Content marketing
Een aparte tak van sport binnen de online marketing wereld, het principe van de Content Marketing. In deze blog gaan we in op het hoe en wat van deze vorm van marketing.
Wat is Content Marketing?

We kennen de standaard definitie van marketing: ‘door middel van een aantal activiteiten naamsbekendheid creëren voor een dienst of product waaruit uiteindelijk zoveel mogelijk omzet uit voortkomt.’ Een aparte tak van sport binnen marketing is het adverteren via Content Marketing. Het wordt in veel gevallen aangemerkt als een manier van marketing op basis van inhoud. Anders dan bij de bekendere vormen van marketing schijnt de bedoeling bij content marketing niet zo overduidelijk door. Content Marketing ziet in principe op het plaatsen van relevante en interessante content voor de bezoekers. Door het plaatsen van deze content wek je een gevoel van vertrouwen op en dat zou dan uiteindelijk moeten resulteren in de doorslaggevende factor bij het maken van de keuze voor jouw onderneming. Je bent dus niet overduidelijk bezig met het in de markt brengen van je dienst of product maar des te meer met dienstverlening. Het komt uiteindelijk wel neer op hetzelfde, je wilt van traffic, conversie maken. Alleen binnen deze manier van marketing gebeurt dat op een wat onorthodoxe manier. Het is in feite de marketing tegenhanger van de zogenaamde ‘’platte’’ reclame. In plaats van het onderbreken van de eigenlijke activiteit van de internetgebruiker, vorm je nu een op zich zelf staande activiteit. Je wordt gezocht in plaats van dat je op dient te vallen.
Je dient de hierboven genoemde traffic wel te bereiken met je content. De basisbeginselen van SEO dienen dus ook in acht genomen te worden bij het opstellen van de content. Je content mag dus nog zo inhoudsvol zijn, de SEO-strategie dient ten alle tijden op orde te zijn. Je content dient dus net zo goed te voldoen aan de eisen om keywords, titels, afbeeldingen en dergelijke goed te implementeren. Uiteindelijk dient je website de perfecte balans te hebben, enerzijds kwalitatief hoogstaande content anderzijds ingericht op SEO. Wat aan hetgeen hiervoor genoemde bijdraagt is het feit dat veel kwalitatieve content bijdraagt aan je online vindbaarheid.
Lees hierover verder bij onze blogs over SEO-strategie.
Je dient de hierboven genoemde traffic wel te bereiken met je content. De basisbeginselen van SEO dienen dus ook in acht genomen te worden bij het opstellen van de content. Je content mag dus nog zo inhoudsvol zijn, de SEO-strategie dient ten alle tijden op orde te zijn. Je content dient dus net zo goed te voldoen aan de eisen om keywords, titels, afbeeldingen en dergelijke goed te implementeren. Uiteindelijk dient je website de perfecte balans te hebben, enerzijds kwalitatief hoogstaande content anderzijds ingericht op SEO. Wat aan hetgeen hiervoor genoemde bijdraagt is het feit dat veel kwalitatieve content bijdraagt aan je online vindbaarheid.
Lees hierover verder bij onze blogs over SEO-strategie.
Hoe richt ik mijn Content Marketing in?

Allereerst begin je wederom met de al vaak door ons genoemde stap. Het uiteenzetten en in kaart brengen van je doelgroep. Je doelgroep bij content marketing is wat eenvoudiger samen te stellen omdat je van tevoren al weet welk publiek je in principe wilt bereiken. Mensen die opzoek zijn naar waardevolle informatie die, bij Content marketing vaak indirect, gelinkt is aan jouw product of dienst zijn de doelgroep om te targetten. Vervolgens komt het op het lastige stukje aan van deze vorm van marketing, je dient het één en ander juist uit je hoofd te zetten. Je gaat nu content opstellen die totaal niet gericht is op het verkopen van je product of dienst. Je gaat content maken die waardevol is voor de lezer. Vanaf een afstandje lijkt het simpel, je gaat content creëren over een onderwerp waar je dagelijks mee bezig bent. Afgaande op de expertise die je hierover bezit zou het dus zonder al te veel moeite moeten resulteren in waardevolle content. Niets blijkt echter minder waar omdat veel mensen het als lastig ervaren totaal niet in te gaan op de verkoop.
Na het frequent bekijken van je content dient de bezoeker ervan overtuigd te zijn dat jouw merk een autoriteit is binnen het relevante gebied. De kennis die je hebt neergelegd in de content heb je overgebracht en heeft een bepaalde indruk achtergelaten bij de lezer. Deze kennis die ongetwijfeld aanwezig is binnen jouw onderneming dien je om te zetten naar een marketing strategie, in het bijzonder een strategie omtrent Content Marketing.
Na het bepalen van je doelgroep ga je verder met de volgende stap. Wat wil je bereiken met de content of breder getrokken met de gehele marketing. Stel voordat je begint met het opstellen van de content duidelijk voor jezelf op wat de te bereiken doelen zijn. Bij Content Marketing kunnen deze doelstellingen ver uiteenlopen: van een autoriteit worden naar zoveel mogelijk conversie binnenhalen.
