Instagram advertising
Instagram, de door Facebook overgenomen foto-app waar dagelijks miljoenen mensen gebruik van maken. Persoonlijke accounts delen hun dagelijkse bezigheden door middel van de mooiste foto’s. Instagram biedt daarentegen ook mogelijkheden voor de zakelijke markt. Een optie waar veel grote bedrijven al aan zijn begonnen, jij ook? |
Waarom zou ik adverteren via Instagram ?
De kracht van herkenning hebben wij al vaker aangehaald binnen onze blogs. Wanneer zekere zaken herhaaldelijk terugkeren op je netvlies begin je er een bepaalde waarde aan te hechten. Met adverteren via Instagram tracht je op deze theorie in te spelen. De app waarop enkel grafische content geplaatst wordt kan namelijk fungeren als doorgeefluik voor jouw advertentie. Je advertentie kan dan tussen alle selfies, dieren- en vakantiefoto’s door verschijnen en een bepaald gevoel achterlaten bij de gebruikers van de app. Niet alleen draagt dit bij aan de naamsbekendheid van je onderneming maar het creëert ook een opening naar conversie via de app. Het feit dat er zoveel dagelijkse gebruikers zijn is niet opvallend, maar de manier van gebruik des te meer. In tegenstelling tot dagelijkse gebruikers van bijvoorbeeld Twitter of LinkedIn nemen de gebruikers van Instagram een veel actievere houding aan.
Het bereik van Instagram blijft maar stijgen, met name door de recente overname door Facebook lijkt de app steeds relevanter te worden voor een groot publiek. Waar het in de beginjaren van de app vooral jonge gebruikers waren die van alles fotografeerden om het zo op Instagram te kunnen zetten, is het in deze tijd heel anders. Het huidige gebruik van de app komt overeen met Facebook, waar mensen om de zoveel tijd even doorheen scrollen. Mensen plaatsen niet alleen nog maar hun beste foto’s van de maand. Dagelijks posten is heel normaal in deze tijd. Deze manier van gebruik neemt met zich mee dat het voor bedrijven steeds interessanter wordt om Instagram als optie op te nemen binnen het bedrijf om naamsbekendheid te genereren. Je kan ervoor kiezen om gratis content te plaatsen op Instagram, maar adverteren is uiteraard ook mogelijk.
Adverteren via Instagram past perfect bij de snelheid van de huidige maatschappij. Je advertentie betreft in het overgrote deel van de gevallen een foto of een video van korte duur. In een split-second beslist iemand of hij geïnteresseerd is in je product of dienst. Met deze wetenschap in je achterhoofd kun je dus aan de slag met de snelle manier van adverteren via Instagram. Zoals hierboven al gezegd is de doelgroep van Instagram sterk veranderd in de afgelopen jaren, althans hij is in ieder geval sterk verbreed. De snelle maatschappij past daarnaast veel beter bij adverteren via Instagram omdat het louter beeldmateriaal betreft. Een foto/video zegt veel meer dan 1.000 woorden en daarmee speel je in op de snelle informatiebehoefte van de huidige maatschappij.
Nog niet volledig overtuigd van het feit dat je moet gaan adverteren via Instagram? Bespreek je twijfels met ons onder het genot van een kopje koffie!
Het bereik van Instagram blijft maar stijgen, met name door de recente overname door Facebook lijkt de app steeds relevanter te worden voor een groot publiek. Waar het in de beginjaren van de app vooral jonge gebruikers waren die van alles fotografeerden om het zo op Instagram te kunnen zetten, is het in deze tijd heel anders. Het huidige gebruik van de app komt overeen met Facebook, waar mensen om de zoveel tijd even doorheen scrollen. Mensen plaatsen niet alleen nog maar hun beste foto’s van de maand. Dagelijks posten is heel normaal in deze tijd. Deze manier van gebruik neemt met zich mee dat het voor bedrijven steeds interessanter wordt om Instagram als optie op te nemen binnen het bedrijf om naamsbekendheid te genereren. Je kan ervoor kiezen om gratis content te plaatsen op Instagram, maar adverteren is uiteraard ook mogelijk.
Adverteren via Instagram past perfect bij de snelheid van de huidige maatschappij. Je advertentie betreft in het overgrote deel van de gevallen een foto of een video van korte duur. In een split-second beslist iemand of hij geïnteresseerd is in je product of dienst. Met deze wetenschap in je achterhoofd kun je dus aan de slag met de snelle manier van adverteren via Instagram. Zoals hierboven al gezegd is de doelgroep van Instagram sterk veranderd in de afgelopen jaren, althans hij is in ieder geval sterk verbreed. De snelle maatschappij past daarnaast veel beter bij adverteren via Instagram omdat het louter beeldmateriaal betreft. Een foto/video zegt veel meer dan 1.000 woorden en daarmee speel je in op de snelle informatiebehoefte van de huidige maatschappij.
