YouTube Advertising
YouTube, een site boordevol met verschillende video’s. Maar YouTube kan daarnaast ook een uitstekende optie zijn voor het genereren van omzet. Door middel van het slim adverteren via YouTube en zelf video’s te plaatsen op het platform kun je een hoop winst boeken! Je bereikt namelijk de op een na grootste zoekmachine wereldwijd, met dagelijks miljoenen gebruikers.
Hoe werkt adverteren via YouTube?

YouTube is een belangrijke partner van Google. Met je Google-account is het mogelijk om gebruik te maken van het platform YouTube. Je kunt als het ware je eigen kanaal creëren voor het delen van bedrijfsvideo’s via YouTube. Het plaatsen van deze video’s helpt de marketing binnen je bedrijf verder op een brede manier van adverteren. Je kunt reeds geposte content uitlichten in de video’s, maar de video’s opzichzelfstaand zijn ook content.
YouTube werkt op het gebied van SEO ongeveer hetzelfde als Google. Het optimaliseren van de vindbaarheid binnen YouTube begint bij het aanmaken van je account. Hoe noem je jezelf? Zorg voor een naam die dichtbij je bedrijfsnaam blijft, maar die ook optimaal werkt op het gebied van SEO. Met name de tekst onder je account waarin je wat vertelt over het hoe en waarom van het account is de ideale manier om op het gebied van SEO te scoren. Richt de hiervoor genoemde tekst dan ook net zo in als je de teksten op je website inricht. De eerste 48 tekens van deze tekst gebruiken de zoekmachines om te bepalen waar je eindigt binnen de zoekresultaten. Plaats het SEO-technisch sterke gedeelte dus vooral in de eerste 48 tekens. Gebruik zoektermen waarop je gevonden wilt worden. De zogenaamde keywords zijn hier wederom van belang, het is dan ook een aanrader om minimaal één keyword te gebruiken in de naam van je kanaal.
De inhoud van je video’s is daarnaast iets waar goed over nagedacht moet worden. Dit begint bij de zoekwoorden. Optimaliseer de titel en beschrijving van je video op zo’n manier dat je gevonden wordt op de termen waarop je gevonden wilt worden. De vindbaarheid van je video kun je verbeteren door gebruik te maken van tags. Door het goed inrichten van deze tags plaatst YouTube je hoger in de zoekresultaten wanneer je aansluit op de zoekopdracht van de internetgebruiker.
Met het hoog eindigen in de zoekresultaten heb je het eerste punt gepakt in de race naar conversie, echter daarmee begint het pas. De volgende stap in het proces is de zogenaamde thumbnail. Alle zoekresultaten verschijnen met een afbeelding naast de titel. Deze thumbnail kun je zelf instellen. Denk er goed over na wat je als thumbnail bij je video plaatst. Dit kan degene die heeft gezocht triggeren om op je video te klikken, waarmee de eerste winst al geboekt wordt. YouTube biedt een aantal zelf gekozen stilstaande beelden van je video als optie om te gebruiken als thumbnail. Het wordt echter aangeraden om een zelfgemaakte afbeelding te ontwerpen voor het gebruik als thumbnail. De thumbnail dient wat ons betreft vergeleken te worden met het logo van je bedrijf. Dit is het moment om een goede eerste indruk achter te laten en het juiste gevoel op te wekken bij de potentiële klanten.
Heb jij hulp nodig bij het opzetten van je YouTube kanaal? Onze experts op het gebied van YouTube advertising staan voor je klaar!
YouTube werkt op het gebied van SEO ongeveer hetzelfde als Google. Het optimaliseren van de vindbaarheid binnen YouTube begint bij het aanmaken van je account. Hoe noem je jezelf? Zorg voor een naam die dichtbij je bedrijfsnaam blijft, maar die ook optimaal werkt op het gebied van SEO. Met name de tekst onder je account waarin je wat vertelt over het hoe en waarom van het account is de ideale manier om op het gebied van SEO te scoren. Richt de hiervoor genoemde tekst dan ook net zo in als je de teksten op je website inricht. De eerste 48 tekens van deze tekst gebruiken de zoekmachines om te bepalen waar je eindigt binnen de zoekresultaten. Plaats het SEO-technisch sterke gedeelte dus vooral in de eerste 48 tekens. Gebruik zoektermen waarop je gevonden wilt worden. De zogenaamde keywords zijn hier wederom van belang, het is dan ook een aanrader om minimaal één keyword te gebruiken in de naam van je kanaal.