Binnen de marketing wereld wordt vaak gesproken over een zogenaamde Buyer Persona. Je dient bij het maken van de content vanuit het perspectief van de klant te denken. Wat vindt de klant interessant? Wat heeft de klant nodig? Dergelijke vragen dien je te beantwoorden bij het maken van de content. Laat je content aansluiten op de interesses en behoeften van je doelgroep door zoveel mogelijk relevante content te creëren. Het is dan ook de kunst om je expertise te vertalen naar relevante en interessante content. Nu je weet wat je publiek wil lezen is het een aanrader om de verschillende vragen onder te verdelen in categorieën. Op basis van de onderverdeelde categorieën kun je frequent gevarieerde content plaatsen. Deze categorieën geven niet alleen structuur voor jezelf maar ook voor de lezers. Wanneer ze op zoek zijn naar specifieke content op je website binnen een bepaalde categorie is het fijn wanneer deze gemakkelijk te vinden is.
Ook over de frequentie binnen de categorieën dien je van tevoren na te denken. Het is niet verstandig om in een keer een berg aan content online te gooien maar je dient wel vaak genoeg voorbij te komen om een bepaalde naamsbekendheid neer te zetten. Het plaatsen van content is dus niet zomaar een klus. Wij raden dan ook aan om de content te plaatsen aan de hand van een van tevoren opgezet plan, een zogenaamde contentkalender. Bewaak daarnaast ook de relevantie op het moment zelf. Het is bijvoorbeeld een leuk idee om met typische zomerse content te komen net voordat de vakantie begint en met een blog over nieuwe doelen vlak voor de jaarwisseling.
Vervolgens zoomen we in op de inhoud van je content, hier is het ook geen kwestie van zomaar wat neerzetten. Bedenk vooraf goed wat de inhoud moet zijn van je content. Bij Content Marketing hebben we eerder aangehaald dat de inhoud voorop staat en het verkoopprincipe niet het doel is. Bij hetgeen hiervoor genoemd dient enige nuance geplaatst te worden. Je content hoeft niet over je product of dienst te gaan maar de connectie dient wel (on)bewust gemaakt te kunnen worden.
Na het frequent bekijken van je content dient de bezoeker ervan overtuigd te zijn dat jouw merk een autoriteit is binnen het relevante gebied. De kennis die je hebt neergelegd in de content heb je overgebracht en heeft een bepaalde indruk achtergelaten bij de lezer. Deze kennis die ongetwijfeld aanwezig is binnen jouw onderneming dien je om te zetten naar een marketing strategie, in het bijzonder een strategie omtrent Content Marketing.
Na het bepalen van je doelgroep ga je verder met de volgende stap. Wat wil je bereiken met de content of breder getrokken met de gehele marketing. Stel voordat je begint met het opstellen van de content duidelijk voor jezelf op wat de te bereiken doelen zijn. Bij Content Marketing kunnen deze doelstellingen ver uiteenlopen: van een autoriteit worden naar zoveel mogelijk conversie binnenhalen.
Binnen de marketing wereld wordt vaak gesproken over een zogenaamde Buyer Persona. Je dient bij het maken van de content vanuit het perspectief van de klant te denken. Wat vindt de klant interessant? Wat heeft de klant nodig? Dergelijke vragen dien je te beantwoorden bij het maken van de content. Laat je content aansluiten op de interesses en behoeften van je doelgroep door zoveel mogelijk relevante content te creëren. Het is dan ook de kunst om je expertise te vertalen naar relevante en interessante content. Nu je weet wat je publiek wil lezen is het een aanrader om de verschillende vragen onder te verdelen in categorieën. Op basis van de onderverdeelde categorieën kun je frequent gevarieerde content plaatsen. Deze categorieën geven niet alleen structuur voor jezelf maar ook voor de lezers. Wanneer ze op zoek zijn naar specifieke content op je website binnen een bepaalde categorie is het fijn wanneer deze gemakkelijk te vinden is.
Ook over de frequentie binnen de categorieën dien je van tevoren na te denken. Het is niet verstandig om in een keer een berg aan content online te gooien maar je dient wel vaak genoeg voorbij te komen om een bepaalde naamsbekendheid neer te zetten. Het plaatsen van content is dus niet zomaar een klus. Wij raden dan ook aan om de content te plaatsen aan de hand van een van tevoren opgezet plan, een zogenaamde contentkalender. Bewaak daarnaast ook de relevantie op het moment zelf. Het is bijvoorbeeld een leuk idee om met typische zomerse content te komen net voordat de vakantie begint en met een blog over nieuwe doelen vlak voor de jaarwisseling.