Nog niet volledig overtuigd van het feit dat je moet gaan adverteren via Instagram? Bespreek je twijfels met ons onder het genot van een kopje koffie!
|
Hoe moet ik adverteren via Instagram?
Adverteren via Instagram is in principe geen hogere wiskunde. Via de app zelf kun je een account aanmaken voor je onderneming en het spel kan beginnen. Instagram biedt de optie om een advertentie te plaatsen op de tijdlijn van verschillende gebruikers van de app. Allereerst heb je een Facebook advertentieaccount nodig. Facebook? Ja, door de overname van Facebook loopt de advertentie van beide platforms nu via één weg. Ze zijn nog wel van elkaar afzonderlijk te zien en je hoeft in geen enkel geval voor beide te kiezen maar het begint beide vanuit een Facebookaccount.
De optie tot het plaatsen van een advertentie werkt als het ware dat je een normale foto/video ziet op een tijdlijn. Deze foto/video wordt echter gepromoot weergegeven met een bepaalde doelstelling. Ook binnen deze vorm van adverteren is de welbekende CTA-button dus van belang. Aan de hand van zelf bepaalde doelgroepen en doelstellingen komt de advertentie online te staan. De app heeft hiervoor kaders gesteld waaruit je kan kiezen.
Anders dan bij Facebook werkt Instagram wel nog met de welbekende hashtags. Een juiste strategie wat betreft deze zoekwoorden wordt dan ook aangeraden. De hashtags zijn niet meer en niet minder dan de zoekwoorden zoals bij je SEO-strategie. Richt deze dan ook op dezelfde manier in. Je wilt namelijk gevonden worden door relevant publiek op door jou gekozen zoektermen. De standaard principes zoals het specificeren van je zoektermen en het longtailen dienen ook bij de hashtags in acht genomen te worden.
De andere optie is geopend sinds de overname van Facebook. Deze manier van adverteren vergt wat meer tijd en moeite, maar dat is het uiteindelijk allemaal waard. De wijze van adverteren is volledig overgenomen van Facebook. Je kunt veel specifieker doelgroepen samenstellen aan de hand van de volgende factoren:
Wanneer je hebt gekozen voor deze vorm van adverteren biedt Instagram dezelfde handvatten van controle aan als via Facebook. Dit houdt simpelweg in dat je kunt zien hoe je advertenties het doen. Via deze gegevens is optimaliseren veel gemakkelijker gemaakt. De advertenties worden ofwel weergegeven op de tijdlijn van de door jou gekozen doelgroep of in de zogenaamde stories. Wanneer je kiest voor de weergave in de stories komt de advertentie tussen de korte posts van andere gebruikers heen als advertentie.
Wat betreft de tijdlijn advertenties zijn er weer drie verschillende mogelijkheden om uit te kiezen. Je kunt simpel voor een foto gaan, een galerij aan foto’s of een video. Bij alle drie de mogelijkheden is het mogelijk om te kiezen uit verschillende CTA-buttons. Met je CTA-button dien je altijd de doelstelling te hebben om de gebruiker over te halen om over te gaan tot conversie.
Hulp nodig bij het opzetten van je Instagram campagnes? Neem vrijblijvend contact met ons op!
De optie tot het plaatsen van een advertentie werkt als het ware dat je een normale foto/video ziet op een tijdlijn. Deze foto/video wordt echter gepromoot weergegeven met een bepaalde doelstelling. Ook binnen deze vorm van adverteren is de welbekende CTA-button dus van belang. Aan de hand van zelf bepaalde doelgroepen en doelstellingen komt de advertentie online te staan. De app heeft hiervoor kaders gesteld waaruit je kan kiezen.
Anders dan bij Facebook werkt Instagram wel nog met de welbekende hashtags. Een juiste strategie wat betreft deze zoekwoorden wordt dan ook aangeraden. De hashtags zijn niet meer en niet minder dan de zoekwoorden zoals bij je SEO-strategie. Richt deze dan ook op dezelfde manier in. Je wilt namelijk gevonden worden door relevant publiek op door jou gekozen zoektermen. De standaard principes zoals het specificeren van je zoektermen en het longtailen dienen ook bij de hashtags in acht genomen te worden.
De andere optie is geopend sinds de overname van Facebook. Deze manier van adverteren vergt wat meer tijd en moeite, maar dat is het uiteindelijk allemaal waard. De wijze van adverteren is volledig overgenomen van Facebook. Je kunt veel specifieker doelgroepen samenstellen aan de hand van de volgende factoren:
- Locatie
- Interesses
- Gedeelde vrienden
- Leeftijdsgroepen
- Nationaliteit
- Geslacht
Wanneer je hebt gekozen voor deze vorm van adverteren biedt Instagram dezelfde handvatten van controle aan als via Facebook. Dit houdt simpelweg in dat je kunt zien hoe je advertenties het doen. Via deze gegevens is optimaliseren veel gemakkelijker gemaakt. De advertenties worden ofwel weergegeven op de tijdlijn van de door jou gekozen doelgroep of in de zogenaamde stories. Wanneer je kiest voor de weergave in de stories komt de advertentie tussen de korte posts van andere gebruikers heen als advertentie.