De inhoud van je video’s is daarnaast iets waar goed over nagedacht moet worden. Dit begint bij de zoekwoorden. Optimaliseer de titel en beschrijving van je video op zo’n manier dat je gevonden wordt op de termen waarop je gevonden wilt worden. De vindbaarheid van je video kun je verbeteren door gebruik te maken van tags. Door het goed inrichten van deze tags plaatst YouTube je hoger in de zoekresultaten wanneer je aansluit op de zoekopdracht van de internetgebruiker.
Met het hoog eindigen in de zoekresultaten heb je het eerste punt gepakt in de race naar conversie, echter daarmee begint het pas. De volgende stap in het proces is de zogenaamde thumbnail. Alle zoekresultaten verschijnen met een afbeelding naast de titel. Deze thumbnail kun je zelf instellen. Denk er goed over na wat je als thumbnail bij je video plaatst. Dit kan degene die heeft gezocht triggeren om op je video te klikken, waarmee de eerste winst al geboekt wordt. YouTube biedt een aantal zelf gekozen stilstaande beelden van je video als optie om te gebruiken als thumbnail. Het wordt echter aangeraden om een zelfgemaakte afbeelding te ontwerpen voor het gebruik als thumbnail. De thumbnail dient wat ons betreft vergeleken te worden met het logo van je bedrijf. Dit is het moment om een goede eerste indruk achter te laten en het juiste gevoel op te wekken bij de potentiële klanten.
Heb jij hulp nodig bij het opzetten van je YouTube kanaal? Onze experts op het gebied van YouTube advertising staan voor je klaar!
Hoe moet mijn YouTube bedrijfscontent eruit zien?

Net zoals bij de homepage van je website beslist de kijker van je video binnen enkele seconden of het interessant genoeg is of niet. Een sterk begin van je video waarmee je direct je boodschap duidelijk maakt is daarom aan te raden. Richt dit gedeelte dus zo in dat je in korte tijd de kijker overtuigt om verder te kijken. Een intro waarin je snel schakelt tussen beelden en met een interessantevoice-over is een manier om deze overtuiging te bewerkstelligen. Niet alleen de (onder-)titel en de tags onder je video zijn belangrijk voor het hoog eindigen binnen de zoekmachine, ook hetgeen er gezegd wordt in de video speelt mee. YouTube analyseert naast de tekst bij je video ook de audio. Zorg er dus voor dat je de belangrijke keywords niet alleen toevoegt als titel of tag, maar dat je deze ook daadwerkelijk benoemt in je video.
Zorg ervoor dat je in je video enkel vertelt wat je in die video moet vertellen. Het wordt aangeraden om voorafgaand aan het filmen enkele hoofddoelen te noteren. Wanneer je merkt dat je teveel hebt verteld in een video kun je ervoor kiezen er twee video’s van te maken. De lengte van een video is daarom ook nooit langer dan ongeveer 20 minuten. Onderzoek wijst uit dat de hoogst geplaatste video’s in de zoekresultaten gemiddeld 14 minuten en 50 seconden duren.
