wordt is het simpelweg niet het logo waar je voor moet gaan. Je logo dient op alle formaten en op alle platformen dezelfde boodschap uit te dragen.
Lukt het je niet om een gedegen plan op te zetten wat betreft je logo ontwikkeling? Kom een keer vrijblijvend langs voor een kop koffie en bespreek het met ons!
De doelgroep is een zwaarwegende factor bij het ontwerpen van een logo. Je maakt het logo tenslotte voor je doelgroep. Kijk aan de hand van factoren als leeftijd, woonplaats en hobby’s naar verschillende logo’s die aan de wens van de doelgroep beantwoorden. Je wekt de interesse van de doelgroep door je logo zo te ontwerpen dat het een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Een logo wat een beeld achterlaat dat niet beantwoord aan de wensen van degene die het ziet werkt afstotend. Je wilt juist het gevoel achterlaten bij (potentiële) klanten dat jij en jouw onderneming passen bij hun wensen.
Laat je bij het maken ontwerpen van een logo niet leiden door trends. De trend lijkt op het moment van bedenken in te spelen op de op dat moment geldende hype, maar is kansloos op de lange termijn. Je logo moet jarenlang mee kunnen zonder dat het jaarlijks aan de geldende trends aangepast dient te worden. Laat je voorafgaand aan het kiezen van een logo dan ook altijd door een objectieve professional adviseren. Dat is slim als het gaat over de ‘tijdloosheid’ van een logo, maar ook omdat je zo kunt uitvragen of het logo herkenning oproept en voldoet aan het bedachte profiel.
Wanneer je het logo gaat ontwerpen moet je je bewust zijn van de responsiviteit. Niet alleen je website, nee, op alle mogelijke platformen moet jouw logo goed en mooi worden vertoond. Het spreekt voor zich dat een logo niet alleen gezien wordt op een megagroot reclamebord, maar ook in het klein op een visitekaartje of telefoonscherm. Wanneer een logo alleen werkt als het op groot formaat getoond wordt is het simpelweg niet het logo waar je voor moet gaan. Je logo dient op alle formaten en op alle platformen dezelfde boodschap uit te dragen.
Lukt het je niet om een gedegen plan op te zetten wat betreft je logo ontwikkeling? Kom een keer vrijblijvend langs voor een kop koffie en bespreek het met ons!
Waarom het laten maken van een logo uitbesteden?
Het belang van een goed logo is hierboven uiteengezet. Juist omdat het belang zo groot is en er veel meer bij komt kijken dan veel ondernemers denken is uitbesteden een verstandige optie. We zien veel voorbeelden voorbij komen van logo’s die zomaar even tussen neus en lippen door in elkaar gezet zijn, de werking van een goed logo wordt hiermee volledig onderuitgehaald. Of, andere veelgemaakte fout, ondernemers steken kostbare tijd in het ontwerpen van een logo om onderaan de streep een net niet perfect logo aan over te houden. Het laten ontwikkelen van een logo kost geld, maar de tijd die je er zelf in zou steken is ook niet gratis. Wanneer je het ontwerpen van een logo uit handen geeft aan een professional weet je zeker dat iemand met verstand van deze materie het logo ontwerpt. Het is in geen enkel geval de bedoeling dat je het werk volledig uit handen geeft. Het is veel meer de bedoeling dat de expert jou helpt om je wensen te vertalen naar een logo. De invloed op het uiteindelijke logo raak je dus niet kwijt door het ontwerp uit te besteden. Door voorafgaand aan het uitbesteden van het ontwerp goed na te denken, in gesprek te gaan met de expert kun je je invloed behouden. De bedoelingen die je met het logo hebt zijn vaak lastig te vertalen, maar een professional kan je hierin prima bijstaan. Een logo ontwerpen is vakwerk, zo simpel is het. Wij raden dan ook aan om een professional in de arm te nemen. Zo weet je zeker dat je aan het eind van de rit een kwalitatief hoogstaand logo kunt presenteren.
Heb jij hulp nodig bij het ontwerpen van je logo? Onze experts op het gebied van web- en logodesign staan voor je klaar!
Heb jij hulp nodig bij het ontwerpen van je logo? Onze experts op het gebied van web- en logodesign staan voor je klaar!