Vervolgens zoomen we in op de inhoud van je content, hier is het ook geen kwestie van zomaar wat neerzetten. Bedenk vooraf goed wat de inhoud moet zijn van je content. Bij Content Marketing hebben we eerder aangehaald dat de inhoud voorop staat en het verkoopprincipe niet het doel is. Bij hetgeen hiervoor genoemd dient enige nuance geplaatst te worden. Je content hoeft niet over je product of dienst te gaan maar de connectie dient wel (on)bewust gemaakt te kunnen worden.
Hoe ziet mijn content eruit?
Content is een verzamelnaam voor alle verschillende zaken die je op je eigen website of social media kan plaatsen. Het is dus meer dan enkel het plaatsen van interessante blogs. In deze tijd ziet content op een heel breed spectrum van soorten media. Je kunt afbeeldingen, video’s, whitepapers, e-books en verhalen posten. Al deze vormen van media vallen onder de noemer content. Het wordt zelf aangeraden om niet louter op tekst te vertrouwen maar de content ook wat zichtbaars te geven. Een afbeelding zegt meer dan 100 woorden en een filmpje meer dan 100 afbeeldingen.
Maak je content aan de hand van je eigen persoonlijkheid. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen de content lezen alsof ze met je aan het praten zijn. Niet met de zoveelste internetmarketing manager. Je wekt daarnaast ook veel meer vertrouwen met de persoonlijke aanpak, je geeft als het ware de content een identiteit in plaats van een merk. De ‘’verborgen’’ conversie van de content marketing zit in de plaatsing van de CTA. Plaats deze CTA-buttons op een dusdanig tactische manier dat je je content niet alsnog irritant maakt.
Tenslotte een tip van ons: gebruik je klant. Wat? Moet ik mijn klant gebruiken? Zonder context klinkt deze zin heel raar maar na mijn uitleg snap je wat ik bedoel. Niets werkt beter dan het verhaal van klanten. De verhalen en bijbehorende uitspraken en beoordelingen krijgen een gezicht, een eigen identiteit op zich. De reviews en beoordelingen van klanten werken beter dan een ‘’standaard’’ verkooppraatje op de website. De inhoud kan precies gelijk zijn maar alsnog zal een subjectieve klant meer waarde creëren dan een door het bedrijf zelf opgestelde tekst of andersoortige content.
Maak je content aan de hand van je eigen persoonlijkheid. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen de content lezen alsof ze met je aan het praten zijn. Niet met de zoveelste internetmarketing manager. Je wekt daarnaast ook veel meer vertrouwen met de persoonlijke aanpak, je geeft als het ware de content een identiteit in plaats van een merk. De ‘’verborgen’’ conversie van de content marketing zit in de plaatsing van de CTA. Plaats deze CTA-buttons op een dusdanig tactische manier dat je je content niet alsnog irritant maakt.
Tenslotte een tip van ons: gebruik je klant. Wat? Moet ik mijn klant gebruiken? Zonder context klinkt deze zin heel raar maar na mijn uitleg snap je wat ik bedoel. Niets werkt beter dan het verhaal van klanten. De verhalen en bijbehorende uitspraken en beoordelingen krijgen een gezicht, een eigen identiteit op zich. De reviews en beoordelingen van klanten werken beter dan een ‘’standaard’’ verkooppraatje op de website. De inhoud kan precies gelijk zijn maar alsnog zal een subjectieve klant meer waarde creëren dan een door het bedrijf zelf opgestelde tekst of andersoortige content.
Hoe optimaliseer ik mijn Content Marketing?

Onze standaard tip bij elke, ja echt élke, vorm van online marketing. Houd je marketingvorm in de gaten, verzamel gegevens en verwerk deze. Geen enkele manier van evalueren werkt beter dan het achteraf bekijken van de werking van je advertentie. Door het testen van verschillende vormen van marketing en binnen deze vorm verschillende variaties, kun je voor jezelf in kaart brengen welke vorm werkt en welke niet. Zo kun je ook achteraf eenvoudig de balans opmaken wat de advertentie heeft gekost tegenover zijn opbrengsten. Luister ook naar de respons op je reeds geplaatste content. Je plaatst deze content uiteindelijk voor de bezoekers van je website, waarom zou je dan geen gebruik maken van hun tips en tricks?
We willen het eigenlijk niet meer aan hoeven te halen, maar in de praktijk blijkt het nog steeds mis te gaan. Maak daarnaast ook je content voor iedere gebruiker responsive. Mobiele gebruikers en mensen die via hun tablet je content willen bekijken horen net zo goed als de andere gebruikers op hun wenken bediend te worden met toegankelijke en leesbare content. Des te meer omdat de online wereld significant aan het verschuiven is naar de mobiele telefoons en tablets.
We willen het eigenlijk niet meer aan hoeven te halen, maar in de praktijk blijkt het nog steeds mis te gaan. Maak daarnaast ook je content voor iedere gebruiker responsive. Mobiele gebruikers en mensen die via hun tablet je content willen bekijken horen net zo goed als de andere gebruikers op hun wenken bediend te worden met toegankelijke en leesbare content. Des te meer omdat de online wereld significant aan het verschuiven is naar de mobiele telefoons en tablets.