Daarnaast is het een aanrader om je video’s onder te verdelen in categorieën en eventuele subcategorieën. Maak van deze categorieën afzonderlijke playlists. Niet alleen creëer je hiermee overzicht voor jezelf en de gebruiker, het maakt het ook aantrekkelijker om meerdere video’s achter elkaar te kijken. Naast het feit dat het kijken van video’s al conversie betekent, kun je ook op de videopagina nog conversie verwerven. Door middel van enkele CTA-buttons van YouTube zelf laat je de video nog meer winst voor je boeken. De video kan namelijk gedeeld, geliket en becommentarieerd worden. Daarnaast staat er op de pagina een CTA-button waardoor kijkers zich kunnen abonneren op je kanaal, hierdoor krijgen ze een melding wanneer jij een nieuwe video plaatst. Een veelgebruikte manier om mensen zover te krijgen te klikken op de CTA-buttons is ernaar verwijzen in je video. Voorts gebruiken veel kanalen vaak een eindscherm wat enkele seconden loopt en waarin een link naar een CTA-button verwerkt is. De video is dan al afgelopen, maar enkele seconden is er een scherm te zien met een link erin verwerkt. Het mag er dus best dik bovenop liggen dat je de kijker graag wilt verleiden.
Plaats je video niet enkel op YouTube, maar verwijs ook naar je video’s op je website en de social media van je bedrijf. Hiermee genereer je meer traffic naar je video’s en daarmee een opening naar conversie.
Kom je er niet aan toe om effectieve video-content te maken op YouTube? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder!
Zorg ervoor dat je in je video enkel vertelt wat je in die video moet vertellen. Het wordt aangeraden om voorafgaand aan het filmen enkele hoofddoelen te noteren. Wanneer je merkt dat je teveel hebt verteld in een video kun je ervoor kiezen er twee video’s van te maken. De lengte van een video is daarom ook nooit langer dan ongeveer 20 minuten. Onderzoek wijst uit dat de hoogst geplaatste video’s in de zoekresultaten gemiddeld 14 minuten en 50 seconden duren.
Daarnaast is het een aanrader om je video’s onder te verdelen in categorieën en eventuele subcategorieën. Maak van deze categorieën afzonderlijke playlists. Niet alleen creëer je hiermee overzicht voor jezelf en de gebruiker, het maakt het ook aantrekkelijker om meerdere video’s achter elkaar te kijken. Naast het feit dat het kijken van video’s al conversie betekent, kun je ook op de videopagina nog conversie verwerven. Door middel van enkele CTA-buttons van YouTube zelf laat je de video nog meer winst voor je boeken. De video kan namelijk gedeeld, geliket en becommentarieerd worden. Daarnaast staat er op de pagina een CTA-button waardoor kijkers zich kunnen abonneren op je kanaal, hierdoor krijgen ze een melding wanneer jij een nieuwe video plaatst. Een veelgebruikte manier om mensen zover te krijgen te klikken op de CTA-buttons is ernaar verwijzen in je video. Voorts gebruiken veel kanalen vaak een eindscherm wat enkele seconden loopt en waarin een link naar een CTA-button verwerkt is. De video is dan al afgelopen, maar enkele seconden is er een scherm te zien met een link erin verwerkt. Het mag er dus best dik bovenop liggen dat je de kijker graag wilt verleiden.
Plaats je video niet enkel op YouTube, maar verwijs ook naar je video’s op je website en de social media van je bedrijf. Hiermee genereer je meer traffic naar je video’s en daarmee een opening naar conversie.
Kom je er niet aan toe om effectieve video-content te maken op YouTube? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder!
Adverteren binnen YouTube

Naast het plaatsen van eigen video-content via YouTube kun je ook adverteren op YouTube. Hoofdzakelijk biedt YouTube je drie verschillende vormen van adverteren aan. Allereerst kun je kiezen voor het zogenaamde In-stream video advertising. Voor, tijdens en na video’s kun je dan als advertentie voorbijkomen met je bedrijf. De eerste paar seconden zijn wederom van levensbelang voor het laten slagen van deze advertentie. Bij deze vorm van adverteren is het namelijk zo dat na vijf seconden de kijker de optie krijgt om de advertentie over te slaan en door te gaan naar de video. Het is daarentegen wel zo dat je pas betaald voor deze manier van adverteren wanneer de kijker meer dan dertig seconden naar de advertentie heeft gekeken. Zo investeer je dus enkel in de advertenties voor geïnteresseerden. Zorg er daarnaast voor dat je met je advertentie de kijker triggert om over te gaan tot conversie, eindig dus met een link. Presenteer iets waar je gedurende de video naar toegewerkt hebt. YouTube biedt de mogelijkheid om je advertenties te targetten op een door jou gekozen doelgroep. Kies deze doelgroep zorgvuldig uit om zo een relevant mogelijke conversie te verkrijgen. Bij deze vorm van adverteren kun je doelgroepen targetten op basis van locatie, zoekwoorden en interesses.