Wat betreft de tijdlijn advertenties zijn er weer drie verschillende mogelijkheden om uit te kiezen. Je kunt simpel voor een foto gaan, een galerij aan foto’s of een video. Bij alle drie de mogelijkheden is het mogelijk om te kiezen uit verschillende CTA-buttons. Met je CTA-button dien je altijd de doelstelling te hebben om de gebruiker over te halen om over te gaan tot conversie.
Hulp nodig bij het opzetten van je Instagram campagnes? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Hoe optimaliseer ik mijn Instagram advertising?
Zoals eerder aangegeven werkt het bijhouden van adverteren via Instagram volgens dezelfde principes als Facebook. Het optimaliseren werkt dan nagenoeg ook hetzelfde. Bekijk de verkregen data na een zekere periode en trek hieruit je conclusies. De relevante data ziet vooral op de verschillende tests van variërende advertenties. De ene advertentie werkt nou eenmaal beter dan de andere.
Ga niet achteloos allerlei verschillende advertenties online gooien en weer eraf halen. Doe het testen met een plan. Bedenk van tevoren welke concepten nogal eens met elkaar zouden kunnen botsen, gooi tegelijkertijd twee twijfelgevallen online en laat je adviseren. Door de gestructureerd te werk te gaan verkrijg je relevante gegevens waarmee je aan de slag kunt. Helaas kunnen wij ook nog niet in de toekomst en is dit de beste manier om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheden die Instagram je biedt. Zie het dan ook niet als geld weggooien wanneer een advertentie niet werkt zoals verwacht, maar des te meer als een investering in de toekomst. Leer dan ook van je fouten en verwerk deze in je aankomende advertenties. Ook het tegelijkertijd online zetten van twee soortgelijke advertenties klinkt in beginsel misschien vreemd, maar niets is minder waar. Juist omdat het zo op details aankomt bij onlinemarketing dien je deze detail te spotten en de beste optie tussenbeide te kiezen. Je kent het wel, de perfecte advertentie lijkt klaar te zijn alleen je twijfelt nog tussen twee afbeeldingen. De afbeelding op zich zelf staand is al belangrijk maar in combinatie met de gehele inhoud van de advertentie nog meer. Zet beide concepten online voor een bepaalde tijd en hou ze goed in de gaten. Laat de advertenties zeker even online staan om ze echt ‘’hun werk’’ te laten doen en bekijk dan pas de gegevens. Aan de hand van de relevante gegevens zichtbaar in het advertentie dashboard wordt de keuzestress weggehaald en kun je de mindere advertentie elimineren.
Lukt het niet om je Instagram campagnes te laten werken? Praat er eens over met onze experts, zij helpen je op weg!
Ga niet achteloos allerlei verschillende advertenties online gooien en weer eraf halen. Doe het testen met een plan. Bedenk van tevoren welke concepten nogal eens met elkaar zouden kunnen botsen, gooi tegelijkertijd twee twijfelgevallen online en laat je adviseren. Door de gestructureerd te werk te gaan verkrijg je relevante gegevens waarmee je aan de slag kunt. Helaas kunnen wij ook nog niet in de toekomst en is dit de beste manier om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheden die Instagram je biedt. Zie het dan ook niet als geld weggooien wanneer een advertentie niet werkt zoals verwacht, maar des te meer als een investering in de toekomst. Leer dan ook van je fouten en verwerk deze in je aankomende advertenties. Ook het tegelijkertijd online zetten van twee soortgelijke advertenties klinkt in beginsel misschien vreemd, maar niets is minder waar. Juist omdat het zo op details aankomt bij onlinemarketing dien je deze detail te spotten en de beste optie tussenbeide te kiezen. Je kent het wel, de perfecte advertentie lijkt klaar te zijn alleen je twijfelt nog tussen twee afbeeldingen. De afbeelding op zich zelf staand is al belangrijk maar in combinatie met de gehele inhoud van de advertentie nog meer. Zet beide concepten online voor een bepaalde tijd en hou ze goed in de gaten. Laat de advertenties zeker even online staan om ze echt ‘’hun werk’’ te laten doen en bekijk dan pas de gegevens. Aan de hand van de relevante gegevens zichtbaar in het advertentie dashboard wordt de keuzestress weggehaald en kun je de mindere advertentie elimineren.
Lukt het niet om je Instagram campagnes te laten werken? Praat er eens over met onze experts, zij helpen je op weg!