Vervolgens kun je net als bij het SEA-principe betalen voor het hoog eindigen binnen zoekresultaten. Dat is de zogenaamde YouTube In-Search Advertising. Het is over het algemeen heel goed te vergelijken met de werking van SEA binnen Google. Je betaalt voor enkele posities bovenaan de pagina. Bij deze resultaten is het overigens wel heel duidelijk dat je een betalende adverteerder bent. De video die jij wilt laten zien aan de mensen verschijnt inclusief korte omschrijving en thumbnail bovenaan de zoekresultaten. Je betaalt, net zoals bij de eerste optie, pas wanneer er geklikt wordt. Bij deze vorm van adverteren is enkel targetten op basis van zoekwoorden mogelijk. Binnen YouTube wordt significant minder specifiek gezocht dan op Google, zorg er dus voor dat je zo algemeen mogelijke zoekwoorden gebruikt die evenwel gericht zijn op jouw doelgroep.
Ten slotte biedt YouTube de optie tot In-Display Advertising. Met deze vorm van adverteren via YouTube verschijnt je video als advertentie binnen het Google Display Netwerk. De titel inclusief thumbnail is de verschijningsvorm van de advertentie. Deze vorm van adverteren kan succesvol zijn, maar ons advies om hier niet mee direct mee te starten. Het targetten gebeurt namelijk minder op basis van zoektermen, en brengt dus een verlaagde kans op traffic en conversie met zich mee.
Vervolgens kun je net als bij het SEA-principe betalen voor het hoog eindigen binnen zoekresultaten. Dat is de zogenaamde YouTube In-Search Advertising. Het is over het algemeen heel goed te vergelijken met de werking van SEA binnen Google. Je betaalt voor enkele posities bovenaan de pagina. Bij deze resultaten is het overigens wel heel duidelijk dat je een betalende adverteerder bent. De video die jij wilt laten zien aan de mensen verschijnt inclusief korte omschrijving en thumbnail bovenaan de zoekresultaten. Je betaalt, net zoals bij de eerste optie, pas wanneer er geklikt wordt. Bij deze vorm van adverteren is enkel targetten op basis van zoekwoorden mogelijk. Binnen YouTube wordt significant minder specifiek gezocht dan op Google, zorg er dus voor dat je zo algemeen mogelijke zoekwoorden gebruikt die evenwel gericht zijn op jouw doelgroep.
Ten slotte biedt YouTube de optie tot In-Display Advertising. Met deze vorm van adverteren via YouTube verschijnt je video als advertentie binnen het Google Display Netwerk. De titel inclusief thumbnail is de verschijningsvorm van de advertentie. Deze vorm van adverteren kan succesvol zijn, maar ons advies om hier niet mee direct mee te starten. Het targetten gebeurt namelijk minder op basis van zoektermen, en brengt dus een verlaagde kans op traffic en conversie met zich mee.
Hoe optimaliseer ik mijn YouTube Advertising?
Wederom geldt het principe van frequent in de gaten houden en aanpassen. Doordat Google partner is van YouTube kun je gericht gegevens van je advertenties bijhouden. Het is aan te raden om dit te (laten) doen. Bekijk de data van je verschillende advertenties op een frequente basis en filter de slechte eruit. De advertenties die wél werken ontspringen daarentegen de dans ook niet helemaal want deze kunnen in veel gevallen nog beter geoptimaliseerd worden.
Hulp nodig bij het optimalisatieproces van je YouTube Advertising? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden!
Hulp nodig bij het optimalisatieproces van je YouTube Advertising? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden!